Overlever zuuraanval wordt gezicht modemerk

15/01/16 om 16:18 - Bijgewerkt om 16:36

Als 15-jarige werd Laxmi Saa het slachtoffer van een aanval met bijtend zuur, vandaag vertegenwoordigt ze een groot Indisch modelabel.

Overlever zuuraanval wordt gezicht modemerk

© Viva N Diva

Toen de 15-jarige Laxmi Saa een huwelijksaanzoek afwees, werd dat door haar 17 jaar oudere bewonderaar beantwoord met een zuuraanval. Door het bijtend goedje smolten grote delen huid van haar gezicht en armen, maar ze overleefde. Sinds de aanval heeft ze één groot doel in haar leven: dergelijke aanvallen de wereld uit helpen en slachtoffers helpen een nieuw leven op te bouwen.

Schoonheid

Nu is Saa het gezicht geworden van de grote sariproducent Viva N Diva. Het label verklaart die keuze als volgt: "Plots zagen we schoonheid op een andere manier. We wilden die schoonheid vastleggen en betekenis geven, zodat we niet meer enkel een slachtoffer zouden zien en zodat deze vrouwen een podium, kansen op werk en een platform zouden krijgen. (...) Laxmi is een erg sterk meisje dat een stap vooruit doet en een voorbeeld stelt voor alle vrouwen van wie op de een of andere manier iets gestolen is."

Naar schatting vinden er jaarlijks 1.000 aanvallen met zuur plaats in India. Doorgaans zijn vrouwen het slachtoffer van een jaloerse echtgenoot of afgewezen man, maar het aantal aanvallen op mannen is in stijgende lijn. Slachtoffers blijven levenslang verminkt en worden vaak uitgesloten uit de maatschappij.

(EK)

Onze partners