Zo maak je van een salade een vullende maaltijd

09/05/16 om 14:55 - Bijgewerkt om 14:54

Warme dagen vragen vaak om lichte maaltijden, maar dat betekent niet dat je met honger van tafel hoeft te gaan. Dankzij deze vijf tips wordt die salade een stevige maaltijd.

Zo maak je van een salade een vullende maaltijd

© iStock

De basis: groen

De basis van een salade is meestal bladgroente. Er is niets mis met ijsbergsla, maar echt vullen doet die niet. Voor een langer voldaan gevoel kan je bijvoorbeeld je basis al aanpassen. Kies eens voor spinazie, andijvie of boerenkool. Daar heb je meer kauwwerk aan, waardoor je langer kan genieten van je maaltijd en bovendien blijven deze blaadjes veel langer knapperig wanneer je de salade meeneemt als lunch. Er bestaat een regel: hoe dieper gekleurd het blad, hoe meer voedingsstoffen de slasoort bevat.

Maak het interessant: groenten en fruit

Een salade is veel meer dan alleen sla. Enkele schijfjes komkommer of partjes tomaat zijn uiteraard lekker, maar denk gerust wat verder. Wat dacht je van een restje prinsessenbonen of enkele gebakken aardappels? Of leg volgende keer ook eens wat in repen gesneden groenten zoals aubergine of courgette op de barbecue, zodat je die de volgende dag in je salade kan verwerken.

Ook fruit kan je salade naar een hoge niveau tillen. Granaatappelpitjes doen het goed in een quinoasalade met gegrilde groenten, sinaasappel en venkel is een match made in heaven en aardbei is een verrassende, maar welkome gast bij geitenkaas en veldsla.

Fruit, kaas en noten: deze salade bevat ze allemaal.

Fruit, kaas en noten: deze salade bevat ze allemaal. © iStock

Vul het op: eiwitten

Samen met vetten, zorgen eiwitten voor een voldaan gevoel en zijn ze dus onontbeerlijk in een echte maaltijdsalade. Je vindt ze bijvoorbeeld in vis en vlees. Ook een vegetarisch of veganistisch slaatje kan je maag echter vullen, want een gekookt eitje, kaas en zeewier zijn maar enkele voorbeelden van eiwitrijke producten. Denk ook eens aan peulvruchten, die dankzij hun voedingswaarde zijn uitgeroepen tot het voedsel van het jaar. Wat kikkererwten, sojabonen of linzen maken van je salade een gerecht waarmee je niet het gevoel hebt dat je een konijn bent.

Versier het: zaden, noten en granen

Een Italiaans getinte salade met wat pijnboompitten erbij ken je al. Waarom zou je hetzelfde principe niet toepassen op je andere salades? Strooi eens een handje pompoenpitten, lijnzaad of maanzaadjes over je salade. Die passen zo goed als overal bij.

Je kan ook aan het experimenteren gaan met noten: de combinatie van geitenkaas en walnoten is een klassieker, amandelen doen het erg goed in zuiders getinte salades. Heb je bovendien een restje gekookte quinoa, tarwe of rijst? Mengen maar!

Maak het af: dressing

Een lekkere dressing transformeert je bakje sla naar een maaltijd om u tegen te zeggen. Die kan overigens heel simpel zijn: de gemiddelde Italiaan is al tevreden met een mengel van olijfolie met wat citroensap, peper en zout. Als het wat steviger mag zijn, kan je een deel yoghurt mengen met een deel mayonaise en verse kruiden.

(EK)

Onze partners