6 keukengeheimen van La Mamma

14/09/15 om 14:39 - Bijgewerkt om 14:39

De Italiaanse keuken werd al meermaals geroemd omwille van zijn positieve effecten op de gezondheid én zijn exquise gerechten. Wil jij zelf wat Italiaanse culinaire filosofie jouw keuken binnenhalen? Lees er dan zeker deze tips op na.

6 keukengeheimen van La Mamma

© iStock

1. Proef terwijl je kookt

Een gouden les in de keuken: overdrijf niet. Voeg beetje bij beetje zout, peper of eender wat toe en proef elke keer opnieuw. Je proef liever een keer te veel dan dat je plots eindigt met een brouwsel dat de wel potentie had uit te groeien tot een sterrengerecht, maar genekt is door een overdosis zout.

2. Gebruik verse seizoensproducten

Italiaanse gerechten zijn vaak erg simpel. Daarom is het belangrijk dat je de beste ingrediënten gebruikt die je kan krijgen. Dan is het logisch om voor seizoensproducten te kiezen: die zijn krakend vers en nog boordevol smaak. Bovendien zitten er meer voedingsstoffen in dan in producten die al een tijd in een bewaarruimte liggen. Ten slotte is het ook gewoon erg leuk om op een lokale markt of in een gespecialiseerde groentewinkel jouw producten met liefde uit te kiezen. Ook dat is genieten van eten!

6 keukengeheimen van La Mamma

© iStock

3. For once and for all: kook je pasta juist

Ten eerste: je hebt niet meer nodig dan 120 gram gedroogde pasta per persoon. Je hoeft dus echt niet de hele zak leeg te gieten om je elke keer dat je pasta op de menu zet opnieuw te overeten.

Ten tweede: doe het juist. Laat een ruime hoeveelheid water koken, voeg er dan een ruime (we menen het, wees niet bang om te veel te gebruiken!) hoeveelheid zout aan toe en roer dat door het water tot het is opgelost. Pas dan mag de pasta erbij. Stel vervolgens een kookwekkertje twee minuten vroeger dan aanbevolen op de verpakking in en proef. Blijf continu proeven en giet de pasta een minuut voor de aanbevolen kooktijd af. Je pasta al dente koken is niet alleen smakelijker, maar ook gezonder: al dente pasta heeft een lagere glycemische index, waardoor je honger langer gestild zal zijn dan met overkookte pasta.

4. Eet vis

Vis en schaaldieren zijn een essentieel onderdeel van een Italiaans dieet. Die zorgen niet alleen voor afwisseling, maar ook voor allerlei gezonde vetzuren die je niet binnenkrijgt als je alleen maar vlees eet. Voedselexperten raden aan tot twee keer per week vis te eten en dus niet alleen vrijdag tot visdag te kronen.

5. Begin bij het begin

Tomatensaus of pesto uit een bokaal die je in de supermarkt hebt gekocht, strookt niet echt met de filosofie van de Italiaanse keuken, die pleit de tijd te nemen voor je voedsel en het met respect te behandelen. Bovendien zitten die premade bokalen vol bewaarmiddelen, suikers, zout en smaakmakers, terwijl de Italiaanse keuken draait om de basis van je ingrediënten naar boven te brengen.

Kies er in het vervolg eens voor zelf aan de slag te gaan. Die basisbereidingen zijn doorgaans niet moeilijk, maar ze vergen soms wel wat tijd. Als je dus op een zondagnamiddag niet weet wat doen, kunnen wij je aanraden zelf eens een lading tomatensaus te maken en in te vriezen! Of ga aa de slag met pastadeeg en bedenk de vreemdste vormen! Het vergt misschien iets meer inspanning, maar je zal beloond worden met bakken voldoening en zelfrespect.

6 keukengeheimen van La Mamma

© iStock

6. Maak van een maaltijd een belevenis

Eigenlijk komt de Italiaanse keuken hierop neer: geniet van je eten. Als je alles bewust proeft en elke hap met smaak verorbert, zal je meer plezier beleven aan je eten en daardoor minder schrokken zonder nadenken. Dat kan je gezondheid alleen maar positief beïnvloeden. Maak daarom van elke maaltijd een heus evenement: zit samen met je familieleden en zoek de uitknop van je televisie en smartphone.

(EK)

Lees meer over:

Onze partners