5 tussendoortjes waarvan je kan blijven eten

04/02/16 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:58

Een hongertje? Dan moet je iets eten! En dat hoeft niet altijd chips of chocolade te zijn. Hier zijn alvast vijf gezondere ideeën waarmee je tegemoet kan komen aan dat knagende gevoel.

5 tussendoortjes waarvan je kan blijven eten

© iStock

Of je nu een zout of een zoet goestingske hebt en of je er nu veel of net geen werk in wil steken: in deze vijf receptjes vind je gegarandeerd minstens één dat volledig aan jouw eisen beantwoordt.

Appelpizza

Als je nu-nu iets moet eten, is dit idee op jouw maat gemaakt. Het enige dat je nodig hebt, is een appel, pindakaas en eender wat dat je in je voorraadkast kan vinden.

Zo doe je het: Verwijder het hart van een appel en snijd hem overlangs zodat je schijfjes bekomt van ongeveer een halve centimeter dik. Besmeer ze met wat pindakaas en sprenkel er over wat je wil: amandelschilfers, walnoten, kokosschilfers,... Laat je gaan!

Homemade granenreep

Dit is een ideale snack om mee te nemen naar het werk. Je hebt er wat langer werk aan, maar deze repen bieden dan ook wel een absolute meerwaarde in vergelijking met die uit de winkel.

Aan de slag:Meng in een ruime kom 125 g gehakte cashews, 75 g gehakte amandelen, 20 g gepofte rijst, 75 g gedroogde veenbessen, 75 g pompoenpitten, 50 g chocoladedruppels, een eetlepel lijnzaad en een snufje zout. Meng in een kleinere kom 75 g ahornsiroop met een eetlepel kokosolie en giet die mengeling over de droge ingrediënten. Meng goed en schep het mengsel dan op een met bakpapier beklede ovenplaat. Verdeel het mengsel goed en druk aan, zodat er geen gaten ontstaan in de mix. Bak 15 min. in een op 165°C voorverwarmde oven. Laat afkoelen en snijd er dan tien porties van. Verpakt in plastic folie blijven de repen in de koelkast tot twee weken goed.

Geroosterde kikkererwten

Zoute snackers die graag iets te knabbelen hebben tijdens de film, vinden in deze kikkererwten het gedroomde alternatief op pindanootjes.

5 tussendoortjes waarvan je kan blijven eten

© iStock

Het basisrecept gaat als volgt: Spoel 400 g kikkererwten en laat ze een half uur drogen op een handdoek. Leg ze dan op een met bakpapier beklede bakplaat en rooster ze zo'n 40 tot 60 minuten in een oven van 200°C. Transfereer de erwten dan naar een mengkom waarin je er gemakkelijk twee eetlepels olijfolie onder kan husselen. Vervolgens kan je een kruidenmengeling toevoegen. Daarbij heb je keuze zat, maar hier zijn alvast enkele mogelijkheden:

  • Sesam: 1 tl sesamolie, 1 tl lookpoeder, 1/2 tl zout, 1 el sesamzaad
  • Look: 1-2 tl lookpoeder, 1/4 tl zwarte peper uit de molen, 1/2 tl zout
  • Spicy: 1 tl komijnpoeder, 1 tl chilipoeder, 1/2 tl cayennepeper, 1/2 tl zeezout
  • Honing-kaneel: 1 tl kaneelpoeder, 1 el suiker, 2 el honing (in dit geval nog vijf minuten terug in de oven steken, zodat er een lekker karamellaagje ontstaat.)

Klaar-in-drie-minuten-ijs

Ijs hoeft niet volgeladen te zijn met vetten en suikers. Daarvan is deze lichte variant - die bovendien klaar is voor je zelfs nog maar schuldgevoel zou kunnen krijgen - het levende bewijs.

Op de plaatsen, klaar, start: Doe 600 g bevroren aardbeien, 3 el honing, 125 g volle yoghurt en 1 el citroensap in een blender en laat hem draaien tot je een romige, gladde brij bekomt. Serveer meteen.

Fruitleer

Fruit meenemen naar het werk of naar school is helaas niet altijd even gemakkelijk: de helft van de tijd eindigt het als een prakje op de bodem van je tas. Wat als je het op voorhand al eens zou prakken? (En zou bakken, welteverstaan.)

Zo doe je het: Verwarm de oven voor op 80°C of de laagst mogelijke temperatuur. Blend 400 gram bessen naar keuze met twee eetlepels honing en giet het mengsel op een met bakpapier belegde ovenplaat. Plaats hem in de oven voor 3,5 à 4 uur, of tot het midden hard geworden is. Versnijd de massa tot makkelijk transporteerbare vormen en bewaar tussen bakpapier.

(EK)

Onze partners