10 culinaire trends voor 2016
Volgens culinaire kenners koken we in 2016 eenvoudiger, worden bonen hip, eten we minder vlees, snoepen we anders en zet de biertrend zich voort. Tien culinaire trends voor het komende jaar op een rijtje.
Voedsel neemt een belangrijke plaats in binnen onze samenleving, dat is niet nieuw. Eten is meer dan een noodzaak. Foodtrucks, culinaire festivals en pop-upprojecten, en foodhallen zijn hotter dan ooit. Bij ons, maar ook bij onze noorderburen, zo zegt de Nederlandse tv-kok Mathijs Vrieze aan ANP. Hij zette enkele culinaire trends voor het komende jaar op een rijtje. Wij vulden het lijstje verder aan.
‘We besteden steeds meer aandacht aan eten, maar tegelijkertijd hebben we steeds minder tijd om aan eten te kunnen besteden’, gaat hij verder. ‘Toch delen we volop onze happy-food momenten op sociale media. Kwaliteit van eten en qualitytime worden steeds belangrijker.’
‘Tijdens dat genieten hebben we ook nog plezier, want samen eten en drinken verbindt mensen. Smaken, geuren en kleuren brengen je weer terug naar die bijzondere en gelukkige momenten. Vooral in een tijd waarin angst een rol speelt, grijpen we graag terug naar dat fijne gevoel en mooie herinneringen. ‘
Zeg ‘nee’ tegen voedselverspilling
De afgelopen jaren is de hype rondom bewustwording van verspilling van eten een trend geworden. Ook in 2016 proberen we zo min mogelijk eten te verspillen, door gepast en slimmer te koken of de overgebleven ingrediënten op een andere dag te hergebruiken. De maaltijdboxen spelen hier ook handig op in: want je zit nooit meer met restjes.
Ook restaurants doen in groten getale mee. Het aantal eethuizen dat het zogenaamde ‘restorestje’ aanbiedt om voedselverspilling tegen te gaan, neemt toe. Restaurantgangers kunnen zo overschotten meenemen om thuis te consumeren.
Steeds meer producten worden ook in kleinverpakkingen aangeboden, weet ook Vrieze. ‘Die zijn in verhouding iets duurder, maar weggooien behoort hiermee dan tot het verleden. De koelkast op 4 tot 6 graden zetten zorgt er ook voor dat producten minder snel bederven.’
Groen is mode
Niet alleen op het gebied van de ingrediënten, zoals duurzaam verbouwen van gewassen of een beter leven voor de dieren, is groen in de mode. Ook op het gebied van de bereiding gaan we steeds groener denken.
We gaan ook steeds meer koken op open vuur. De barbecue gaat dus niet alleen in de zomer aan, ook in de herfst en in de winter zal er gretig gegrild worden..
Natuur(lijk) eten
Zelf je eten verbouwen in de tuin of op het balkon is intussen de gewoonste zaak van de wereld. Maar er is meer. ‘We gaan meer de natuur in.’ Tijdens het wildplukken gaan we niet alleen op zoek naar bessen en vruchten, maar ook bloemetjes, bladeren en gras. De verse superfoods! ‘
Lokaal is in, maar ook ver weg is dichtbij
Regionale en streekproducten zijn enorm in trek. Getuige ook het succes van de zogenaamde boerenmarkten, waar je terecht kunt voor de lekkerste biologisch en lokaal geteelde producten.
‘Anderzijds winnen ook de ‘exotische’ ingrediënten die we ontdekten tijdens onze verre reizen, aan populariteit’, zegt Vrieze. Een bezoek aan de Aziatische supermarkt zit in de lift, én ook webshops spelen daar handig op in.
‘We gaan ook een groei zien van buitenlandse producten die gewoon in onze contreien worden verbouwd. Boeren ontwikkelen zich in razend tempo en bewegen mee met de trends zodat er ook bijzondere rassen die je hier niet zou verwachten in onze contreien verbouwd worden. Deze duurzame gedachte is heel erg 2016. ‘
Minder suiker
Jaren geleden werd vet als boosdoener van overgewicht aangewezen. Inmiddels weten we dat er ook veel gezonde vetten zijn en dat het verstandiger is om minder toegevoegd suiker te eten. Dit zien we in het dagelijks leven meer en meer terug. Producten, met name frisdranken, met een (kunstmatige) zoete smaak laten we liever staan.
‘We wennen langzamerhand aan een minder zoete smaak en gaan voor puur. Ook tijdens het ontbijt zien we dat terug. De gezoete yoghurt verliest aan populariteit en de meer pure varianten vinden gretig aftrek.’
Ook op de ontbijttafel treffen we minder suiker. Bovendien zijn ’24-uur ontbijtconcepten’ helemaal hip, zodat je ook ’s middags nog een lekker ontbijtgerecht kunt bestellen, aldus de tv-kok.
Eten als individu
Restaurantgangers gaan vaker afwijken van wat de kaart vermeldt. Ze willen graag een eigen variant van hun biefstuk of salade. Een ingrediënt meer of minder, het fenomeen steekt steeds vaker de kop op. In de keuken moeten de koks almaar flexibeler zijn. Veel delivery-zaken kennen dit fenomeen al langer.
‘We zijn inmiddels zo gewend om op onze wenken bediend te worden (kijk maar naar het succes van tv, film, muziek en artikelen on demand) dat we dit ook terug zien als het om eten gaat.’
Bonen zijn hip
Over onze vleesconsumptie werd het afgelopen jaar veel geschreven. Zo kwam de Gezondheidsraad onlangs met nieuwe richtlijnen voor goede voeding, inclusief de consumptie van rood vlees. We worden niet massaal vegetariër maar zijn er bewust van dat minder vlees eten beter is. Minder vlees, maar beter vlees.
‘Flexitariër gaat van trend naar de nieuwe standaard. Plantaardige alternatieven zullen dus populairder worden.’ Een hip alternatief zijn bonen. Alle soorten peulvruchten (zoals linzen, kikkererwten en bonen) zijn een eiwitrijk en voedselrijk alternatief. In de keuken kun je bovendien creatief omgaan met bonen.
‘Bijzondere recepten met bonen als basisingrediënt verspreiden zich in razend tempo over het web zoals smoothies, spreads, brownies en pasteitjes.’
Snoepen, maar dan anders
Volgens Vrieze wil iedereen wel eens snoepen en zijn er ook hier nieuwe trends te bespeuren, ‘zoals kleine suikersnoepjes gemaakt van rozen, marshmallows van blauwe bessen, kokosnoot ijs, discodip chocoladebonbons en vanille popcorn. Alles culinair in kleine porties.’
De kracht van eenvoud
Koken wordt steeds eenvoudiger. Waar vroeger meer ingrediënten het motto was, klinkt het nu: less is more. ‘Met slechts enkele kwaliteitsvolle ingrediënten een fantastisch gerecht maken vol smaak, dat is de trend.’
Bier is in
Ook de remonte van bier zet zich voort. Bovendien is bier brouwen helemaal ‘in’. Steeds meer hobbybrouwers wagen zich thuis aan een eigen bier. Ook in het cocktailglas wordt het gerstenat een steeds populairder ingrediënt. Jurgen Nobels won bijvoorbeeld afgelopen zomer de Belgische finale van de Diageo World Class Competition met een cocktail waarin hij onder meer enkele ingrediënten van bieren en parfum van aroma-hops verwerkte. ‘Het zag er uit als een bier en het werd ook geserveerd als een bier, maar het was een pure cocktail, met onder meer tequila.’
Belgische bieren duiken ook steeds vaker op aan tafel. We gaan steeds meer experimenteren, de appreciatie stijgt. Zoals in elke goede relatie gaat het bij foodpairing om evenwicht. De smaken van het bier en het gerecht moeten in balans zijn. Een gouden regel voor een optimale smaakervaring.
(DB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier