Ellen De Wolf
‘Niets is tegenwoordig meer trendy dan een goed uitgekozen boek’
Volgens F. Scott Fitzgerald is het “beter om een mooie jurk drie keer na elkaar te dragen dan haar af te wisselen met twee fratsen”. De grote Amerikaanse romanschrijver is geen modeontwerper, maar weet waarover hij spreekt. Een van de belangrijkste ‘stijlfiguren’ aller tijden is op de pagina’s van zijn roman ontstaan. Ik heb het natuurlijk over Jay Gatsby uit The Great Gatsby, die gekleed gaat in ‘een prachtige roze vod van een pak’.
Ook de altijd scherpzinnige Virginia Woolf, niet toevallig de favoriete auteur van heel wat modejournalisten en ontwerpers, besteedde veel aandacht aan de kledingkeuzes van haar personages. De groene jurk van Mrs. Dalloway wordt bijna als een personage op zich beschouwd. Maar het is pas in haar roman Orlando uit 1928 dat het duidelijk wordt dat haar aandacht voor kleding een zeer bewuste keuze was: ‘IJdele kleinigheden als ze lijken, hebben kleren, zegt men, belangrijkere functies dan ons alleen maar warm te houden. Ze veranderen onze kijk op de wereld en de kijk van de wereld op ons.’
Niets is tegenwoordig meer trendy dan een goed uitgekozen boek.
Het is een van de meest geciteerde quotes over de kracht van kleren geworden. Virginia Woolf had natuurlijk gelijk. Kleding is ons sociale omhulsel. Het zegt iets over wie we zijn, wie we graag willen zijn en hoe we door anderen willen gezien worden. Een goed beschreven outfit in een roman kan een personage karakteriseren, een sfeer scheppen of een verhaal een wending geven. Die groene jurk of dat roze pak is niet zomaar een kledingstuk, maar heeft tal van politieke, sociale en culturele betekenissen.
Het is duidelijk dat mode de literatuur altijd heeft beïnvloed. En dat is zeker ook andersom zo. Veel modeontwerpers laten zich inspireren door boeken en bouwen er zelfs een hele collectie rond. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het eerder genoemde Orlando – het wonderbaarlijke levensverhaal van de jonge dichter Orlando, die tijdens zijn drie eeuwen durende leven verandert van een man in een vrouw – dat de inspiratie vormde voor de shows van onder andere Ann Demeulemeester in 2007, Burberry in 2016 en de haute couture van Fendi in 2021.
“Mode beleeft een literair moment”, schrijft ook journalist Jesse Brouns deze week in Knack Weekend Black Mode. Meer zelfs, boeken zijn een statussymbool geworden. Zo stuurde Valentino onlangs een rode box naar honderd influencers, beroemdheden en journalisten met daarin drie onuitgegeven boeken. De hoop is natuurlijk dat de beroemde ontvangers van dit geschenk het via sociale media zullen delen met hun fans, net zoals ze dat zouden doen met een nieuwe handtas. Niets is tegenwoordig meer trendy dan een goed uitgekozen boek.
Dat voedt meteen ook het gerucht dat modellen als Gigi Hadid en Kendall Jenner een ‘boekenstylist’ betalen om lectuur voor hen uit te zoeken die ze in het openbaar kunnen dragen. Een paparazzifoto zegt, ook in dit geval, nog altijd meer dan duizend woorden.
Gerucht of niet, aarzel niet om met deze Black Mode onder de arm over straat te lopen. Veel leesplezier.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier