Nagel op de kop: waarom wil iedereen een Stoff Nagel-kandelaar voor kerst?

Stoff Nagel-kandelaar
© Signe Bay
Amélie Rombauts
Amélie Rombauts Journalist Knack Weekend

Wat hebben koperen kogelhulzen en een valpartij in de sneeuw met elkaar gemeen? De S22, zoals de Stoff Nagel-kandelaar officieel heet. Het designicoon uit de sixties ontpopte zich tot een razend populair hebbeding, over generaties heen.

Naam: S22
Ontwerper: Werner Stoff voor Nagel Company
Eerste uitgave: 1967
Plaats: Keulen
Prijs: vintage origineel vanaf € 25 per stuk, nieuw vanaf € 54

In 2024 noteerde veilingsite Catawiki een opmerkelijke stijging in de zoekopdrachten. Vergeleken met het jaar ervoor werd er liefst 433% meer naar een S22-kandelaar gezocht. Ook bij Whoppah, 2dehands en vintagedealers vliegen ze de deur uit. Wie een betaalbaar exemplaar spot, twijfelt beter niet: het is weg in een oogwenk.

De verklaring? De comeback van alles wat glanst in onze interieurs en op tafel: aluminium, verchroomd staal, verzilverd koper. De S22 past perfect in de trend, al is hij eigenlijk nooit echt weggeweest. Het modulaire systeem zorgt ervoor dat je de modules tot in het oneindige kunt stapelen en zo, bijna Lego-gewijs, je eigen sculptuur kunt maken. Daardoor bleef de kandelaar over decennia heen een favoriet bij design- en kunstliefhebbers.

Kogelhulzen

De herkenbare, driepotige kandelaar werd voor het eerst gelanceerd in het Keulen van de jaren zestig. Het maakte de familie Nagel op slag wereldberoemd. Een onverwachte wending voor een gezin dat twintig jaar eerder alles verloren was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hun thuisstad lag in puin. Om een nieuw bestaan op te bouwen werden de kleine Hans Nagel en zijn broers ‘s nachts op pad gestuurd om lege kogelhulzen te verzamelen. Van het koper smeedde hun vader asbakken, vazen en kandelaars. Dat Hans een fascinatie voor mooie tafelobjecten zou ontwikkelen leek dus in de sterren geschreven.

Sneeuwval

Halverwege de jaren zestig leidt de intussen vijfendertigjarige Hans het metaalatelier van zijn vader. Hij is lid van de bruisende designscene van Keulen, waar ook de allereerste kunstbeurs ter wereld, Kunstmarkt Köln, in de steigers staat. Zo ontmoet hij architect Werner Stoff. Er is meteen een klik: ze delen een liefde voor innovatie en experiment. Ze spuien ideeën, waaronder een ingeving die Nagel had tijdens een skitrip. ‘Hij viel achterover, brak zijn val met zijn hand en zag drie perfecte vingerafdrukken in de sneeuw. In die vorm zag hij een kandelaar’, zo gaat het verhaal.

Stoff vertaalde het idee naar een ontwerp: drie poten, drie holtes, drie bollen. Het had iets futuristisch, het leek op een miniruimtestation. Perfect voor de space-agevibe van de sixties, wanneer de kandelaar voor het eerst furore maakte.

Stoff Nagel-kandelaar

De productie liep tot in de jaren tachtig. In 2015 werd de kandelaar opnieuw gelanceerd door de Deense Bine Lind, die het designmerk Stoff Nagel oprichtte. Ze bleef trouw aan het origineel, zodat nieuwe exemplaren moeiteloos gecombineerd kunnen worden met de vintage versie.

De heruitgave komt eigenlijk nog dichter bij het originele ontwerp.

Al is er een minuscuul verschil: in de jaren zestig liep er een zichtbare naad over de bolvormige elementen van de kandelaar. Het was destijds te duur om die te verwijderen. ‘Wij polijsten de naad weg’, vertelt Lind. ‘Daardoor komt de heruitgave eigenlijk nog dichter bij het oorspronkelijke ontwerp van Stoff en Nagel.’

stoffnagel.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise