Nathalie Cardon
‘Een stem vanbinnen zegt dat we ons kapot moeten schamen als we de menopauze bereiken, een biologische fase die we vooral kennen van moppen’
Nathalie Cardon vindt niks te banaal voor een goed verhaal.
De kapster kijkt me aan in de spiegel. āHet is goed zo. Nonchalant gedroogd. Ge gaat rapper complimenten krijgen als er wat beweging in zit dan als het recht naar beneden hangt. Ik denk niet dat ze dan gaan zeggen: amai, uw haar zit tof.ā
Misschien is dit wat ze noemen āiemand bloemen toegooien met de pot er nog aanā. Het zij zo. Mijn lokken zijn nooit mijn unique selling point geweest. Ik hoor al jaren dat ik āfijn haarā heb, vakjargon voor āhoofdhuid die doorschemertā. Al is het wel nieuwe informatie, dat niemand mijn haar tof vindt als het zich simpelweg overgeeft aan de zwaartekracht.
De sfeer in de salon is sowieso wat vreemd sinds ik verzucht heb dat de begroeiing op mijn hoofd lastig doet de laatste tijd. āWeer of geen weer, altijd pluis.ā āLast van stress?”, probeerde de kapster. āSlapeloosheid? Schildklier kan ook. Bij hĆ©Ć©l veel mensen is het de schildklier.ā Ah schildklier, de nieuwe uitgeputte bijnieren. De verklaring voor al ons ongemak. āMet mijn schildklier is niks mis,” zei ik op de toon van iemand die al een dokter heeft, āhet is de menopauze.ā De kapster deinsde achteruit, kam voor de mond geslagen. āSerieus?!ā āDe aanloop nƔƔr,ā stuurde ik bij, ādie duurt een paar jaar.ā āMaar dat kan toch niet? Ge zijt toch nog veel te jong?ā Innerlijke blos. āNegenenveertig, toch wel.ā āHeh, de menopauze, dat is toch pas vanaf zestig of zo?ā āVijftig, sorry.ā Ik wilde een grap maken. Zeggen dat er nog een leven is, dat je er, zoals in die Tampax-reclame uit de jaren tachtig, āalles mee kunt doen, van paardrijden tot windsurfenā. Maar wellicht was de kapster ā naar schatting tweede helft dertig ā nog een peuter toen dat spotje op tv was. En ik wist ook niet of humor Ć¼berhaupt binnenkwam nu de deadline in haar hoofd zo drastisch was verschoven. Hoeveel jaar te gaan nog, voor ze eindigde als de laconieke vrouw met het kapmanteltje? Ik had een jutezak vol adders geopend, en de glanzende griezels kronkelden nu alle kanten op. Tussen de wastafels, de neergezette handtassen, en omhoog, langs de benen van de stagiaires. Niemand was nog veilig, zelfs de frisgewassen kerel in de stoel naast mij niet. āOh my God, ocharme, die man moet hier gewoon naar luisteren!ā gilde de kapster. Wie o wie bevrijdde hen uit deze waanzinnige David Lynch-film?
Menopauze, dat zijn orthopedische sneakers, een zuur mondje, een busreis naar Torremolinos. Toch?
In de krant stond onlangs een opiniestuk met de titel: āHelp, ik wil geen vrouw zijn op de werkvloer. En al helemaal geen vrouw in de overgang.ā De journaliste bekent dat ze bang is. Bang om te zeggen dat ze āer al door isā en in de hoek van de verlepte, volstrekt oninteressante moekes weggezet te worden. Zelfs Gwendolyn Rutten moest eens diep inademen voor ze zich āoutteā. Een stem vanbinnen zegt dat we ons kapot moeten schamen, als we een biologische fase bereikt hebben die we vooral kennen van moppen. Menopauze, dat zijn orthopedische sneakers, een zuur mondje, een busreis naar Torremolinos.
Dus ja, we moeten praten. Niet melodramatisch over alle ins en outs, zoals vrouwen ook niet met hun menstruatiebloed hoeven te schilderen om aan te geven dat het leven een paar dagen per maand een bloody mess kan zijn. Maar gewoon, casual. De bovenste knoop van je jumpsuit opentrekken terwijl je het woord āvapeurā tussen je vurige betoog fietst, daar op die vergadering. Af en toe laten vallen dat oestrogeengel de hemel is. Aan jonge meiden tonen dat ook als je eieren niet meer rijpen, er nog spannende plannen kunnen rijpen. Een addertje loslaten bij de kapper. En daarover schrijven als columnist, zelfs nadat een oudere collega adviseert het niet te doen ā āwant dan kun je nooit meer terugā. We moeten vooruit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier