Mode Mode Moederbedrijf Terre Bleue en Gigue failliet: wat betekent de crisis voor andere Belgische modemerken? Na het faillissement van de Duror Fashion Group, het moederbedrijf van Terre Bleue, Zilton en Gigue, dringt de vraag zich op: hoe komt het dat er zoveel Europese merken de boeken moeten neerleggen? Wij vroegen het aan professor modemanagement Annick Schramme en Eva Koninckx van Flanders DC.
Mode Mode Duurzaamheidsrapport fileert de mode-industrie: ‘Nog te veel overproductie’ Het nieuwste rapport van Remake laat zien dat de mode-industrie anno 2024 nog heel vaak ondermaats scoort op zaken als traceerbaarheid van de producten of milieuvriendelijkheid. Overproductie blijft een hardnekkig probleem en moordende concurrentie een excuus om niet te investeren in correcte lonen of duurzaamheid.
Mode Mode ‘De generatie die vraagt om een betere wereld, geeft ook zijn geld uit bij Shein’: Jasmien Wynants en Ruth Goossens over de weg naar een duurzame mode-industrie Jasmien Wynants werd dit jaar uitgeroepen tot Sustainability Professional of the Year 2023. Ze startte haar eigen bedrijf Masjien op, waarmee ze o.a. modelabels begeleidt in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wynants wordt geïnterviewd door Knack Weekend-hoofdredacteur Ruth Goossens. Zij is een van de oprichters van het label en modeatelier REantwerp, waar anderstalige nieuwkomers sinds dit jaar kleren maken uit reststoffen van Belgische designermerken.
Mode Mode Rapport roept westerse modebedrijven op het matje: kledingarbeiders zwaar getroffen in Myanmar Sinds de militaire coup in Myanmar zijn kledingarbeiders geviseerd, gepest en misbruikt door het regime. Westerse kledingmerken die blijven produceren in het land, zijn volgens Business & Human Rights Resource Centre betrokken partij.
Mode Mode Fake recyclage: kledingmerken dumpen onze afdankertjes gewoon in Afrika Als je kleren gaat shoppen, stellen steeds meer kledingmerken voor om je oude spullen terug af te nemen. Ze geven je er zelfs korting voor als je iets binnenbrengt. Maar die kleren komen vaak niet goed terecht, zegt de Nederlandse ngo Changing Markets Foundation.