Alles is Instagram: wat sociale media met design doen

25/09/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 28/09/18 om 16:18
Uit Knack Weekend van 26/09/18

Terwijl tijdschriften vroeger lijstjes maakten van de tien beste wijnbars, gaan ze nu op zoek naar de meest Instagrammable hotellobby's. In welke mate beïnvloedt Instagram design en architectuur, nu we collectief aan mooie plaatjes verslaafd zijn?

Wish You Were Here. Dat staat in grote letters op de bodem van het zwembad van hotel The Surfjack in Honolulu. Bij de renovatie mocht een aantal kunstenaars er hun ding doen en lokaal artiest Matthew Tapia besliste dat hij het zwembad wilde opsmukken met die vintage quote. 'Het refereert aan postkaartjes uit de jaren 50 en als je het op Instagram post, vertel je de mensen die je graag ziet dat je aan hen denkt.' Belangrijk, want hotels, bars en restaurants vinden hun publiek al lang niet meer alleen via traditionele kanalen, weet Tim Hundersmarck van designbureau Aces of Space. 'Sociale media zijn een vorm van publiciteit die niets kost en een groot bereik heeft. Onze ontwerpen hebben sowieso een strategische laag, we vertalen de doelstelling en waarden van een merk of organisatie in een tastbare leefwereld. Daar zaten altijd al elementen in die mensen bijblijven. Het verschil is dat ze nu ook socialemediawaardig zijn. Dat voegt nog een extra laag toe en die mag wat gekker, opvallender en gewaagder zijn.'
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee