Van nachttoerisme tot duurzame safari’s: waar reizen we naartoe in 2025?

© Getty Images

Elk jaar duiken er nieuwe reistrends op of ontdekken we nieuwe bestemmingen, maar wat maakt een bestemming plotseling populair? En waar komen trends vandaan? We spraken met vijf reisexperts over opkomende reistrends in 2025. ‘Reizigers zijn steeds meer op zoek naar plekken die op tv worden gepromoot, maar willen vaak verder gaan dan de platgetreden paden van het massatoerisme’, zegt Birgit Defoort van reisagentschap Glenaki.

Coolcation’ en ‘Noctourism

Felle zon, een klam gevoel en zweetdruppels die over je rug glijden. In 2025 eindigen we niet meer met een zonneslag op de hotelkamer, maar waarderen we de mysterieuze duisternis van Scandinavische winters. Avontuurlijke én comfortabele reizen naar het hoge Noorden, waar het luchtspektakel onze hoogste vorm van entertainment is.

Het grote pluspunt? Je kunt er met de auto naartoe, waardoor deze avontuurlijke ervaring verrassend dichtbij komt. Maar volgens reisjournalist Sebastiaan Bedaux trekken reizigers ook steeds verder. ‘Als een bestemming te populair wordt, verschuiven ze naar het volgende. Dat zie je bij IJsland, waar er vroeger nauwelijks toeristen waren. Nu zien we een verschuiving naar Groenland, vooral na programma’s zoals De Expeditie.’

Groepsreizen met een twist: solo, maar niet alleen

Wie groepsreizen associeert met een groep bejaarden in Spanje, zal versteld staan van het diverse aanbod voor jongeren. Twintigers die net hun eerste stappen in het werkveld hebben gezet, spenderen hun welverdiende centen graag aan een georganiseerde groepsreis met leeftijdsgenoten.

Deze trend is vooral populair bij vrouwen die solo willen reizen, maar toch de zekerheid van een groep willen hebben die hen ondersteunt en nieuwe vriendschappen biedt. ‘We zien een grote vraag van jongeren die alleen op groepsreis willen. Voor hen is het een makkelijke manier om nieuwe mensen te leren kennen en een land te ontdekken, zonder de hele organisatie zelf te moeten regelen’, zegt Patrick Depauw, hoofd marketing van Connections.

Themareizen: reizen met een doen

In 2025 willen we niet alleen ontspannen, maar ook iets bereiken. Reizen met een doel, oftewel ‘leefvakanties,’ blijven een groeiende trend. Denk aan kookcursussen in Toscane of het beklimmen van de Mont Ventoux. ‘Mensen trekken naar de Provence of de Douro om chique wijnhuizen te bezoeken, reizen naar Mauritius om te golfen of koppelen hun marathon aan hun verlof,’ merkt Yannick De pauw van reisplatform Soms Ook Heimwee op.

En dat geldt niet alleen voor avontuurlijke activiteiten, maar ook voor de culturele belevenissen: ‘Populaire artiesten trekken duizenden fans naar een stad, en een concert in Parijs of Londen wordt voor velen een ideale reden voor een citytrip,’ voegt De Pauw toe. Reizigers zoeken vakanties die hen nieuwe vaardigheden leren of hun grenzen verleggen. ‘Deze trends tonen een verschuiving naar kortere, betekenisvolle reizen en nostalgische ervaringen’, beaamt ook Birgit Defoort, directeur van reisadvies- en consultancybedrijf Glenaki.

Luchthavens en hotels als eindbestemming

In 2025 is het niet eens meer nodig om het hotel of zelfs de luchthaven te verlaten. Reizigers plannen bewust een tussenstop op Singapore Airport om daar een dag rond te slenteren. Je vindt er onder andere een kleurrijke bloementuin en de grootste indoorwaterval ter wereld. Voor wie vliegstress wil loslaten, zijn er genoeg activiteiten over. Je kunt een cocktailworkshop volgen, een sportsessie doen in de luchthavenfitness of ontspannen tijdens een yogales.

Ook one-of-a-kind hotels of trailblazer hotels zijn bezig aan een opmars. Reizigers kiezen niet eerst de bestemming en dan het hotel, maar kiezen het hotel als dé reden om te reizen, met de stad als bijzaak. Denk aan Emboo New Generation in Kenia, Laluka Safari Lodge, Iniala Harbour House en Phoenicia in Malta. Het is een manier om minder bekende plekken op de kaart te zetten. ‘Omdat alles hip, trendy, flashy en uniek moet zijn, worden de prijzen snel onbetaalbaar voor reizigers die gewoon een hotel zoeken om een stad te verkennen,’ merkt Bedaux op.

Duurzaamheid: van eco-safari’s tot last-chance travelers

Niet iedereen springt mee op de snelle trends, want net zoals voorgaande jaren wordt duurzaamheid een steeds belangrijkere reisbehoefte. De vraag naar milieuvriendelijke vakantieopties blijft groeien. ‘Toeristen hebben een verantwoordelijkheid en maken deel uit van het probleem,’ beseft Bedaux maar al te goed. ‘Eigenlijk zouden we geen reclame meer mogen maken voor sommige bestemmingen.’

Reisorganisaties en bestemmingen spelen hier zoveel mogelijk op in. Defoort vertelt enthousiast over haar duurzame safari in Kenia: ‘Ze gebruikten overal zonnepanelen, kookten op biogas en de voertuigen waren elektrisch. Je kon het gras ruiken en de leeuwen horen knabbelen aan hun prooi. Het zorgde voor een veel intensere safari-ervaring, omdat de dieren niet verstoord werden door motoren.’

Tegelijkertijd groeit de groep ‘last-chance travelers’ – reizigers die smeltende gletsjers in Alaska of kwetsbare koraalriffen in de Stille Oceaan bezoeken, uit angst dat deze natuurwonderen snel zullen verdwijnen.

Wandelen in Nepal © Getty Images

Over de oceaan

Steeds meer Vlamingen kiezen voor reizen over de oceaan of rivieren. Volgens Seppe Lauwers, hoofd boekingen van touroperator Reizen Lauwers, is een belangrijke verklaring de stabiele prijzen: ‘Na Covid waren vliegtickets en hotels bijna onbetaalbaar, maar rederijen hielden hun prijzen relatief gecontroleerd. All-in arrangementen maken cruises aantrekkelijk voor een breder publiek, terwijl het vroeger vooral voor de hogere klasse was.’

Daarnaast spelen Vlaamse tv-programma’s een grote rol in onze reisvoorkeuren. ‘Het is niet alleen sociale media die bepalen waar mensen heen gaan, maar ook populaire programma’s zoals Over De Oceaan, De Verhulstjes of De Mol. Bestemmingen die daarin verschijnen, stijgen snel in populariteit,’ weet Defoort. ‘Reizigers zoeken steeds vaker plekken die ze op tv zien, maar willen toch verder dan de platgetreden paden van het massatoerisme.’

Van A naar B-bestemmingen

Er is een duidelijke verschuiving naar B-bestemmingen. Nu Kroatië duurder wordt, reizen mensen door naar Bosnië, Montenegro, Albanië of Kosovo. ‘De Balkan gaat het de komende jaren sowieso goed doen,’ voorspelt De Pauw. Dit geldt ook voor regio’s die vroeger minder bereikbaar waren, zoals de Stan-landen.

Nieuwe vliegtuigen, soepelere visumvereisten en verbeterde infrastructuur maken exotische bestemmingen plots veel toegankelijker. ‘Na 20 jaar hebben we weer een directe vlucht naar Singapore. Die verbinding opent nieuwe reismogelijkheden naar Azië, Australië en Nieuw-Zeeland,’ legt Defoort uit. Ook versoepelde visumregels trekken plots meer toeristen naar China, dat eerder aan populariteit had ingeboet.

‘Trends hangen ook af van de geopolitieke situatie,’ benadrukt Lauwers. ‘Twee jaar geleden was Jordanië een topbestemming, maar nu ligt het daar helemaal stil. Binnen Europa is het net zo onvoorspelbaar.’ Een land als Sri Lanka, dat eindelijk weer stabiel is, komt daardoor terug op de radar.

Lees ook: Een bezoek aan het Zwitserland van Turkije: ‘De wegen zijn hier abominabel, maar het berglandschap is fenomenaal’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content