De eerste confrontatie van Nicolas Degennes met Tokio was een ramp. 'De eerste vier nachten kon ik niet slapen. Ik was nieuw bij Givenchy en was er om onze nieuwe producten te presenteren. Een collectie waaraan ik niet had meegewerkt en waar ik niet echt achter stond. Daar stond ik dan, voor 400 mensen en 7 beeldschermen, een rol te spelen die me niet lag. Toen ik weer in het vliegtuig stapte, nam ik een kalmeermiddel. Ik werd pas wakker toen alle passagiers al uitgestapt waren! Dat hadden ze nog nooit gezien.'
...

De eerste confrontatie van Nicolas Degennes met Tokio was een ramp. 'De eerste vier nachten kon ik niet slapen. Ik was nieuw bij Givenchy en was er om onze nieuwe producten te presenteren. Een collectie waaraan ik niet had meegewerkt en waar ik niet echt achter stond. Daar stond ik dan, voor 400 mensen en 7 beeldschermen, een rol te spelen die me niet lag. Toen ik weer in het vliegtuig stapte, nam ik een kalmeermiddel. Ik werd pas wakker toen alle passagiers al uitgestapt waren! Dat hadden ze nog nooit gezien.' Maar Nicolas Degennes deed hetzelfde als iemand die van zijn paard is gevallen: hij stond op en stapte weer in de stijgbeugels. 'Ik wilde me niet zomaar neerleggen bij die traumatische ervaring. Ik had niets begrepen van het land en zijn cultuur. Ik besloot mijn tijd te nemen. En dat doe ik nog altijd. Ik voel me hier thuis. Het is mijn tweede vaderland.' Het land inspireert hem op veel manieren, of het nu gaat om het spelen met kleuren of om een visie op vrouwelijkheid - 'krachtig en teder tegelijk' - die hij in zijn creaties verwerkt. Geen wonder dat hij koos voor Tokio voor de lancering van de nieuwe Rouge Liquide, een lipstick van de nieuwe generatie. 'Vergeet alles wat je weet over lippenstift', glimlacht Givenchy's artistiek directeur make-up en kleuren. Er komt geen klassieke lipstick tevoorschijn als je een draai aan de huls geeft, maar een zorgvuldig gedoseerde liquide formule die uit het midden van een mousse applicator popt. Van bovenaf gezien doet de bloedrode punt denken aan de zon van de Japanse vlag. De onberispelijk gestifte lippen en bleke huid van het Spaanse topmodel Blanca Padilla, model van de campagne, evoceren de klassieke schoonheid van de geisha's. 'Japan is als een wereld die a priori totaal vreemd is', vertelt Degennes. 'Je bent klaarwakker, want nieuwsgierig naar al die dingen die je uit je comfortzone lokken.' Tegenover de traditie die gepaard gaat met luisterbereidheid, respect en religie, staat de zachte, bijna kinderlijke levensvreugde waarvan iedereen hier doordrongen is.' Tokio is daar het perfecte voorbeeld van. Tijd om ons door deze kenner te laten rondleiden in de stad vol contrasten.