Club Med wil mensen al 65 jaar het paradijs op aarde bieden
Het begon allemaal met één simpele idee: mensen meer laten genieten. In 1950 bedacht de Antwerpse waterpolokampioen en diamanthandelaar Gérard Blitz de formule achter Club Med. “Ons levensdoel is om gelukkig te zijn. De plek om dat te zijn is hier en het juiste moment is nu”, zo sprak Blitz over “zijn” eerste Club Méditerrannée.
Gerard Blizt wilde mensen bevrijden van de alledaagse beslommeringen. Zijn formule was dat mensen onbezorgd moesten kunnen genieten en ontspannen; een sportieve all-in clubvakantie op een idyllische setting.
Op het strand Alcudia in Mallorca begon hij zijn eerste clubdorp met een eenvoudige en relaxte sfeer. Op het strand stonden 200 rieten tentjes waar de mensen in sliepen, ze deelden douches en sanitair. De tenten bestelde Blizt bij de fransman Gilbert Trigano, die vanaf dat moment ook meteen zijn zakelijke partner werd.
Die eerste zomer trok het clubdorp al 2300 bezoekers, het was een succes vanaf het begin. Deze succes formule moet natuurlijk uitgebreid worden en in 1955 opent het duo enkele bungalows in Tahiti. In de jaren hierop volgen nog meer zonnige parken in onder andere Cancun en op de Caraïben. Het “paradijs” wordt bereikbaar voor Europeanen. Nu dat bereikt is wordt het tijd om naast de zon ook nieuw terrein te gaan verkennen. De eerste Club Med in de sneeuw wordt geopend in Leysin, Zwitserland. Ook de luxe sneeuw resorts zijn meteen een succes en een jaar later worden er nog drie geopend.
Maar net als dat Club Med ieder jaar ouder wordt, worden de leden dat ook. De alleenstaande jonge koppels die in het begin lid zijn geworden van de club zijn inmiddels getrouwd en hebben kinderen. Vanaf 1967 wordt het aanbod dan ook uitgebreid met de mini club. De opvang van kleine kinderen zorgt ervoor dat iedereen samen op vakantie kan maar op hun eigen manier volledig kan genieten. Zodat iedereen (vooral belangrijk voor ouders) ontspannen terug komt van vakantie.
De pioniersgeest van Club Med kent ironisch gezien geen rust. In 1989 breidt de club het aanbod uit met de Club Med 1, een 187 meter lang schip voor all-in cruise in de inmiddels kenmerkende Club Med stijl. De jaren hierna blijft Club Med zich ontwikkelen, er komt nog een Club Med 2, het aantal resorts groeit tot 71, oude resorts worden flink vernieuwd en de leden krijgen ook de mogelijkheid om gebruik te maken van privé villa’s en chalets.
Begonnen met een simpel doel van rust en ontspanning door zon, sport en spel is Club Med in de afgelopen 65 jaar gegroeid tot een vakantie-imperium. Als kers op de taart, een beloning voor het harde werken en de jaren van kwaliteit is Club Med in 2014 bekroond door The World Branding Forum als hét merk van het jaar. Een mooi verhaal achter een succesvolle formule. (MVDW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier