Waarom we op Fashion Revolution Day onze kleren binnenstebuiten dragen

#WhoMadeMyClothes is de vraag die de organisatie Fashion Revolution stelt aan modemerken © Fashion Revolution

Het is tijd voor een revolutie in de mode-industrie. Zes jaar na de Rana Plaza ramp in Bangladesh is er nog steeds te weinig transparantie. De organisatie Fashion Revolution blijft kledingmerken ter verantwoording roepen met de hashtag #whomademyclothes.

Op 24 april 2013 kwamen 1138 textielarbeiders om het leven en geraakten 2500 mensen gewond tijdens de instorting van de Rana Plaza textielfabriek in Bangladesh. Wereldwijd herdenken we deze ramp in de week van 22 tot 28 april onder de noemer Fashion Revolution.

Enerzijds is het een bewustmakingcampagne voor de consument, anderzijds een rechtstreekse aanklacht aan het adres van de schuldigen en de hoop op verbetering. ‘Er zijn meer dan honderd landen die deelnemen aan de Fashion Revolution’, aldus de organisatie. ‘Er worden verschillende evenementen georganiseerd waaraan consumenten kunnen deelnemen en die de modemerken bewust maken van de groeiende vraag naar eerlijke, duurzame mode.’

Wie maakte mijn kleren? Post een foto van jezelf met deze vraag op sociale media tijdens Fashion Revolution Week (22-28 april)
Wie maakte mijn kleren? Post een foto van jezelf met deze vraag op sociale media tijdens Fashion Revolution Week (22-28 april)© Green Carpet Switzerland

Wie maakt mijn kleren?

Fashion Revolution Day is het ideale moment om ons af te vragen wie nu eigenlijk de werkelijke kost van de mode-industrie betaalt en wie er de vruchten van plukt. Het belang van transparante communicatie wordt dankzij de hashtag #whomademyclothes duidelijk gemaakt. De 75 miljoen mensen die wereldwijd werken in de mode- en textielindustrie worden te vaak slachtoffer van uitbuiting en verbale of fysieke mishandeling. Ook de veiligheid van de werkomstandigheden laat te wensen over en de lonen liggen laag.

Vooral voor vrouwen is de mode-industrie moordend. 80 procent van de arbeiders zijn immers vrouwen tussen de 18 en 24 jaar. Er werd gelukkig al vooruitgang geboekt sinds de ramp in 2013, maar de situatie is nog verre van ideaal.

Macht

Als we de lonen van de textielarbeiders vergelijken met de prijzen kleding die we moeten betalen in de winkel en de winst die modelabels maken, merken we een grote ongelijkheid op. Op de lijst met de twintig rijkste mensen ter wereld staan zes mensen die een kledingbedrijf runnen, terwijl de arbeiders in armoede leven.

‘Laat je portefeuille spreken’, klinkt het bij de organisatie. ‘Toon aan modemerken dat je als consument kritisch bent en bewust shopt. Vorige jaren beantwoorden zo’n duizendtal merken op de vraag wie hun kleren maakt. Dat toont aan dat het leeft onder de merken. Gebruik online tools zoals Rank a Brand of Project Just om te achterhalen of de merken die je shopt ook duurzaam zijn en put your money where your mouth is.’

https://i.ytimg.com/vi/XTnFfa0qHIM/hqdefault.jpg480Who Made My Clothes?YouTube480Fashion Revolution

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
270https://www.youtube.com/user/frdglobalhttps://www.youtube.com/video1.0360

Actie

De organisatie van Fashion Revolution publiceert op Fashion Revolution Day ieder jaar ook de Fashion Transparancy Index, een lijst van de honderd grootse modemerken globaal en hun transparantiegraad. Scoort jouw favoriete merk niet goed? Staat jouw favoriete merk er niet tussen, maar ben je benieuwd naar de productiemethoden? Spreek hen er dan over aan op sociale media met de hashtag #whomademyclothes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content