Véronique Nichanian stopt na 37 jaar als creatief directeur van de mannencollecties bij Hermès

Officiële portretfoto van Véronique Nichanian
© Vincent Tullo
Timon Van Mechelen
Timon Van Mechelen Chef online

Na ruim 37 jaar als creatief directeur van het mannenuniversum vertrekt Véronique Nichanian (71) bij het Franse modehuis Hermès. ‘Ik ben trots dat ik zo lang deel mocht uitmaken van de grote familie.’ Haar laatste collectie wordt op 24 januari 2026 voorgesteld tijdens de Parijse modeweek.

Nichanian werd in 1988 persoonlijk uitgenodigd door Jean-Louis Dumas, zaakvoerder van Hermès tot 2006, om de mannencollecties verder uit te bouwen. Sindsdien bouwde ze aan een stijl die de mannelijke garderobe heruitvond binnen het DNA van het Franse modehuis: discreet, chic en tijdloos. Haar signatuur valt nog het best te omschrijven als moderne elegantie waarin innovatie en traditie hand in hand gaan, met een focus op leerbewerking, kleur en speelse details.

‘Werken voor Hermès is bijna veertig jaar lang een immens plezier geweest’, zegt Nichanian. ‘Ik heb me hier kunnen ontplooien in volledige creatieve vrijheid. Mijn bedoeling was altijd om kleding te ontwerpen die emotie oproept, waarin vakmanschap en innovatie elkaar vinden. Ik wilde een eigentijdse garderobe creëren waarin stoffen zich vermengen en technieken samenkomen, een vestiaire van vandaag die lang meegaat. Voor mij bestaat er niet één Hermès-man, maar juist vele verschillende’, aldus de ontwerpster.

De voorlaatste collectie van Véronique Nichanian voor Hermès.
De voorlaatste collectie van Véronique Nichanian voor Hermès. © Launchmetrics Spotlight

Volgens het modehuis dankt Hermès het succes van zijn mannencollecties in grote mate aan haar visie, energie en nieuwsgierigheid. ‘Ze leidde met overtuiging en fantasie het universum van een man die met allure door het leven gaat’, klinkt het in het officiële persbericht.

Nichanian werd in de loop der jaren een zeldzame constante in een modewereld die steeds sneller verandert. Volgens Women’s Wear Daily is ze de creatief directeur met de langste staat van dienst bij één merk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise