Vanavond werden de Belgian Fashion Awards 2025 uitgereikt in de Antwerpse Bourlaschouwburg. Een internationale jury van experts bekroonde er het beste Belgische modetalent van het jaar. Dit zijn alle winnaars.
Sinds 2017 huldigen de Belgian Fashion Awards het beste van de modewereld. Het doel: het vieren van de creativiteit en diversiteit van de Belgische mode, zowel hier als in het buitenland, en talent erkennen dat vaak in de schaduw werkt – van opkomende namen tot gevestigde waarden en de groten van morgen. Maar ook waardering tonen voor onze belgitude: ze belichten dat Belgische mode nog altijd voor onafhankelijkheid en persoonlijkheid staat, soms met een vleugje surrealisme, en altijd avant-gardistisch.
Vanaf het begin overschrijden de awards, georganiseerd door Knack Weekend, Le Vif Weekend, Flanders District of Creativity, MAD Brussels en Wallonie-Bruxelles Design Mode, de taalgrenzen.
Dit jaar zat Karen Binns, stylist en creatief directeur uit New York, de jury voor. Ze verkoos de meest opvallende talenten in tien categorieën – waaronder twee nieuwe, ‘Company of the Year’ en ‘Model of the Year’ – en bekroonde mensen die het verschil maakten met hun energie en creativiteit. Leve de Belgische mode.
Designer of the Year: Julian Klausner
Julian Klausner studeerde mode aan La Cambre en is sinds december 2024 de nieuwe creatief directeur van Dries Van Noten. In maart presenteerde de Belgische designer in Parijs zijn eerste damescollectie voor het huis, gevolgd door een eerste mannencollectie in juni. Vooral die laatste show was volgens de jury zo opwindend dat ze erin geloven dat hij het talent heeft om het modehuis nog veel verder te brengen.
‘Voor mij staat Belgische mode vandaag voor een mix van creativiteit, eenvoud en durf’, zegt Klausner. ‘Er zit iets heel persoonlijks in de artistieke expressie van Belgische ontwerpers: een zoektocht naar identiteit die zich vertaalt in hun werk.’
‘De modeopleidingen leren ons om veel te doen met weinig, om oplossingen te vinden, obstakels om te zetten in kansen en toevalligheden te omarmen. Er is ook dat vleugje surrealisme, typisch Belgisch, dat ruimte laat voor speelsheid.’

Voor zijn job verhuisde Klausner van Brussel naar Antwerpen en hij is intussen grote fan van de stad: ‘Er wordt wel eens gezegd dat Antwerpen in de zestiende eeuw de invloedrijkste stad ter wereld was en dat voel je nog steeds. Antwerpenaren hebben een goed oog voor kwaliteit en waarderen hun geschiedenis, die enorm inspirerend werkt en zichtbaar is in de artistieke wereld. Het is een stad die aanzet tot experiment, maar tegelijk haar wortels niet uit het oog verliest.’
Emerging Talent of the Year: REantwerp
In het sociaal atelier van ontwerper Tim Van Steenbergen en voormalig Knack Weekend-hoofdredacteur Ruth Goossens maken anderstalige nieuwkomers kleren van topniveau uit reststoffen. In 2025 opende REantwerp een pop-up in het centrum van Antwerpen, en verhuisden de studio en winkel naar een nieuwe locatie. Volgens de jury is de drang naar verandering die het project uitstraalt hoopgevend voor de hele mode-industrie.

‘Belgische mode werd internationaal opgemerkt dankzij de avant-garde van de jaren tachtig, met de Antwerpse Zes en modescholen als de Antwerpse Academie en La Cambre in Brussel’, zegt Goossens.
‘Dat was een erg conceptuele, intellectuele stroming, met veel aandacht voor vorm en structuur. Ze zette zich af tegen de commerciële modewereld die toen in opmars was. Vandaag is dat erfgoed hier en daar nog voelbaar, maar de nieuwe generatie is minder uniform en diverser. Zo is er sterke Belgische streetwear, zijn er collecties met een zweem couture en ontwerpen waarin duurzaamheid een hoofdrol speelt, soms zelfs een combinatie van die drie.’
‘Belgische mode blijft internationaal van geest, maar trouw aan haar gevoel voor individualiteit en authenticiteit.’
Accessory Designer of the Year: Mats Rombaut
Mats Rombaut lanceerde in 2013 zijn onafhankelijke schoenenlabel Rombaut. Zijn missie: de mode-industrie van binnenuit veranderen door plantaardige accessoires te creëren met een kleinere ecologische voetafdruk. De jury prees zijn uitgesproken identiteit, duurzame visie, vastberadenheid, alsook de indrukwekkende levensduur van zijn label.
‘Wat accessoires betreft, betekent het Belgische DNA voor mij: objecten creëren met betekenis en diepgang, met een designfilosofie, niet zomaar een logo of een trend’, zegt Rombaut. ‘In mijn geval ligt de focus op veganistische en gerecycleerde materialen, zoals zolen van gerecycleerd rubber en vezels van plantaardige oorsprong. Zo wordt een ontwerp een boodschap, geen statussymbool.’

‘Die houding kan commercieel soms moeilijker liggen. De drang om te blijven vernieuwen, de hoge eisen voor de materialen, het belang van het idee boven volume: dat alles maakt het economische model kwetsbaarder. Er is een voortdurende spanning tussen denken en doen, tussen idealisme en de realiteit van productie.’
‘Misschien speelt er ook een zekere culturele bescheidenheid mee. Belgen hebben minder de neiging om lawaai te maken of zichzelf in de kijker te zetten, wat in een industrie die drijft op zichtbaarheid soms een nadeel is.’
Most Promising Graduate of the Year: Chloë Reners
Chloë Reners studeerde in juni af aan de Antwerpse Academie met een collectie waarin ze thema’s als surrealisme en de representatie van vrouwen in de kunst onderzocht. ‘Haar werk is krachtig en volwassen’, aldus de jury. Vandaag woont ze in Parijs, waar ze stage loopt bij Dior.

‘Voor mij gaat Belgische mode over authenticiteit, emotie en een sterke eigen stem. Ze is zelden luid of schreeuwerig, maar blijft hangen omdat er altijd eerlijkheid in zit’, zegt Reners. ‘Belgische ontwerpers durven hun gevoel te tonen, te experimenteren en toch trouw aan zichzelf te blijven.’
‘Wat ik het meest waardeer, is dat ze ruimte laten voor twijfel en kwetsbaarheid. In een wereld waarin alles snel moet gaan en perfect moet zijn, durven ze traag, ruw of fragiel te zijn. Dat is volgens mij onze grote kracht: we ontwerpen niet om te behagen, maar om te vertellen, te confronteren en te verbinden.’
‘Toen me tijdens mijn sollicitatie bij Dior gevraagd werd naar de ontwerpers naar wie ik opkijk, noemde ik zonder nadenken Pieter Mulier en Julian Klausner, toevallig allebei Belgen. Dat zegt genoeg over hoe die invloed voelbaar is.’
Model of the Year: Hanne Gaby Odiele
Het Kortrijkse topmodel hield jarenlang voor zich dat ze met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken geboren was, tot ze dat stilzwijgen in 2017 doorbrak en intersekse-identiteit uit de taboesfeer haalde.
Het is dan ook haar engagement, moed en de internationale impact die de jury erkent. Behalve activist is Odiele anno 2025 internationaal nog altijd een van de meest invloedrijke modellen. Recent liep ze shows voor onder meer Maison Margiela, Lanvin en Jil Sander.

‘Achter de meest creatieve, gedurfde en artistieke momenten in de mode van vandaag zitten Belgen. Tegelijk staan diezelfde landgenoten aan het hoofd van enkele van de meest succesvolle modehuizen, terwijl er nog veel meer achter de schermen werken. Ik denk dat ze op een unieke manier tonen dat creativiteit en commercie perfect kunnen samengaan. Je hoeft het ene niet op te offeren voor het andere. Integendeel, ze kunnen en moeten elkaar versterken. Ik ben er enorm trots op om Belg te zijn en om de voorbije twintig jaar met zoveel geweldige Belgische talenten te hebben samengewerkt’, vertelt ze.
Creative Professional of the Year: Sonja Noël
Fans van Belgische mode kunnen niet voorbij Stijl, de toonaangevende boetiek die in 1984 opende in de Brusselse Dansaertstraat, en waarmee Sonja Noël al van bij het begin opkomend talent en onafhankelijke creativiteit ondersteunt. Dat bevestigt ook de jury in haar betoog. In april opende in het Brusselse Mode & Kant Museum een expo naar aanleiding van veertig jaar Stijl.

‘Ik herinner me de eerste defilés van de Antwerpse Zes: je voelde meteen dat het persoonlijkheden waren, dat hun collecties verankerd waren in de realiteit. Voorheen stond België bekend om de kwaliteit en sérieux: je kon hier met vertrouwen iets kopen, maar het was nog geen mode. Met de Zes werd die Belgische mode geboren. Zij hebben de weg gebaand. Ik wilde alles van hen kopen om het in mijn boetiek te tonen. Ik voelde dat dit mijn missie was’, zegt Noël.
‘En ik denk er nog altijd hetzelfde over. Belgische ontwerpers volgen geen trends. Het blijft uitzonderlijk dat in een klein land zoveel jonge mensen een eigen collectie lanceren met zo’n uitgesproken signatuur.’
Changemaker of the Year: Masjien
Met hun agency Masjien begeleiden Jasmien Wynants en Ann Claes modelabels bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2025 lanceerden ze Josie, een AI-chatbot die vragen over greenwashing beantwoordt, en Motor, een digitale modebeweging die grensverleggende creatievelingen verenigt en versterkt.

‘Belgische mode is een laboratorium vol creativiteit, met vandaag ook opvallend veel sterke vrouwelijke stemmen. Tegelijk liggen er mooie kansen om duurzaamheid en technologie verder te verankeren, zodat onze mode klaar blijft voor de toekomst’, aldus Wijnants en Claes.
Love Brand of the Year: MXDVS
Met MXDVS creëerde Max Reynders een label dat balanceert op de grens van kunst en rebellie, tussen Rick Owens en Raf Simons, tussen goth en street.

Het voorbije jaar lanceerde hij een knitwearcollectie, inclusief de eerste gebreide interieurstukken. Ook opende hij een succesvolle pop-up in Antwerpen die bezoekers uit binnen- en buitenland aantrok. MXDVS werd verkozen door het publiek dat online zijn stem kon uitbrengen.
Company of the Year: Arte Antwerp
Wat in 2009 begon als een capsulecollectie van T-shirts groeide uit tot een gerenommeerd modemerk met eigen winkels tot in Parijs en fans over de hele wereld. Oprichter Bertony Da Silva lanceerde onlangs nog een samenwerking met Adidas. De jury prees hem omdat hij er met Arte Antwerp in slaagt om ook een jonge generatie warm te maken voor Belgische mode.

‘Ik zie Arte als elevated streetwear, en dat is dankzij Antwerpen’, zegt Da Silva. ‘Er is zoveel high-end mode aanwezig en dat heeft mijn visie op mode al vroeg gevormd. Je woont in de stad, kent de Modeacademie, ontmoet mensen die er studeren, je gaat naar de stockverkopen… In het buitenland kennen mensen Antwerpen eigenlijk alleen van de mode. Daar word je als jongere vanzelf door beïnvloed.’
‘Als ik ergens anders was opgegroeid, zonder referenties als Dries Van Noten of Raf Simons, zou ik vandaag waarschijnlijk heel anders naar mode kijken, of mijn werk zou er in ieder geval anders uitzien.’
Outstanding Achievement Award: Tony Delcampe
Als directeur van de modeafdeling van La Cambre heeft Tony Delcampe generaties ontwerpers opgeleid die vandaag internationaal naam maken aan het hoofd van grote modehuizen, van Matthieu Blazy bij Chanel tot Anthony Vaccarello bij Saint Laurent. De jury bekroont de sleutelrol die Delcampe heeft gespeeld, en nog altijd speelt, in de geschiedenis van de Belgische mode. Ze benadrukt dat het tijd is dat La Cambre Mode(s) eindelijk de erkenning krijgt die het verdient.

‘Belgische ontwerpers vertrekken altijd van het kledingstuk. Ze draaien het binnenstebuiten, bekijken het vanuit alle hoeken, deconstrueren het tot iets nieuws, maar het blijft terugleiden naar dat kledingstuk’, zegt Delcampe.
‘Dat verschilt met de Franse of Italiaanse traditie, waar kleding vaak een drager is van een ander thema. Zelfs bij de nieuwe generatie, zoals Marie Adam-Leenaerdt of Julie Kegels, gaat het om kleding die transformeert, die beweegt op het lichaam. Belgische mode mag dan conceptueel zijn, ze is vooral intelligent, en dat geldt ook voor de manier waarop ze gemaakt wordt.’