Onderzoek: ‘Er wordt veel biokatoen geproduceerd, maar merken kopen te weinig aan’
Een studie van de Britse organisatie Pesticides Action Network (PAN), Solidaridad en WWF over biokatoen brengt opvallende resultaten aan het licht. De productie van biokatoen was nooit groter, maar modemerken kopen niet genoeg op of verkopen het als gewoon katoen.
De drie organisaties die het onderzoek uitvoerden, roepen retailers en merken op om tegen 2020, of sneller, 100% duurzaam katoen te gebruiken. De markt van biokatoen is immers bedreigd door het tekort aan afnemers. Er zijn nog te veel merken die geen of een te lakse doelstelling hebben om over te schakelen op duurzaam katoen.
Frustraties
Slechts 17% van het duurzame katoen wordt verkocht onder deze noemer.
Hoewel de productie van duurzaam katoen nooit groter was, wordt er te weinig aangekocht. Ook is er iets vreemds aan de hand: slechts 17% van het duurzame katoen wordt verkocht onder deze noemer. De overige 83% wordt niet erkend als biokatoen en gaat de markt op als conventioneel katoen. Deze reden hiervoor is dat er niet genoeg merken zijn die met biokatoen werken of de belofte doen om meer met biokatoen te werken. De overschot aan biokatoen wordt dus afgevoerd naar de conventionele markt, waar de afnemers niet vragen naar de afkomst van het katoen.
Er is heel veel duurzaam katoen beschikbaar, maar het wordt niet aangekocht als duurzaam katoen, wat erg frustrerend is’
‘Er is heel veel duurzaam katoen beschikbaar, maar het wordt niet aangekocht als duurzaam katoen, wat erg frustrerend is’, vertelt Isabelle Roger van de organisatie Solidaridad. ‘Internationale kledingmerken en retailers hebben een cruciale rol te spelen. Zonder grotere bestellingen lopen we het risico dat boeren de ecologisch verantwoorde manier van katoen telen zullen opgeven. De kans om de katoenmarkt te transformeren wordt op die manier teniet gedaan en de negatieve impact op mens en natuur zal hardnekkig blijven bestaan.’
Vervuilend
Om conventioneel katoen te telen wordt veel te veel water en pesticiden gebruikt. ‘De beste manier om de katoenmarkt op te schonen is door meer biokatoen te gaan produceren’, aldus Keith Tyrell van PAN UK.
6.2% van de globale verkoop van pesticiden wordt gelinkt aan katoenproductie .
Katoen wordt in zo’n 80 landen geteeld wereldwijd en is een erg belangrijk materiaal voor de textielindustrie. Van alle vezels voor de textielmarkt, komt 32% van katoen. Daarom is het van levensbelang dat deze industrie duurzaam produceert. 6.2% van de globale verkoop van pesticiden wordt gelinkt aan katoenproductie en 73% van de productie is afhankelijk van irrigatie.
Waarop wachten de bedrijven dan om zich te storten op de biokatoenmarkt? ‘Het was nog nooit zo gemakkelijk om biokatoen aan te kopen’, licht Richard Holland van WWF toe. ‘Bekende bedrijven zoals H&M en Ikea tonen dat het mogelijk is om 100% meer duurzaam katoen te gebruiken binnen een aantal jaar.’
Boeren stapelen schulden op door de dure pesticiden en meststoffen die ze moeten gebruiken voor conventioneel katoen. Volgens de onderzoekers kan duurzaam katoen de oplossing bieden en boeren uit de armoede halen door een stabiel inkomen te voorzien. Als de retailers en merken meer inzetten op biokatoen helpen ze dus niet alleen het milieu, maar ook de katoenboeren.
Lees het volledige verslag hier
.
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier