Musketon over zijn Cara Pils T-shirt: ‘Vergelijk me niet met Andy Warhol’

© iStock

Boude voorspelling: deze zomer zijn de festivalweides bezaaid met lichamen die gehuld zijn in het Cara Pils T-shirt van illustrator Musketon. Wat begon als een snelle testtekening resulteerde in een product dat heel wat meer om het lijf heeft dan een eerste aanblik doet vermoeden. “De bierindustrie heeft de waarde van het T-shirt naar beneden gehaald, bekijk dit shirt maar als mijn antwoord.”

Bijna vijfenzestigduizend volgers op Instagram, lezingen in de Verenigde Staten en albumhoezen van zijn hand: het gaat illustrator Musketon (Bert Dries voor de vrienden) voor de wind, al wordt hij niet enkel door de design community bejubeld. Heel wat van zijn ontwerpen ‘ontploffen’ – om het met zijn woorden te zeggen – en worden gulzig opgeslokt door de mainstream modeminnaar. Waar hij enkele jaren geleden hoge ogen gooide met zijn Angry Bear-lijn heeft hij nu een nieuwe hype uit zijn tekenpen laten vloeien. Een ogenschijnlijk simpel T-shirt met daarop een oversized tekening van een blikje Cara pils. Jawel, Cara pils.

Tijd en ruimte voor creativiteit

Het is bemoedigend om te zien hoe een jonge designer zich staande kan houden en zijn eigen succesverhaal creëert, maar hoe voordelig is het eigenlijk werkelijk om als grafisch kunstenaar zo’n populair en commercieel product uit te brengen? Hoeveel tijd en ruimte heb je dan nog om creatief te zijn? “Het is heel makkelijk om je te verliezen in die hype, en enkel nog na te denken over wat het volgende populaire design kan zijn, terwijl die ‘hypes’ eigenlijk altijd heel organisch ontstaan zijn”, vertelt Bert Dries. “Ik probeer me daar echt tegen te verzetten, want als je gaat nadenken over dat soort dingen, ga je je bij ieder design ook afvragen of het wel commercieel haalbaar is, en dat is moordend voor je creativiteit.”

Wanneer ik aangesproken word over Musketon merk ik ook dat mensen alleen maar stilstaan bij de succesverhalen, maar achter de schermen zijn er uiteraard ook heel veel dingen die mislukken.

Die creativiteit brengt bij Dries de boterhammen op tafel. Zijn graphicsworden gebruikt door MTV, Mazda, Nike en dj Steve Aoki en ook zijn webshop draait goed.Hij heeft als twintiger een eigen business uitgebouwd, maar jammer genoeg komen daar ook de typische businessdingen bij kijken. “Vaak beseft men niet dat mijn werk niet stopt bij een toffe tekening maken; ik moet er ook nog eens voor zorgen dat mensen het zien én dat de bestellingen die daar hopelijk uit volgen op tijd op het juiste adres terechtkomen. Dat laatste is iets waar ik me écht niet graag mee bezighou, maar het hoort er nu eenmaal bij.”

“Wanneer ik aangesproken word over Musketon merk ik ook dat mensen alleen maar stilstaan bij de succesverhalen, maar achter de schermen zijn er uiteraard ook heel veel dingen die mislukken. Ik moet altijd afgaan op mijn buikgevoel, en ja, soms faal ik.”

Een oprechte Instagramaccount

Gelukkig kan Musketon ook beroep doen op social media, waar hij zijn tekening van het blikje Cara 22 weken geleden voor het eerst postte. “Het zou natuurlijk stom zijn om een design dat tweeduizend likes krijgt niet op een T-shirt te drukken”, lacht Dries. “Dat is wel een voordeel aan een oprechte Instagramaccount. Veel mensen met een eigen zaak of die een product te promoten hebben kopen volgers en likes, maar ik weet wat mijn volgers écht tof vinden, en uiteraard ook wat ze minder tof vinden.”

A photo posted by musketon (@musketon) on

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hierdoor heeft Dries een heel nauwe band met zijn publiek en kan hij kort op de bal spelen. Partners als Zeb, de kledingketen die zijn shirts en hoodies verkoopt, zijn aangenaam verrast door de loyaliteit van de Musketeers, al heeft zijn meest recente ontwerp uiteraard ook te maken met nostalgie.

Het zou natuurlijk stom zijn om een design dat tweeduizend likes krijgt niet op een T-shirt te drukken

“We stonden met een Cara-kraampje op Groezrock dit jaar. We verkochten er enkel de Cara-shirts en -stickers, maar de respons was ongelofelijk. Iedereen die er iets kocht had wel een eigen verhaal rond het iconische blikje bier en er werden heel veel herinneringen opgehaald”, vertelt de twintiger die tot voor kort nog nooit een druppel alcohol had gedronken. Hij krijgt zelfs bestellingen uit het buitenland – niet verwonderlijk gezien zijn grote internationale fanbase – maar mensen uit Spanje, Nederland of Frankrijk die een shirt met een blikje Cara pils op kopen, daar fronsen ze zelfs bij Colruyt (de verdeler van Cara nvdr)de wenkbrauwen om.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Cara pils wordt niet geëxporteerd, dus dat zijn allicht mensen die op Belgische festivals Cara gedronken hebben met hun vrienden, en dat nu als een icoon zien voor een fijne zomer. Dat is toch indrukwekkend?”, aldus Dries. “Coca Cola telt miljoenen neer voor hun ‘Share A Coke’ campagnes om het gevoel van samenhorigheid en leuke momenten overgoten met bubbels te creëren dat een goedkoop biermerk zonder promo vlotjes voor mekaar krijgt. Het Cara-gevoel, de Cara-lifestyle als het ware, het is echt een begrip blijkbaar. Geen enkel ander biermerk heeft dat.”

Warhol-vergelijkingen

Niet dat Dries zijn tekenpen had losgelaten op een ander label. “Als ik een blik Jupiler had getekend was ik vast en zeker uitgelachen geweest”, weet hij. “Het design van Cara is heel minimalistisch en strak, dat trok me meteen aan.”

Wanneer je een T-shirt ontwerpt met een blikje bier als afbeelding, dan zijn de Warhol-vergelijkingen natuurlijk nooit veraf, al zou Dries die zelf nooit maken. “Ik snap wel waar ze het vandaan halen hoor, maar dat was niet echt de bedoeling. Ik vind gewoon dat de biermerken het T-shirt als object kapot gemaakt hebben. Er is een tijd geweest waar je bij iedere bak bier een gratis shirt kreeg, dat devalueert dat kledingstuk toch volledig? Zie dit T-shirt dus maar een beetje als mijn antwoord.”

Als ik een blik Jupiler had getekend hadden ze mij vast en zeker uitgelachen

Dries zet inderdaad een volledige omgekeerde beweging in gang: hij geeft mensen die het T-shirt kopen een gratis blikje pils erbij. “Ik vind het best grappig en een tikkeltje ironisch dat wij nu T-shirts van 25 euro verkopen met als afbeelding een blikje bier dat in de winkel dertig cent kost. Voor vijfentwintig euro kan je 66 blikjes Cara kopen hé! Die opmerking hebben we trouwens echt al eens gekregen van een potentiële klant.” (lacht)

Aan het eind van de zomer plant Musketon op gepaste wijze afscheid te nemen van het Cara-verhaal. Het enige wat hem dan nog rest zijn zijn eigen Cara-herinneringen en een nieuwe bladzijde die weer gevuld moet worden. Al dan niet met een bestseller. (KS)

Promised a free Cara Pils for every shirt we sold, so this happened…

A photo posted by musketon (@musketon) on

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het Cara-shirt is momenteel uitverkocht op Musketons eigen webshop, maar bij multifashionshop Zeb zijn ze nog verkrijgbaar via deze link

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content