Moderevolutie: 1 op de 3 consumenten houdt rekening met sociale en ecologische impact van kledij
Er beweegt iets: consumenten liggen wakker van de vervuiling en uitbuiting in de modeketen.
Op 24 april herdenken we de instorting van het fabrieks- complex Rana Plaza in Bangladesh, intussen zes jaar geleden. Meer dan duizend arbeiders kwamen toen om het leven, honderden raakten zwaargewond. Elk jaar richt de organisatie Fashion Revolution die dag de spotlights op de productieketen, van boer tot consument.
Wil je zelf actie ondernemen op Fashion Revolution Day? Draag je kleren binnenstebuiten en neem een selfie met het etiket. Verspreid je selfie via sociale media, tag het modemerk van je kledingstuk en vraag #WhoMadeMyClothes?
Er beweegt iets: Europese consumenten liggen wakker van de vervuiling en uitbuiting in de modeketen.* p>
59% p>
van de Europese shoppers wil weten waar hun kleding gemaakt wordt. Een grote meerderheid vindt dat modemerken de fabrieken die hun kleding produceren openbaar moeten maken (80%) en moeten communiceren met welke leveranciers ze werken voor de materialen (77%). p>
38% p>
Meer dan 1 op de 3 consumenten geeft aan tijdens het shoppen rekening te houden met de sociale (38%) en ecologische (37%) impact van kleding. p>
67% p>
van de consumenten wil dat modemerken communiceren over waar de materialen in hun producten vandaan komen. p>
68% p>
De overheid heeft volgens 68% van de respondenten een rol te spelen in het garanderen van een duurzame productie van mode. p>
77% p>
van de bevraagden is van mening dat modemerken bij wet verplicht moeten zijn om de mensenrechten te verzekeren van iedereen die werkt aan hun producten. p>
61% p>
Meer dan de helft van de ondervraagden (61%) is geïnteresseerd in informatie over wat modemerken doen om hun impact op het milieu te verkleinen en de mensenrechten van hun arbeiders te beschermen. p>
* Consumentenonderzoek van Fashion Revolution (5000 deelnemers, 16-75 jaar oud, 5 Europese landen) p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier