Labelux koopt Jimmy Choo
De luxegroep Labelux heeft Jimmy Choo gekocht voor 600 miljoen euro.
Het luxemerk Labelux heeft schoenenlabel Jimmy Choo overgekocht van Towerbrook Capital Partners. Hoeveel Labelux precies betaald heeft voor de overname is nog niet officieel bekend, maar volgens ingewijden gaat het om een dikke 600 miljoen euro. Dat is een kleine 2,5 keer het bedrag waarvoor Towerbrook Jimmy Choo in 2007 zelf kocht.
Oprichtster van het glamoureuze schoenenmerk, Tamara Mellon, behoudt wel nog steeds 15 procent van de aandelen en blijft creatief directeur. Mellon richtte het label op in 1996, samen met Maleisisch schoenenmaker Jimmy Choo. Ze leende daarvoor ruim 172.000 euro van haar vader, Tommy Yeardye, medestichter van het haarproductenimperium Vidal Sassoon.
In maart bleek dat Jimmy Choo zelf 570 miljoen euro op tafel wilde leggen om zijn eigen label terug te kunnen kopen. Maar dat is hem dus niet gelukt. Choo verkocht in 2001 zijn aandeel van 50% in het naar hem genoemde merk om zich volledig te kunnen concentreren op het ontwerpen.
De schoenen van Jimmy Choo zijn al een hele tijd de favoriet van heel wat rich and famous. Julia Roberts en Renée Zellweger zijn maar enkele van de sterren die een paar in hun kast hebben liggen. Labelux, dat ook eigenaar is van het Zwitserse schoenenmerk Bally, hoopt het bekende schoenenlabel in de toekomst uit te breiden naar Azië.
Tine Vandeweyer
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier