Kledingproducent Marc Gysemans: ‘Het is niet gezond om omringd te zijn door jaknikkers’
Marc Gysemans (59) is een Belgische kledingproducent die momenteel samenwerkt met Namacheko en Botter, twee jonge labels. Daarnaast is hij ook mede-eigenaar van A/MG Suits, gespecialiseerd in maatpakken voor mannen en vrouwen.
Als ik in iemands talent geloof, ga ik ervoor. Dat geeft me energie. Ik heb al veel jonge ontwerpers begeleid. Ik laat mij leiden door mijn buikgevoel voor ik in zee ga met een ontwerper. Het moet klikken, er moet wederzijds vertrouwen en respect zijn. Ik vind het belangrijk dat ontwerpers een sterke visie hebben. Het verhaal dat ze willen vertellen in hun collectie, moet kloppen. Ik stel mijn knowhow ter beschikking, ik geef raad en ondersteuning. Maar zij moeten het zelf doen, ik ben de orkestleider.
Kansen moet je niet afwachten, je moet ze zelf creëren. Ik heb mijn zaak van nul af aan opgebouwd. Wellicht daarom herken ik mij zo sterk in jonge ontwerpers zoals Dilan en Lean Lurr, het Zweeds-Koerdische duo achter het label Namacheko en Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh, de ontwerpers achter het label Botter. Ze hebben elk een uniek parcours afgelegd en ze hebben moeten knokken, dat voel je ook in hun collectie. Als startende ondernemer had ik die diezelfde passie en drive.
Pas toen ik zelf vader werd, besefte ik hoe sterk ik gefocust was op mijn carrière
Ik ben een echte gevoelsmens. Ik neem vaak beslissingen op basis van mijn intuïtie, ik calculeer niet te veel. Soms ben ik te naïef geweest, dat is dan maar zo. Spijt is nergens goed voor. Ik ben al meermaals ontgoocheld geweest in mensen, maar het heeft me sterker gemaakt.
De bankencrisis van 2008 heeft me doen beseffen dat de bomen niet groeien tot in de hemel. De zaken liepen uitstekend en ik investeerde in nieuwe machines en een nieuw productiebedrijf. En plots ging het licht uit. Bestellingen werden massaal geannuleerd: de consument durfde geen geld meer uit te geven aan dure designkleren. Ik kon niets anders dan een groot deel van mijn mensen ontslaan. Dat was een heel moeilijk moment. Alleen door rustig te blijven, rationele beslissingen te nemen en te leren relativeren ben ik uit dat diepe dal geraakt.
Ik ben een einzelgänger. Ik ben overal en nergens thuis. Ik heb altijd zo in mekaar gezeten. Ik ben geen groepsdier, er zijn weinig mensen die mij goed kennen. Ik doe alles op mijn manier. Als je het doet zoals alle anderen, ben je gewoon een nummer.
Er is iets aan het bewegen in de mode, in de positieve zin. Een groeiende groep mensen is zich steeds meer bewust van de ecologische voetafdruk. Ze kopen minder maar beter. Hippe dertigers grijpen terug naar maatpakken, het product telt weer, niet het logo. Stilaan leert de consument weer het ambacht te respecteren. Voorlopig zijn ze nog in de minderheid. De meerderheid houdt nog altijd vast aan fast fashion. Die mensen willen niet weten wat er allemaal voorafgegaan is aan een T-shirt van drie euro voor het in de winkel belandt. Ze vinden het ook normaal dat je een vliegtuigreis kunt boeken voor de prijs van een pak friet.
Het is niet gezond om omringd te zijn door jaknikkers, het snijdt je af van de realiteit
Ik ben vader geworden na mijn veertigste. Mijn leven heeft een bocht van 180 graden genomen. Pas dan heb ik beseft hoe sterk ik gefocust was op mijn carrière. Het ouderschap leert je prioriteiten stellen. Het houdt je ook een spiegel voor. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om mijn kinderen te laten opbloeien tot goede, maar kritische mensen.
Een sociaal systeem van een land kan zijn bewoners sterk beïnvloeden. Ik vertoef geregeld in Roemenië, waar ik een productiebedrijf heb. Daar is het ieder voor zich. Het is in Roemenië hard werken om hogerop te raken. Dat leidt vaak tot uitmuntendheid, maar zoals elk systeem heeft dat ook zijn keerzijde. Een maatschappij die haar mensen te veel pampert, leidt tot middelmatigheid. Het maakt de mensen minder weerbaar. Ik heb het soms moeilijk als ik zie hoe mensen in België drama’s maken van pietluttigheden.
Ik heb ontwerpers zien groeien van starters tot sterren. Succes doet mensen soms veranderen. Eenmaal beroemd, ondergaan velen een transformatie, wellicht ook door hun entourage, die hen constant bevestigt in hun ego. Het is niet gezond om omringd te zijn door jaknikkers, het snijdt je af van de realiteit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier