Jong talent: Davy Denduyver maakt furore met Lost in the World

© Tommy Mitchell voor Lost In The World

Upside Down, het kledingproject van het jonge Belgische label Lost In The World verovert binnen- en buitenland, maar wie houdt de pen vast die deze jasjes en shirts vakkundig verbetert (of verbastert)?

De 24-jarige Davy Denduyver is net afgestudeerd als grafisch ontwerper maar legde de basis van zijn carrière al op zijn 19e. Toen zijn vader overleed had hij een uitlaatklep nodig om het verwerkingsproces te ondersteunen, en startte hij zijn eigen kledinglijn. “Vandaar ook de slagzin van en rode draad doorheen Lost In The World: negatieve dingen omzetten in iets positiefs en ze je eigen maken.”

Heel wat kunstenaars gebruiken hun miserie als inspiratiebron

Denduyver: “Dat klopt wel, al denk ik niet dat ze die negatieve gevoelens daarom per se omzetten in positieve. Daarnaast wil ik mensen met mijn werk ook aansporen, zodat ze wat meer open zijn over ‘negatieve’ gevoelens. Het is ok dat je je niet constant “top!” voelt, het is ook ok dat je daarover communiceert – via eender welk medium. Het Upside Down-project is daar het perfecte voorbeeld van.”

Davy Denduyver
Davy Denduyver© Tommy Mitchell voor Lost In The World

Het zijn allemaal vintagestukken waarmee je werkt veronderstel ik?

Denduyver: “Klopt, dat is een manier van upcycling maar ook een oefening voor mezelf: mijn materialen zo gelimiteerd mogelijk houden. Een oud Levi’s jasje, twee penselen en een alcoholstift – wat kan ik daarmee doen?”

De vergelijkingen met de punkscene zijn niet veraf. Wat spreek je zo aan in die DIY-wereld?

Denduyver: “Het gevoel dat alles mogelijk is. Sinds mijn dertiende ga ik al naar hardcoreshows en dat is heel erg no barriers, het publiek is de band, als de band gedaan heeft staan die ook tussen het publiek. Dat heeft mij altijd al gemotiveerd hoor. Ik maakte ook fanzines op die leeftijd, iets wat misschien ondenkbaar lijkt als tiener maar waarom niet, als je pen en papier tot je beschikking hebt. Dat gevoel schemert nu hopelijk ook wat door in mijn kledinglijn.”

Ergens is jouw boodschap ook een beetje contraproductief. Je wil dat mensen verder kijken dan wat de grote industrie hen voorschotelt en zelf aan de slag gaan, maar tegelijk wil je ook dat ze jouw kleding kopen, toch?

Denduyver: “Ik snap wat je bedoelt, maar niet iedereen heeft de ideeën of de creativiteit om dat zelf te doen en soms is het misschien ook overweldigend om de eerste stap, de eerste penstreek te zetten.”

En kan jij hen daar niet bij helpen? Door bijvoorbeeld op basis van hun verhaal iets te creëren?

Denduyver: “Dat is sinds kort mogelijk – maar dat moet ik beter communiceren, want ik merk dat dit voor veel mensen nog niet heel duidelijk is.”

Snappen mensen überhaupt wat je doet? Hoe is de algemene respons?

Denduyver: “De respons is verrassend positief (lacht). Vooral het Verenigd Koninkrijk is mee, allicht ook omdat streetwear en de punkscene daar ook heel groot zijn en hun roots hebben. Over het algemeen krijg ik heel enthousiaste reacties binnen, al merk ik dat sommige ‘fans’ het concept toch niet helemaal snappen: elk ontwerp is anders, en als ze dan een bepaald jasje gezien hebben bij iemand en ze willen dàt specifieke jasje dan hebben ze pech. Dat is natuurlijk wel het moeilijke aan mijn concept: mensen moeten eerst van het idee erachter houden, en dan pas van het product.”

(KS)

Jong talent: Davy Denduyver maakt furore met Lost in the World
© Jonas Reubens voor Lost in the World

Bekijk het werk van Davy op Daily Dose of Denim – winnaar van de Weekend Blog Awards in de categorie Mode.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content