Jeansgigant Levi’s stelt ambitieuze klimaatdoelen

Denim © istock

Kledingproducent Levi Strauss & Co. stelt zichzelf ambitieuze klimaatdoelen: het bedrijf wil de eigen uitstoot van broeikasgassen met 90 procent verminderen tegen 2025.

De eigen gebouwen en winkels zullen volledig op hernieuwbare elektriciteit overschakelen. Maar daarmee alleen zal het bedrijf het niet halen. De grootste uitdaging wordt om de wereldwijde toeleveringsketen te verduurzamen. Om daar op in te zetten volgt het kledingbedrijf de doelstellingen zoals geformuleerd in het Science Based Targets Initiative, een initiatief dat commerciële bedrijven – die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de uitstoot van broeikasgassen – aanspoort om zichzelf strenge klimaatdoelen op te leggen en zo de temperatuurstijging lager dan 2 graden Celsius te houden.

Op die manier wil de jeansproducent tegen 2025 ook in de toeleveringsketen een vermindering van 40 procent van de uitstoot van broeikasgassen bereiken. Ze zijn hiermee een van de eerste bedrijven om de strenge doelstellingen uit te breiden naar hun hele keten.

Innovatie voor de mode-industrie

Momenteel tekenden al 448 bedrijven in op het Science Based Targets Initiative, waaronder nu dus ook Levi’s. Naast positieve gevolgen voor het milieu blijken de doelstellingen ook positieve effecten te hebben voor het bedrijf. Zo zegt 52 procent van de 185 ondervraagde bedrijven dat deze doelstellingen het vertrouwen van investeerders heeft verhoogd.

‘Levi Strauss & Co. heeft de ambitieuze doelstellingen geformuleerd in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs’, zegt Cynthia Cummus van het World Resources Institute, één van de partners van het initiatief. ‘De doelstellingen van het bedrijf zijn een voorbeeld van vooruitstrevende innovaties die de mode-industrie nodig heeft en zijn een model voor zakelijk succes in een CO2-arme wereld.’

Levi Strauss & Co. is een van de grootste kledingmerken en een leider op vlak van jeansmode. De producten van het bedrijf worden in 110 verschillende landen ter wereld verkocht.

Surf naar Levi.com voor meer informatie over de duurzame initiatieven van Levi’s.

(IPS/LP)

Denim is een van de meest vervuilende items in onze kleerkast. Zowel in productie als distributie heeft jeans een enorme impact op mens en milieu. Denim sluist er enorm veel water, energie en chemische stoffen door. De meeste denimmerken gaan daarom op zoek naar manieren om te verduurzamen. Maar het kan ook helemaal anders. Verschillende ondernemers nemen het heft in eigen handen en produceren jeans die op verschillende manieren duurzamer zijn dan de gangbare denimmerken. Circulaire productieprocessen zijn bijvoorbeeld duurzamer dan productieprocessen waarvoor nieuw textiel aangeboord moet worden.

Lees ook: ‘Radicaal anders’: Antwerpenaar innoveert met duurzaamste jeans op de markt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content