Hoe groen zijn onze jeansbroeken?
Welke inspanningen levert de denimindustrie, nog steeds een van de meest vervuilende in de mode, om groener te worden? Wij steken ons licht op bij acht jeansmerken voor een stand van zaken.
Tommy Hilfiger opent denimcentrum
Tommy Hilfiger brengt dit seizoen 100% recycled jeans uit, ontwikkeld in het pas geopende PVH denim center in Amsterdam. ‘Hier kunnen we het traditionele productieproces herdenken’, zegt Daniel Grieder, CEO van Tommy Hilfiger.
Daniel Grieder: ‘Het PVH denim center ( PVH is de eigenaar van Tommy, red.) is de eerste Europese hub waar onderzocht wordt hoe de productie van jeans op grote schaal sneller, consistenter en milieuvriendelijker kan’, zegt Grieder. ‘We kunnen er samples maken in 48 uur in plaats van in zes weken. We beschikken over een bibliotheek van meer dan 1300 denimstalen die onze designers kunnen raadplegen. En we experimenteren er met nieuwe technieken voor de afwerking, zoals de ozontechniek, wat het gebruik van water en chemicaliën bij een wassing beperkt met zeventig procent.’
U hebt grote plannen voor 2020.
Grieder: ‘Niet alleen voor Tommy Jeans, maar voor het hele bedrijf. Duurzaamheid wordt een prioriteit in alles wat we doen: van de bedrijfswagens waarmee we rijden en de werking van onze logistieke centra tot het waterverbruik. Tegen 2020 moet ook al het katoen dat we gebruiken ofwel gerecycleerd ofwel op een duurzame manier verbouwd zijn. Vorig jaar zaten we nog op ongeveer dertig procent. De huidige generatie consumenten verwacht dat nu eenmaal. Ze willen weten waar iets geproduceerd wordt en op welke manier. Ze zijn zelfs bereid er meer voor te betalen, al zal dat op middellange tot lange termijn niet meer nodig zijn.’
In het denim center beschikt u over de beste machines ter wereld. Hoe overtuigt u uw fabrikanten om u hierin te volgen?
Grieder: ‘We organiseren beurzen, waar we onze fabrikanten op uitnodigen en hun laten zien wat we hebben ontwikkeld. Wie ons daar niet tijdig in volgt, zal ook geen bestellingen meer krijgen. Omdat we zo’n grote klant zijn, kunnen we die druk uitoefenen. Fabrikanten die niet investeren in duurzaamheid, zullen op een dag niet meer meetellen. Je kunt er dus maar beter vandaag dan morgen mee beginnen.’
HNST wordt 1
Het Belgische HNST, opgericht in 2018, is het eerste merk dat jeansbroeken maakt van vijftig procent gerecycleerd denim afkomstig van consumenten.
1
In april stelt HNST zijn eerste samenwerking voor met LNKnits. Twee modellen uit de damescollectie werden gecustomized voor het Belgische breigoedmerk.
11.733
Het aantal oude jeansbroeken dat ze verzamelden tijdens hun laatste ‘oogst’ in september vorig jaar. Ze werkten hiervoor samen met zeventien kringloopcentra.
6000
liter minder water is er nodig voor de productie van een HNST-jeans in vergelijking met een ‘gewone’ jeansbroek.
4
De CO2-impact van een HNST-jeans ligt vier keer lager dan die van de gemiddelde jeans.
179
De instapprijs voor een jeans uit de damescollectie.
Weekday gaat voor 100 % gerecycleerd
Op 21 maart brengt het Zweedse Weekday samen met duurzame stoffenfabrikant Recover ©een 33-delige collectie, een mix van casual loungewear en moderne werkkledij, op de markt, gemaakt van honderd procent gerecycleerde materialen.
Hoe wordt gerecycleerde stof gemaakt?
Emma Norling, Head of Design bij Weekday: ‘Het productieproces begint met het verzamelen van postindustrieel katoenafval, de overschotjes dus. Dat wordt vervolgens verdeeld per kleur, zodat het niet opnieuw geverfd moet worden. Het katoen wordt versnipperd tot vezels en gemengd met gerecycleerd polyester, gemaakt van petflessen. We gebruiken twee soorten stof in de collectie: een licht katoen voor jersey en een zwaarder geweven katoen voor denim.’
Is de collectie echt 100% gerecycleerd?
Norling: ‘De stof is volledig gerecycleerd, net als de draad waarmee er gestikt wordt en het frame van de zonnebrillen. De enige uitzonderingen zijn de knopen, ritsen en de zonnebrillenzen. We zoeken naar oplossingen om die in de toekomst ook duurzaam te maken.’
Guess goes green
In 2016 lanceerde Guess zijn Sustainability Plan. Sindsdien sloot het Amerikaanse label zich aan bij het Better Cotton Initiative, voor een duurzamere katoenindustrie. Daarnaast sloeg het de handen in elkaar met I:Collect, een organisatie gespecialiseerd in het sorteren en hergebruiken van preloved kleding. En bespaarde het meer dan 2,5 miljoen liter water. Tegen 2021 moet dat 5 miljoen zijn. Die inspanningen vertalen zich nu in een duurzame Eco Denim-collectie voor lente-zomer 2019. Guess blaast nieuw leven in klassiekers als de 1981 Skinny Jeans en de Marilyn jeans. De T-shirts zijn van biokatoen.
Denham en Lee kiezen voor Candiani
Jason Denham brengt zijn meest duurzame jeans tot dusver uit: INK (Indigo Nitrogen Kitotex). De gepatenteerde kitotex-technologie gebruikt extracten van garnaalschalen, een overschot van de voedselindustrie, om de garens te verven. Daarvoor zijn dertig procent minder energie, vijftig procent minder water en zeventig procent minder chemicaliën nodig dan bij de productie van een gewone jeans. Voor die technologie ging Denham aankloppen bij Candiani in Italië, de groenste jeansfabrikant ter wereld. Ook jeansmerk Lee ging vorig jaar in zee met Candiani voor zijn Premium Selvedge-collectie, een heruitgave van zijn zes meest populaire modellen in een meer duurzame en exclusieve versie. Voor lente-zomer 2019 wordt die collectie ook verder uitgebreid.
Façon Jacmin gaat upcyclen
Eind vorig jaar opende Façon Jacmin een atelier in Antwerpen, waar Alexandra en Ségolène Jacmin, de zussen achter het Belgische label, hun denimexpertise verder willen ontwikkelen.
Tot juni versterkt ook Suzanne Boymans, een expert van de Jean School in Amsterdam, het team. Zij zal zich toespitsen op het upcyclen van oude stoffen en onderzoek doen naar de technische mogelijkheden van denim. ‘Ik zal onder andere workshops geven aan klanten over wat ze kunnen doen met hun oude jeans’, zegt Boymans.
‘Ik wil laten zien dat je van oude kleding een mooi, nieuw product kunt maken. Daarmee hoop ik hen te overtuigen dat je een stuk dat nog in goede staat is niet zomaar moet weggooien. Ik doe ook proefjes met oud denim om te kijken hoe ik het er nieuw en niet patchworkachtig kan laten uitzien.’
Mensen die hun oude jeans binnenbrengen in de winkel krijgen bovendien korting op hun volgende aankoop. Vanaf 21 maart zal Façon Jacmin ook een maand lang aanwezig zijn in het Brusselse MAD. Je zult er je oude jeans kunnen inleveren en ter plekke upcyclen.
Levi’s plant hennep
Levi’s introduceert dit seizoen een nieuw, nooit eerder gebruikt materiaal: katoenhennep.
Wat is het?
Het is hennep dat door het zachter maken van het garen (door middel van energie en een minimum aan chemicaliën) meer op katoen gaat lijken, en ook zo aanvoelt.
Het voordeel?
Er is veel minder water nodig om hennep te telen dan katoen, en met ongeveer de helft CO2-uitstoot. Hennep heeft bovendien alleen regenwater nodig om te groeien.
De collectie?
Katoenhennep wordt gebruikt in de Levi’s ‘sustainability first’ Wellthread-collectie. Het jeansmerk werkt hiervoor samen met Outerknown, het merk van de Amerikaanse surflegende Kelly Slater en John Moore. Te koop bij Haven Surf in Antwerpen.
Lees ook: 4 mythes over jeans onder de loep
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier