Eline De Munck lanceert eigen brillenmerk
Eline De Munck, die je kent als actrice, JIM-vj en zangeres, heeft gisteren haar eigen brillenmerk Odette Lunettes gelanceerd. “Mijn bekende naam kan ook een nadeel zijn: alles dat ook maar een beetje fout zit, zal meedogenloos worden neergesabeld.” Niet door ons, beloofd.
Om de lancering van Odette Lunettes te benadrukken, opende Eline De Munck gisteren een pop-up store op de Meir in Antwerpen. Daar zal je de tv-persoonlijkheid ook in levende lijve ontmoeten, want ze assisteert je heel graag bij het passen en de keuze van je bril.
Mensen associeren jou al sinds jaar en dag met brillen, dus het was eigenlijk geen grote verrassing toen je je eigen merk Odette Lunettes aankondigde.
‘Ik draag inderdaad al een bril sinds ik vijftien jaar ben. In het begin vond ik dat verschrikkelijk, maar na verloop van tijd ontdekte ik dat er ook mooie brillen bestonden en stelde ik een collectie samen waardoor ik kon afwisselen.
Door gesprekken met opticiens en vertegenwoordigers kwam ik te weten dat mensen pas om de vier, vijf jaar een nieuwe bril kopen. Dat vind ik wel wat jammer, want je draagt toch ook geen vijf jaar dezelfde schoenen of dezelfde broek? Een bril is voor mij een deel van je uitstraling die letterlijk en figuurlijk je persoonlijkheid reflecteert.’
Aan spijt hebben in het leven doe ik niet mee, ik wil er nu gewoon echt voor gaan.
Dus toen kwam je op het idee een eigen merk op de markt te brengen. Hoe ben je daaraan begonnen?
‘Ik heb brillen gemaakt die ik vooral zelf heel tof vind en waarvan ik vind dat ze ontbraken op de Belgische markt, zeker in mijn prijsklasse. Als je af en toe wil afwisselen, heb je betaalbare brillen nodig, terwijl ze nu ofwel duur ofwel discount zijn. Er is amper een middensegment. Voor een montuur van Odette Lunettes betaal je niet meer dan 200 euro, of de prijs van een goede jeansbroek. En die broek doe jemeestal natuurlijk ook geen vijf jaar aan. (lacht)
Ik heb van A tot Z alles zelf gedaan. Ik heb alle brillen zelf ontworpen – niet technisch uitgetekend, want een bril die ik teken, wil je helaas niet op je neus hebben staan -, ik heb 30 opticiens geselecteerd om mee samen te werken, bestellingen in dozen gestoken, hier geschilderd en plankjes opgehangen,… Zelf de handen uit de mouwen steken geeft extra veel voldoening.’
‘Ik heb gekozen voor tijdloze modellen. Er staan geen vreemde opschriften of opvallende details op, alleen op het uiteinde van het beentje zie je de O van Odette. De bril moet spreken voor zich, het merk of de ontwerper zijn niet van belang.’
Nochtans kan je ze nu al voorspellen, de venijnige opmerkingen à la ‘Ola, weeral een BV die iets uitbrengt’.
‘Ja, en dat is ergens jammer. Mensen oordelen veel harder wanneer je gezicht op televisie komt. Ik ga er ook niet over liegen: het is inderdaad een voordeel dat ik een bekend figuur ben, want anders zou Odette Lunettes waarschijnlijk niet zoveel aandacht krijgen. Maar het is ook zeker een nadeel, want alles dat ook maar een beetje fout zit, zal meedogenloos worden neergesabeld. Een klein merk heeft tijd om te groeien en te leren uit kinderziektes, ik niet. Ik heb dus echt wel gezorgd dat alles exact is zoals ik het wou. Als mensen mijn brillen nu niet mooi vinden, zal ik me er ook niet slecht door voelen, want ik heb precies gedaan wat ik beoogde te doen. Ik wil vooral m’n passie delen met iedereen. Aan spijt hebben in het leven doe ik niet mee, ik wil er nu gewoon echt voor gaan.’
De volledige collectie bekijken en bestellen kan je via de website van Odette Lunettes. Tot en met 7 juni vind je de pop-upshop ook nog op Meir 40 in Antwerpen.
(EK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier