5 vragen aan de duurzaamheidsexpert: ‘Stel je voor dat we binnenkort moeite moeten doen om niet-duurzame producten te vinden’
In april schenken we bij Weekend.be extra aandacht aan duurzaamheid. We laten enkele experts aan het woord die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Vandaag praten we met Jasmien Wynants, project manager bij Flanders Fashion Institute, die zich focust op de circulaire mode én starters in de modesector gidst.
Als Project Manager bij Flanders Fashion Institute ontwikkelde Jasmien Wynants vorig jaar samen met Plan C ‘Close The Loop’, een online tool die mode-ondernemers gidst door de principes van circulaire economie en hen concrete strategieën en tips aanreikt om in hun eigen bedrijf toe te passen. Daarnaast is ze ook verantwoordelijk voor de gids die FFI maakt voor starters in de mode. p>
Zien consumenten in dat duurzame mode de toekomst is?
‘Ik geloof dat er een steeds groeiende interesse in duurzame mode is en er steeds meer consumenten zijn die bewuster met hun kledingkeuzes omgaan. Of daarom al genoeg consumenten inzien dat de toekomst duurzame mode is? Daar zijn we volgens mij nog niet. Maar misschien is de vraag ook eerder: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de mode-industrie algemeen meer evolueert naar een meer duurzame sector? Stel je voor dat je als consument een winkel binnenstapt en moeite moet doen om iets te vinden wat niet duurzaam gemaakt is in plaats van omgekeerd.
Ik wil hier uiteraard niet mee zeggen dat de verantwoordelijkheid uitsluitend bij de ontwerpers, retailers of producenten ligt, maar er is wel een positieve evolutie nodig in de mindset en de acties van alle betrokken partijen.’
Hoe belangrijk zijn fair trade labels?
‘Labels zijn belangrijk, zolang we het bos door de bomen nog kunnen zien. Websites zoals labelinfo.be zijn daarom volgens mij erg belangrijk, aangezien zij een overzicht geven van de verschillende labels in duurzaamheidsland en waar deze labels dan juist voor staan. Er zijn heel wat verschillende criteria en maatstaven om de ecologische voetafdruk te meten of te beoordelen of kleding in eerlijke omstandigheden is gemaakt.
Zelfs al wil je als consument duurzaam kopen, het is helaas op dit moment niet zo makkelijk om te weten hoe je dat moet doen. Een kleine tip hierbij: het GOTS-label is een internationaal label voor biologisch textiel en houdt rekening met zowel sociale als ecologische factoren.’
Hoe wil je de mensen overtuigen om voor duurzame alternatieven te kiezen?
‘Door aan te tonen dat duurzaam niet altijd duur en al zeker niet ‘unfashionable’ hoeft te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar JUTTU, de concept store van A.S. Adventure toont aan een breed publiek dat duurzame mode geen niche is. In de online tool reiken we heel wat inspirerende cases aan in verschillende segmenten en stijlen om aan te tonen dat er wel al wat bestaat.
Hoewel we met onze initiatieven vooral de mode-ondernemers willen bereiken, geven we ook de consument mee hoe hij/zij een steentje kan bijdragen. Zo deelden we een aantal tips heel concrete tips als ‘goede voornemens’ begin dit jaar. Laat ons eerlijk zijn, wie hoort er nu niet graag dat je best zo weinig mogelijk strijkt?’
Wordt er nog veel aan greenwashing gedaan?
‘Ik denk dat het steeds moeilijker en moeilijker wordt om aan greenwashing te doen. Initiatieven zoals de Schone Kleren Campagne en Rank a Brand spelen hier een belangrijke rol. In dat kader ben ik er ook van overtuigd dat meer transparantie over de volledige keten een noodzaak zal zijn om naar een meer duurzame mode-industrie toe te werken.’
Welke duurzame projecten vind je erg inspirerend?
‘In de zomer organiseert Bruno Pieters de expo ‘(Behind) the Clothes’ in het kader van ‘Born in Antwerp’ waarbij hij naar analogie met het honest by platform het Antwerps creatief modenetwerk ontrafelt, onderzoekt en presenteert aan het grote publiek. Daarnaast ben ik ook enthousiast over het Fashion Flows traject, het Post Couture Collective van de Nederlandse ontwerper Martijn Van Strien die nu samenwerkt met enkele alumni van de Modeacademie, de kledingbibliotheek van Les Rebelles d’Anvers die in April opent in Antwerpen en de jonge ontwerpers die vasthouden aan een meer duurzame mode-industrie zoals ROMBAUT en Katrien Van Hecke.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier