Mode Unie optimistisch over de koopjesperiode: ‘Er is al goed verkocht’ 

© Getty Images
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Intussen zijn de zomerkoopjes tien dagen aan de gang. Na de moeilijke voorjaarsverkoop – onder meer door het aanhoudende regenweer – zijn die van groot belang. Wij vroegen Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, hoe de solden momenteel lopen bij lokale handelaars.

We hoorden verschillende noodkreten van modehandelaars het voorbije seizoen. Hoe belangrijk is deze koopjesperiode voor hen? 

Isolde Delanghe: ‘De verkoop kwam dit seizoen echt niet op gang. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 11,4 procent minder in vergelijking met het lente/zomerseizoen van vorig jaar. We hopen dat de solden een stukje van de teleurstellende voorjaarsverkoop kunnen goedmaken. Dat lijkt tot nu toe wel het geval. Ondanks het wisselvallige weer, hebben de meeste winkeluitbaters al goed verkocht, waardoor we optimistisch zijn.

Hoe hebben de winkels zich voorbereid op de solden?  

‘De winkels hebben, net zoals elk jaar, echt ingezet op die koopjes. Ze hebben op sociale media veel promo gevoerd en hun winkeletalages leuk versierd. De handelaars zijn niet begonnen met hogere kortingen – net als vorige jaren was de afslag 30 procent. Die kon de consument gelukkig over de streep trekken. Maar er zijn natuurlijk altijd klanten die wachten op de hogere kortingen, die pas in de laatste week aan de beurt zijn.’

Heeft het weer invloed gehad op welk type kledingstukken verkocht zijn?

‘We zien dat zowel de tussenseizoensitems, zoals broeken en lichte truien, als de hoogzomerstukken goed verkopen. Door het wisselvallige weer in ons land, kopen vooral mensen die op reis vertrekken de echt zomerse stuks. Dat zien we altijd aan het begin van de solden, want vlak daarna vertrekken mensen doorgaans op reis. Als de temperaturen in België stijgen, verwachten we een boost in de verkoop van sandalen en rokjes.’

Worden de Belgische modemerken de dupe van het slechte seizoen?

‘Als de zelfstandige modehandelaars niet goed draaien, dan draaien de ketens en de onlineverkoop meestal ook niet goed. Het leven is duurder geworden, dus we merken dat gezinnen procentueel minder van hun budget besteden aan mode. Voor de Belgische merken is dit positief. Gezinnen kopen minder stuks, maar ze gaan er wel bewuster mee om. Zij willen items die kwaliteitsvol zijn en lang meegaan. Dat is meestal wat de Belgische, kleinschalige merken aanbieden. Het is een kwaliteitslabel: als klanten kunnen kiezen tussen twee stuks, dan kiezen ze overwegend voor het Belgische verhaal.’

Wat zijn de verwachtingen voor de rest van de koopjesperiode?

‘De zelfstandige modehandelaars verwachten nog een mooie verkoop. Ze hebben vertrouwen dat hun stock verkocht zal worden. We merken dat de consumenten echt hebben gewacht op de koopjes. Het is een soort van momentum. Veel families of vrienden maken er een uitje van. Het is vakantie, het weer is meestal wat beter en het gemoed zit goed. Dat optimisme straalt ook uit naar de winkels. Zowel de kopers als de verkopers zijn dus enthousiast.’ 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content