Glenn Martens zet archetypes op hun kop voor samenwerking H&M: ‘Het is een eerbetoon aan Y/Project’  

H&M X Glenn Martens
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Voor zijn samenwerking met H&M herwerkte de Belgische ontwerper Glenn Martens klassieke H&M-items tot sculpturale en verstelbare stukken. Een speelse collectie met mannen-, vrouwen- en uniseksstuks en accessoires. Glenn Martens vertelt over zijn inspiratiebronnen: ‘Van de bestsellers van H&M tot mijn creatieve wereld bij Y/Project: deze collectie bestaat uit conceptuele stuks met een twist.’

Waarom wilde je in zee gaan met H&M?

Glenn Martens: ‘H&M is een iconisch merk dat we allemaal kennen sinds onze tienerjaren. Ik hou van conceptuele ontwerpen, maar daardoor zijn mijn kledingstukken vaak duur. Door samen te werken met H&M worden ze toegankelijk voor een breder publiek. Dankzij hun expertise en productievolume werd mijn visie betaalbaar. Het enige compromis dat ik heb moeten maken tijdens het proces is de collectie halveren. Ik had te veel ideeën! Killing darlings maakt deel uit van het ontwerpproces.’

Hoe voelt het om je eigen naam in kledingetiketten en op enkele ontwerpen te zien?

‘H&M werkte al met veel topdesigners samen. Het is flatterend om in zo’n indrukwekkend rijtje te staan, zeker onder mijn eigen naam. Toch hoefde die niet op elk kledingstuk te prijken. Toen H&M voorstelde mijn naam zelfs op boxershorts te zetten, heb ik getwijfeld, maar het idee dat duizenden mensen mijn naam op hun achterwerk zullen dragen, vind ik uiteindelijk wel grappig. Tijdens het ontwerpen is de collectie mijn baby, maar na de lancering leidt het kind z’n eigen leven. Eens de collectie gelanceerd is, leeft ze verder zonder mij, dan wordt mijn naam bijna abstract.’

H&M X Glenn Martens

Het startpunt waren de klassiekers van H&M. Wat inspireerde je verder?

‘Veel elementen komen uit mijn twaalf jaar bij Y/Project, waar ik stopte in september 2024. Bij dit merk heb ik mezelf creatief ontwikkeld. Het voelt als mijn fundament. Deze collectie is een soort zwanenzang en liefdesbrief tegelijk. Ik zal de esthetiek en technieken van Y/Project nooit meer elders gebruiken, dus het voelt als een passend afscheid dat dankzij H&M voor iedereen toegankelijk wordt.

Daarnaast heb ik Britse archetypes zoals tweed, kilts en tartan een eigen humoristische draai gegeven. Die knipoog zie je ook terug in de campagne, waarvoor we een soort Britse koninklijke familie hebben nagebootst met Richard E. Grant en Joanna Lumley als patriarch en matriarch. Daarrond verzamelt zich de rest van de excentrieke familie. We voegden ook wat duiven toe aan de campagne, want die zie je overal in Londen.’

Joanna Lumley in de campagne van Glenn Martens x H&M © H&M

Het conceptuele van de collectie zit ook in veelzijdige stukken die je kunt aanpassen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

‘We wilden kleding ontwerpen die zich aanpast aan hoe je je voelt: soms wil je opgaan in de massa, soms dansen met een blote buik. Door slimme ingrepen kun je kiezen wat je toont of bedekt. De opfrommelbare stukken bevatten een laagje aluminiumfolie, een technische uitdaging. Het team van H&M heeft zich hier echt voor uit de naad gewerkt. Om het effect te behouden, moet je de stuks met de hand wassen of ze naar de droogkuis brengen. Het zijn voornamelijk stuks die je sowieso niet vaak wast.

Er zit ook een tanktop met een onzichtbare verbinding in de collectie, waardoor je niet ziet hoe de top aan je schouder blijft hangen. En verder kun je je verwachten aan breiwerk met een twist.’

Heb je een favoriet item uit de collectie?

‘Op de Lava Bag ben ik heel trots. Dankzij het folie kun je ze helemaal naar je hand zetten – het wordt bijna een sculptuur. Ik hou van accessoires omdat ze het DNA van de hele collectie samenvatten. Deze handtas is echt de kers op de taart.’

H&M x Glenn Martens

Het is een belangrijke tijd voor Belgen in de mode. Hoe pas jij in de Belgische modetraditie?

‘Ik voel me behoorlijk Belgisch. Wie opgroeit in het grijze, regenachtige België, leert schoonheid zoeken in het onverwachte. Dat zie je terug in de voorliefde voor conceptuele designs. Belgen zijn meestal bescheiden, integer en harde werkers. Ik ken geen Belgische ontwerpers die continu feesten met beroemdheden. We zien mode als een vak waar we van houden. En ook de absurde, Belgische humor herken ik in mezelf en mijn ontwerpen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Collab H&M en Glenn Martens beschikbaar vanaf 30 oktober. hm.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise