Interview met Christian Wijnants, winnaar International Woolmark Prize

Belgisch ontwerper Christian Wijnants mag zich volkomen terecht de winnaar van de International Woolmark Prize noemen. Wij spraken de ontwerper, die het allemaal nog niet zo goed kon vatten.

Proficiat Christian, al bekomen? Christian Wijnants: “Nog niet helemaal nee, het is natuurlijk een fantastische prijs en ik ben er ongelofelijk blij mee. Het kwam ook allemaal heel plots; backstage waar de ontwerpers wachten hoorden we niet goed wat er gezegd werd en plots werd ik op het podium geroepen. Hallucinant! De overwinning kwam ook heel onverwacht. Ik had wel een goed gevoel bij de jurypresentatie, maar dat hadden de andere kandidaten ook.”

Wat vond je van de concurrentie? Christian Wijnants: “Sterk! Ontzettend sterk. Iedereen had wel een andere manier gevonden om wol te implementeren in hun collectie en al onze ideeën lagen toch wel ver uit elkaar zodat je op voorhand niet kon zien wie het beter had gedaan of wie de winnaar zou worden.”

Waarom heeft de jury dan toch voor jou gekozen denk je? Christian Wijnants: “Ze vonden dat ik de ontwerper was die wol het beste heeft gebruikt als hoofdelement van de collectie en ze vonden mijn concept (alles opbouwen vanuit 1 simpele witte woldraad nvdr) getuigen van creativiteit, integriteit en respect voor het materiaal.”

Wat staat je nu te wachten? Christian Wijnants: “Wel sowieso heb ik een geldprijs van 100 000 Australische dollars gewonnen, dat is omgerekend 80 000 euro, dus dat stelt mijn volgende collectie weer een beetje veilig. Ik heb daarnaast mijn Woolmarkcollectie van zes silhouetten ook aangevuld met broeken en mantels om een meer volledige collectie te creëeren, die dan ook bij de deelnemende retailers als Bergdorf Goodman, 10 Corso Como en Joyce verkocht zal worden, maar ik zal straks ook tentoon stellen in Somerset House voor de overige geïnteresseerde kopers. Over twee weken stel ik in Parijs trouwens ook opnieuw mijn collectie voor via een show, dus ja; ik hoop dat er me mooie dingen te wachten staan!” (lacht)

Vind je het soms niet frustrerend dat veel mensen bij ‘Belgische mode’ enkel denken aan de Antwerpse Zes? Christian Wijnants: “Ja, maar ik heb het gevoel dat we er allemaal weer een beetje bovenop aan het kruipen zijn. De Belgen doen het heel goed de laatste tijd, veel jonge ontwerpers brengen een eigen collectie uit, anderen maken dan weer een come-back. En dan zijn er ook nog natuurlijk de grote jongens zoals Raf Simons en Kris Van Assche. Nee, wij Belgen zijn echt goed bezig de laatste tijd. Een grappig moment tijdens de juryvoorstelling was ook wanneer Diane Von Fursteberg bleef herhalen hoe trots ze was om Belgische roots te hebben. Ze zei dat België zo’n saai land was dat mensen er wel creatief moesten zijn, en dat het er daarom bulkt van het talent.”

In juli 2012 sprak Knack Weekend ook al met Christian Wijnants, naar aanleiding van zijn overwinning op het Europese gedeelte van de Woolmark Prize. Lees hieronder het interview opnieuw en kom meer te weten over zijn inspiratie en gelauwerde collectie:
Jij bent uiteraard heel vertrouwd met wol en breien, was deze wedstrijd dan nog een uitdaging? Christian Wijnants: “Ja, natuurlijk wel. De bedoeling was iets te creëren dat voor 80% uit wol bestond. Sommige andere ontwerpers hebben daar leder of zijde aan toegevoegd maar ik heb mezelf opgelegd enkel bij die wol te blijven. Ik ben vertrokken vanaf één witte wollen draad en heb al mijn stuks vanuit dat concept uitgewerkt en vormen ontwikkeld die vanuit die ene draad zijn afgeleid.”

“Het silhouet dat ik vandaag gepresenteerd heb is dus ook uit één draad opgebouwd. Ik ben heel fijn begonnen onderaan om dan naar boven toe meer en meer draden toe te voegen zodat het van fijn naar dik ging. Het is allemaal met de hand gebreid en vormt in feite één geheel zonder naden. De bedoeling was om niet alleen te laten zien wat je allemaal met wol kan doen, maar ook wat je allemaal kan doen met de basis witte draad. Ik heb op voorhand veel geëxperimenteerd, ook met kleuren. Het stuk dat je nu ziet heb ik gekleurd via de tie-dye techniek, die vandaag weer heel vaak op denim en katoen wordt toegepast, maar het gaat dus ook perfect met wol.”

Je zegt dat heel je stuk met de hand gebreid werd; wordt dat nog veel gedaan? Bestaan daar tegenwoordig geen machines voor? Christian Wijnants: “In de mode-industrie wordt er nog vaak met de hand gewerkt, hoor. Zo houden we die ambacht ook in ere en bovendien kan je vanaf een bepaalde dikte niet meer werken met machines. Ik vind stukken die met de hand gebreid worden ook veel uitdagender; je hebt zoveel meer mogelijkheden en technieken.”

Knitwear staat vaak centraal in jouw collecties, ook voor de zomer. Wat trekt jou zo aan in die techniek? Christian Wijnants: “Zoveel; de vormen die je ermee kan creëren, de ambachtelijke geschiedenis,… Bovendien werkt breien heel ontspannend, het is een heel andere ervaring dan achter een naaimachine zitten bijvoorbeeld. Breien is een techniek waar je alle kanten mee uit kan. Er zijn verschillende materialen waarmee je kan werken en veel soorten steken waardoor knitwear sowieso ontzettend divers is.”

“Het vormelijke van breiwerk maakt het voor mij zo boeiend. Je ziet de vormen en volumes echt ontstaan tussen je handen, een beetje zoals met de moulage- en drapagetechniek. Met knitwear kan je echt heel driedimensioneel gaan werken rond het lichaam. Het is ook een beetje spannend hé, het breien; je weet nooit exact waar je zal uitkomen.”

Is het dan niet moeilijk om zo’n driedimensioneel idee te vatten op papier, op je ontwerptafel? Christian Wijnants:”Het is inderdaad een andere manier van ontwerpen; een simpele schets zal nooit weergeven hoe het er in het echt zal uitzien, terwijl bepaalde andere ontwerpers net gaan proberen hun 2D-ontwerp zo dicht mogelijk te benaderen. Een schets dient voor mij meer als richtingaanwijzen waarmee ik ga experimenteren en uitproberen. Ook aan dit stuk zijn enkele proefmodellen vooraf gegaan.”

“Je kan niet volledig beheersen hoe het zal uitdraaien want uiteindelijk wint het materiaal het van je schets en dat moet je respecteren. Ik vind sowieso dat het blindstaren op een tekening of een ontwerp, niet echt een fijne manier van werken is. Ik voel het materiaal te graag. Ik probeer liever verschillende dingen uit en door te testen kom ik uiteindelijk tot iets waar ik tevreden mee ben. Ik zie mijn stuk dan ook meer als een sculptuur, een geheel dat organisch is ontstaan en waardoor ik me volledig heb laten leiden door die ene draad.”

Wol heeft nog altijd die reputatie van een natuurlijk en dus milieuvriendelijk materiaal te zijn; vind je dat een belangrijk aspect? Christian Wijnants: “Ja, toch wel. Natuurlijke materialen en organische vormen trekken mij het meeste aan. Ik zal nooit te hoekige schouders maken of scherpe lijnen tekenen. Dat trekt zich door naar alles in mijn leven; ik val bijvoorbeeld niet op vrouwen die niet natuurlijk ogen. Dat hoeft daarom niet een verwilderd iemand te zijn hé. (lacht)”

“Net de combinatie van puurheid gemixt met wat hedendaagse invloeden kan boeiend zijn. Dat is ook wat me zo aantrekt in wol; het is een heel gesofisticeerd en kwaliteitsvol materiaal dat zijn vaste waarde heeft in de modewereld en de wintercouturecollecties, maar tegelijkertijd heel puur, rauw en toegankelijk is.”

Over toegankelijk gesproken; de winnende collectie zal verkocht worden in onder meer Harvey Nichols en Bergdorf Goodman. Hoe commercialiseerbaar is jouw ontwerp en vooral: wie zie je het dragen? Christian Wijnants: “Ik ontwerp nooit met een bepaalde vrouw of een bepaald marktsegment in het achterhoofd. Dat zou in mijn geval ook stom zijn, want mijn collecties worden zowel in Scandinavië als in Amerika als in Japan verkocht. Mijn kleding wordt dus gedragen door heel veel verschillende vrouwen en dat maakt het net interessant. Ik heb vandaag natuurlijk wel net de highlight in mijn collectie gepresenteerd dus moest ik winnen is het ook niet zeker of ik net dit stuk in productie zal brengen; dat zal in overleg wel beslist worden. Maar over het algemeen probeer ik toch kleding te ontwikkelen waarin veel vrouwen zichzelf goed voelen en zichzelf kunnen herkennen en dat op zich is een uitdaging.”

De Woolmark Prize is onder meer in het leven geroepen om de merinowol terug in de kijker te zetten; is wol dan ooit verdwenen? Christian Wijnants: “Nee, dat niet, maar het is wel interessant om te laten zien wat je allemaal met wol kan doen. Ik denk dat alle ontwerpers vandaag hebben proberen wegsturen van het klassieke, van het cliché en iets vernieuwends hebben proberen brengen.”

Dus weg van de oubollige kriebeltruien met andere woorden? Christian Wijnants: “Dat is net het punt; merinowol is een ongelofelijk zacht en aangenaam en leent zich tot verschillende verwerkingen. Het is een rijk materiaal dat ook meer verdient dan een saaie trui of een doodgewone platte steek en ik denk dat we daar vandaag wel in geslaagd zijn.”

Katrin Swartenbroux vanuit Londen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content