1. Online winkel gaat offline

Wat? Een jaar geleden verraste Farfetch - een van de chicste onder de webwinkels - vriend en vijand met zijn Store of the Future, naar eigen zeggen 'een blend van disruptieve innovatie en luxemode'. In Londen richtte Farfetch een prototype in waar je alle digitale snufjes kon testen. Wie binnenwandelt, wordt onmiddellijk herkend via zijn smartphone. Verkopers zien de 'kleerkast' van items die je vroeger al kocht en eventueel stukken op je verlanglijst. Zo kunnen ze advies op maat geven. Er is ook een speciaal kledingrek dat registreert hoe lang je een bepaald item bekijkt. Die gegevens worden verstuurd naar een digitale spiegel die de bekeken stukken toont, inclusief outfitsuggesties. De offline versie is het dus van mouse- en clicktracking en aankoopvoorstellen op webshops. Tot slot is omni-channel hier het codewoord. In mensentaal: je kunt aan de klassieke kassa betalen, maar ook ter plekke online bestellen via je eigen smartphone of op de iPad die de verkoopster je aanreikt.
...