Daniel Liktor, brand manager Neubau: ‘Ik vind het logisch om te streven naar duurzaamheid’

Daniel Liktor © Philipp Lipiarski

Neubau eyewear is een hip brillenmerk uit Oostenrijk dat zich laat inspireren door de Weense wijk Neubau. Sinds kort worden hun brillen gemaakt van een ecologisch verantwoord materiaal. Wij grepen brand manager Daniel Liktor bij de mouw en onderwierpen hem aan enkele vragen.

Neubau eyewear werd opgericht onder optisch gigant Silhouette, die een nieuwe lijn voor een jong en hip publiek wilde oprichten.

Het Oostenrijkse brillenmerk Neubau maakt sinds april 2017 monturen van naturalPX, een geavanceerd milieuvriendelijk polymeer. Het bestaat voor twee derde uit plantaardige en hernieuwbare grondstoffen: 65% van naturalPX wordt namelijk gemaakt met olie uit zaden van de wonderboom. Het nieuwe materiaal is even licht en sterk als traditionele kunststof brillen en heeft dezelfde pasvorm voor aangenaam draagcomfort.

Waarom hebben jullie gekozen om met naturalPX te werken?

Daniel Liktor: ‘We hebben hiervoor gekozen omdat we gebonden zijn aan een bepaald materiaal voor onze brillenframes, namelijk plastic. We wilden een meer duurzaam alternatief voor acetaat en hebben dat gevonden in naturalPX. Als je brillenframes maakt van acetaat wordt het design uit een blok gesneden, waardoor je met overschotten opgescheept zit. Wij doen aan spuitgieten, waarbij het plastic in vloeibare vorm in een mal wordt gegoten. Voor onze monturen moesten dus op zoek naar een ecologisch verantwoord materiaal dat je kunt spuitgieten. NaturalPX was de beste optie na verschillende testen.

Daniel Liktor, brand manager Neubau: 'Ik vind het logisch om te streven naar duurzaamheid'
© Philipp Lipiarski

Het verschil met conventionele frames is dat onze nieuwe frames voor 65% gemaakt worden van olie op basis van zaden van de wonderboom in plaats van minerale oliën. De olie van de wonderboomzaden is een plantaardige en hernieuwbare grondstof.

Onze brillen worden vervaardigd in Oostenrijk en het productieproces moet voldoen aan de strenge normen van het land. Bovendien bevindt onze fabriek zich in een gebied waar het grondwater beschermd wordt. We moeten dus een erg proper productieproces hebben om in dit gebied te mogen werken, wat enerzijds een beperking is, maar anderzijds ook een voordeel. Deze manier van werken sluit immers aan bij de waarden van ons merk.’

Wat als de monturen stuk zijn of de dragers geraken de bril beu? Gebeurt er nog iets met de frames na gebruik?

De reden dat ze niet biologisch afbreekbaar zijn, is dat 35% van de frames niet van organisch materiaal is.

Daniel Liktor: ‘Ze zijn helaas niet biologisch afbreekbaar, dus je moet ze recycleren zoals andere plastics. De reden dat ze niet biologisch afbreekbaar zijn, is dat 35% van de frames niet van organisch materiaal is gemaakt omdat we de voordelen van een brillenframe niet willen verliezen. Een bril moet comfortabel zitten en flexibel zijn. Ook zouden de brillen niet gekleurd kunnen worden als ze van 100% castorolie gemaakt zouden zijn. We hebben zoveel mogelijk castorolie gebruikt, zonder de kwaliteit van de bril te beschadigen.’

Neubau is een eyewear merk dat zich richt op millennials. Heb je het gevoel dat millennials gevoeliger zijn voor duurzame mode?

Daniel Liktor: ‘Absoluut. Het is moeilijk om een term te plakken op onze doelgroep, maar millennial is een handige naam als je een relatief jonge doelgroep voor ogen hebt. De Neubau-drager heeft een bepaalde lifestyle en mindset die ons aantrekt en die past bij onze esthetiek. Daarom is de doelgroep natuurlijk breder dan de millennial. Technisch gezien ben ik zelf al te oud om een millennial te zijn (nvdr. Daniel is 38, maar lijkt de kaap van 30 nog niet gepasseerd te zijn.)

Aan de doelgroep van Neubau hoef je niet uit te leggen dat zorg dragen voor onze planeet belangrijk is.

De mensen die binnen deze doelgroep passen zijn heel erg begaan met onze planeet en vinden duurzaamheid een belangrijk onderwerp. Ze zijn zich bewust de milieuproblematiek. Dit soort ideologie beperkt zich natuurlijk niet tot een bepaalde leeftijd. Daarom vind ik ‘millennial’ niet helemaal de lading dekken, maar het komt gewoon het dichtst in de buurt van wat we bedoelen.

Voor millennials lijkt het een erg natuurlijke manier van denken. Ik heb de keuze om te werken in Oostenrijk met arbeiders die eerlijk betaald en goed behandeld worden of om naar goedkopere landen te trekken. Voor mij is dat eigenlijk geen keuze, het voelt heel logisch aan om hier te produceren, waar ik het productieproces veel beter kan opvolgen. Ik geloof heel erg in het ‘koop lokaal’-verhaal.

See and Do Good: de leuze van Neubau
See and Do Good: de leuze van Neubau© Philipp Lipiarski

Bovendien zal ik ook biologische voeding kopen als dat mogelijk is. Mensen zoals jij en ik kunnen zich dat veroorloven. Biovlees mag dan duurder zijn, uiteindelijk slaag je er toch in om bio te kopen omdat je gewoon minder vlees gaat eten. Ik eet maar een keer per week vlees, maar dan wel biovlees. Vlees dat je kunt kopen voor vier euro per kilogram is gewoon shit – voor het milieu, het dier en de mens – en ik wil geen shit eten.

Aan de doelgroep van Neubau hoef je niet uit te leggen dat zorg dragen voor onze planeet belangrijk is, want ze weten het al.’

Daniel Liktor
Daniel Liktor© Philipp Lipiarski

Mogen we Neubau een duurzaam merk noemen?

Daniel Liktor: ‘We hebben bij Neubau van in het begin gezocht naar ecologische oplossingen en ethische productiemethoden, maar we noemen onszelf geen groen merk.

Ik draag op dit moment een jeansbroek van Kings of Indigo: het is een duurzaam merk, maar het is ook gewoon heel hip en draagbaar. Dat is ook de manier waarop wij het willen aanpakken. We hopen dat mensen onze brillen mooi vinden en willen dragen, niet alleen omdat we met een ecologisch materiaal werken. Het is een evenwicht dat je moet vinden. Ik ben wel van mening dat merken moeten communiceren over hun duurzame initiatieven, maar niet op een belerende toon. Wanneer je mensen met het vingertje gaat wijzen, zijn ze snel afgeschrikt.

Wanneer je mensen met het vingertje gaat wijzen, zijn ze snel afgeschrikt.

Het zou gewoon normaal moeten zijn dat bedrijven hun best doen om zo duurzaam mogelijk te werken. Op die manier moeten consumenten niet kiezen en hoef je ze ook niet terecht te wijzen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen nu nog niet altijd de meest duurzame keuzes maken: van opleidingsniveaus, langs socioculturele achtergrond tot inkomen. Maar er zijn ook mensen die wel bewust zijn, maar het niet kan schelen. Daarom zou het de norm moeten zijn, zo bereik je iedereen.’

Vind je dat duurzaamheid een trend is?

Daniel Liktor: ‘Ja, het is een gigantische trend. Maar niet het soort trend dat zal overwaaien, het is een trend die alleen nog maar zal groeien. Wij in het Westen moeten hier de voortrekkersrol in nemen. We kunnen niet verwachten van mensen in derdewereldlanden dat ze de pionier zijn. Als je moet vechten om te overleven, kan je je niet bezighouden met een duurzame lifestyle.

Wij in het Westen moeten de voortrekkersrol nemen.

We staan voor een enorme uitdaging, want de bevolking blijft maar groeien en er zullen heel wat zaken moeten veranderen als we al die mensen willen voeden en van een job voorzien. Je kunt het mensen die in mensonwaardige omstandigheden leven ook niet kwalijk nemen dat ze naar hier willen komen. Dat is volledig begrijpelijk. We moeten beseffen dat we kunnen en moeten helpen. Het is een heel lastig onderwerp, want het is onderhevig aan politiek en ons kapitalistisch systeem.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content