In beeld: de hoogtepunten van de Milan Fashion Week volgens onze modejournalist

Modeweek Milaan
Links: SS26 Prada, Rechts: SS26 MM6 © Launchmetrics / Spotlight

Onze modejournalist Els Keymeulen volgt de fashion week in Milaan vanop de eerste rij. Hier brengt ze digitaal verslag uit van de grootste shows, opvallende events en persoonlijke anekdotes.

Een voorzichtige zon in Milaan, en een druk programma, met als eerste stop Max Mara, het luxelabel dat wars van trends bouwt aan een tijdloze garderobe in rustige kleuren. Dat wordt voor zomer ’26 niet anders, met een onverwachte knipoog naar de Rococo: hoog haar, Pompadour-rokken en romantische waterverf-bloemen. Lichtvoetig is het juiste woord: precies wat we nodig hebben vandaag – en waarschijnlijk volgend jaar ook nog.

Max Mara in Milaan
© Launchmetrics / Spotlight

Na Max Mara moest er gehold naar Hugo Boss, waar David Beckham front row zat, Boris Becker z’n opwachtig maakte en de catwalk vooral ijzersterke mannenlooks opleverde. De bermuda als alternatief voor de chino breekt volgend jaar finaal door – wij kunnen daar prima mee leven.

Hugo Boss Front Row
De front row van Hugo Boss © Getty Images

Prada dan, onder een staalblauwe hemel intussen – Miuccia en Raf kunnen altijd nét dat tikje meer geregeld krijgen dan gewone stervelingen. De Fondazione was voor de gelegenheid omgetoverd tot iets wat nog het meest weg had van de binnenkant van een sinaasappel. Oranje dus, hoogglanzend – en die backdrop bleek perfect voor een collectie van contrasten, kleur en ongewone combinaties.

De show van Prada in Milaan
© Launchmetrics / Spotlight

De kleren leken net niet te passen. Beha’s die boven de borsten zweefden, rokken met bretellen die te lang waren, operahandschoenen tot boven de elleboog mismatched op Barbour-achtige jassen. Als we het zo opschrijven, begrijpen we dat daar fronsende wenkbrauwen bij komen, maar als je het ziét, klopt het perfect. Prada doet wat Prada het allerbeste kan: grenzen verschuiven, buiten lijntjes kleuren, mensen anders laten nadenken over kledingcodes en tussendoor gewoon zeer goeie kleren maken die intelligent zijn én draagbaar. 

De show van Prada op de modeweken in Milaan
© Launchmetrics / Spotlight

MM6 had de prettigste uitnodiging van het seizoen – een opgevouwen krant – en had de typische Margiela-ingrediënten. Denk: zichtbare naden en rafelige zomen, met hints van kanariegeel en turkoise.

Maison Margiela in MIlaan
© Getty Images

We noteerden ‘Kopen: trenchcoat met transparant bovenstuk!’ en gaan dat straks ook doen als de prijs enigszins meevalt. MM6 heeft dé trench van het seizoen die boven de schouders lijkt te zweven dankzij een doorzichtig halsstuk.

MM6 SS26
© Launchmetric / Spotlight

Dag 4 komt er helaas niet: de Italiaanse vakbonden hebben opgeroepen tot een nationale stakingsdag op 26 september. Er zijn geen vluchten, geen taxi’s, wel veel chaos. Dus deze modejournalist keert vervroegd terug naar huis, met op zak waarschijnlijk dé trend van het seizoen: verwacht het onverwachte.

Dag twee en ons modekarma zit helemaal verkeerd: het giet, het hagelt, het bliksemt en het waait in Milaan – nefast voor de streetstyle, de feestvreugde én onze schoenen. De paraplu wordt het IT-accessoire van de week, let maar op. 

Modeweek in Milaan
© Launchmetrics / Spotlight

Max & co, het jongere zusje van Max Mara, werkte voor de zomercollectie van ‘26 samen met Sami Miró, founder van het in LA-gebaseerde Sami Miró Vintage, een duurzaam en jong label dat vooral aan upcycling doet. Miró gelooft dat mode en activisme sterk verweven zijn. Met haar werk wil ze wakker schudden, de focus ligt op duurzaamheid en representatie. Haar samenwerking met Max & Co heet ‘Becoming Undone’: deconstructie, zichtbare naden en rafels symboliseren een vrouw die zichzelf niet langer verstopt. 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Aan de andere kant van het spectrum is er Fendi, waar gespeeld wordt met transparanties, vele versies van de madelief en uiteraard leder, dat in de zomerversie haast vloeibaar lijkt. Het vakmanschap staat centraal, er zijn geen zichtbare naden te bespeuren. 

De accessoires zijn ijzersterk, het kleurgebruik ook. Van hoogblauw naar zonnig geel, van bruintinten tot fuchsia en groen. Ook hier is representatie een codewoord: we zien het hele spectrum aan modellen. Van jong en dun tot oud(er) en plus-size, in alle genders. Het maakt de show alleen maar interessanter. Te vroeg om als kop boven dit stuk te zetten, maar toch: misschien wordt inclusiviteit – naast regen – dé trend in Milaan? 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het klassieke defilé – een resem topmodellen die over een dun strookje catwalk wandelen – of – als de hakhoogte weer eens niet is afgestemd op de menselijke anatomie – strompelen, lijkt na één dag Milaan modeweek uit de mode. Glenn Martens, de Belg aan het stuur bij Diesel, koos voor een egg-hunt. Letterlijk: doorheen de stad waren 34 levensgrote, transparante plastic eieren gedropt met daarin modellen. (Een trend die van alle seizoenen is: je mag in de mode geen last hebben van claustrofobie.) 

Modeweek MIlaan
De modellen van Diesel showden de collectie in doorzichtige paaseieren, verstopt doorheen de hele stad. © Getty Images

Diesel had ook tickets beschikbaar gesteld voor het publiek, wat de presentatie een stuk inclusiever maakte dan het gemiddeld defilé, en tegelijk een briljante reclamecampagne was. Het gevaar van dit soort spielerei (een pun!) is natuurlijk dat je meer opgaat in het zoeken naar eieren dan naar trends.

Toch een poging: zeer geslaagd was een soort satijn-denim, gecreëerd uit verschillende materialen. We zagen een boeiende mix van romantische bloemen en laser-cut kledingstukken, abstracte dierenprints en doorkijkjes, vloeiende vormen en gestructureerde stuks. Het was al bij al een zeer sterke collectie met typisch Martens-DNA. Doe ons maar zo’n ei met Pasen.

Modeweken Milaan
© Getty Images

Rollercoaster bij Gucci

Gucci dan, waar Demna Gvasalia (ex-Balenciaga) voor z’n eerste collectie koos voor een kortfilm van de hand van Halina Reijn en Spike Jonze. De film ‘Tiger’ vertelt het verhaal van de Gucci CEO (een geniale Demi Moore) en haar losgeslagen kinderen (pleegzoon Edward Norton verwacht elk moment dat ‘the beings’ een eind aan het leven op aarde gaan maken).

De film is een rollercoaster doorheen het brein van Demna, met een flinke dosis zelfspot, veel mode-relativering (‘it’s so beige’, zegt Moore van een Gucci-logo-outfit in, nu ja, beige) en fantastische kleren. Wie ooit z’n Gucci-riem uit de jaren ’00 naar de achterkant van de kast heeft verbannen: het mag weer! 

Volgend seizoen graag een langspeelfilm. En nog even dit: Demna voor Gucci wordt een bom. 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise