Bruno Pieters over duurzaam label Honest By: ‘Ik ben eindelijk trots op mezelf’

Fashion Revolution © Bruno Pieters

Honest By, het label van de Belgische ontwerper Bruno Pieters, staat voor eerlijke mode. Voor zijn collecties hoeft niemand af te zien: geen slavenarbeid, geen dierenleed en geen slecht geweten voor de consument.

In 2010 besefte Bruno Pieters dat hij niet meer kon aarden in de conventionele modewereld. Hij was opgebrand en kreeg een burn-out. Hij stopte bij Hugo Boss en doekte ook zijn eigen label op. Na twee jaar van de radar te verdwijnen, een periode waarin hij veel reisde, maakte hij zijn comeback met Honest By in 2012. Zijn nieuwe modelabel is duurzaam, transparant, maar bovenal luxueus en neo-klassiek.

In 2014 richtte hij de Future Fashion Designer Scholarship (FFDS) op, een beurs voor modestudenten die de ambitie hebben om op een transparante en duurzame manier te werken.

Hoe gemakkelijk is het om een volledig transparant modemerk te runnen?

Bruno Pieters: Het is een beslissing. En het is er één die iedereen helpt. Niet enkel de consument maar ook het volledige netwerk van mensen die achter de schermen werkt. De beslissing om transparant of eerlijk te zijn over ons product was voor mij heel moeilijk. Omdat ik dacht dat het ons kwetsbaar ging maken. Maar het heeft ons uiteindelijk sterker gemaakt als bedrijf .

Als je trots bent op je werk dan deel je dat graag met een publiek.

Het helpt me ook om op een betere manier mode te maken. En nog enkel de dingen te doen waar ik trots op kan zijn. Als je trots bent op je werk dan deel je dat graag met een publiek of een klant.

Ondertussen zijn we 4 jaar bezig en ik heb het mij nog niet beklaagd.

Aan het begin van Honest By waren er weinig gelijkaardige merken. Je bent nu al enkele jaren bezig, heb je een opmars aan ethische modelabels gezien?

Bruno Pieters: Voor mij is er geen duurzame mode of ethische mode; er is enkel mode. Sommige ontwerpers en bedrijven produceren mode op een ethische en duurzame manier en anderen niet of beter: nog niet. Meer en meer mensen beseffen dat elke aankoop een invloed heeft en een verschil kan maken. Van de katoenplukkers in Peru tot de grafische ontwerper in Antwerpen. Het staat niet los van elkaar. Het is nu echt duidelijk dat de problematiek die er heerst in de mode-industrie niet zal verdwijnen en dat er geen ontwerp of reclamecampagne mooi genoeg is om een lelijk productieverhaal te verbergen.

Fashion Revolution
Fashion Revolution© Bruno Pieters

Heb je het gevoel dat consumenten de meerwaarde van een eerlijk label appreciëren of gaan ze toch nog meer af op de stijl van een merk? En willen ze er een eerlijke prijs voor betalen?

Bruno Pieters: Ik denk dat het antwoord ligt in je vraag. Er zijn consumenten en er zijn mensen. Voor mij zijn consumenten individuen die kopen zonder na te denken en dan heb je de mens. De mens die volgens definitie medelevend en liefhebbend is. Mensen stellen vragen en willen weten dat wat ze kopen ook op een menselijke manier is gemaakt. Het zijn ook de mensen die verandering brengen in de mode. We kunnen allemaal mens zijn en op sommige dagen zijn we ook allen in staat consument te zijn. Het is niet altijd evident om een mens te zijn maar ik vind het wel een mooie uitdaging.

Hoe selecteer je de merken voor samenwerkingen op de site van Honest By?

Fashion Revolution
Fashion Revolution© Bruno Pieters

Bruno Pieters: Tot nu toe verliepen de collaboraties heel spontaan. Ontwerpers uitnodigen om iets te produceren exclusief voor Honest By doen we niet meer. We worden nu zelf gecontacteerd. Wat wel leuk is. Binnenkort zullen we ook daadwerkelijk een ‘Selection’ afdeling hebben op Honest By, waar we een selectie aanbieden van ontwerpers en merken die op een verantwoordelijke manier werken .

Welke stoffen zijn het makkelijkst om duurzame mode mee te maken? En welke het moeilijkst? Ga je actief op zoek naar duurzame materialen?

Bruno Pieters: De meeste leveranciers met wie we werken kunnen elke stof in elk kleur en in elke kwaliteit in een duurzame versie produceren. Ik snap niet waarom men nog steeds denkt dat dit moeilijk is. Klant is koning. Dat is nog steeds zo. Ik ga op zoek naar stoffen die ik mooi vind, meer niet.

Trek je deze ethische en ecologische filosofie ook door in je eigen leven?

Bruno Pieters: Ja. Ik ben daar ook wel trots op. Wat nodig was. Ik ben heel lang niet zo trots geweest op wie ik was. Zelf al stond ik op de cover van een tijdschrift. Het was toch een erg oppervlakkige fierheid. Nu ben ik wel trots op mezelf. Klinkt grappig maar het is ook wel leuk.

Geloof je in een tijd waarin een merknaam als ‘Honest By’ overbodig is en alle modemerken eerlijk produceren?

Eerlijkheid, waarheid, en liefde overstijgt alles en is onvermijdelijk.

Bruno Pieters: Daar twijfel ik niet aan. Het gaat boven geloven, het is weten dat het zo zal zijn. Niet omdat ik helderziend ben, maar omdat eerlijkheid, waarheid, en liefde alles overstijgt en onvermijdelijk is. We kunnen heel wat tijd sparen als we ons daar bij kunnen neerleggen. Het is aan ieder van ons om die weg naar ‘eerlijkheid’ zo aangenaam mogelijk te maken. Ik denk dat dit het enige is waar we controle over hebben.

(LP)

Antwerpen is één van de Europese modehoofdsteden, maar kan Antwerpen ook hoofdstad van de duurzame mode worden? Het is een vraag waar Villanella in samenwerking met modeontwerper Bruno Pieters, Plan C, 11.11.11 en het FFI zich over zullen buigen tijdens het MOOI Festival. Klik hier voor tickets.

Fashion Revolution
Fashion Revolution© Bruno Pieters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content