Blue deal: ontdek de 10 denimtrends voor het najaar

Baum und Pferdgarten
Katrien Huysentruyt Journalist Knack Weekend

Jeans breekt uit het basic hokje. Van vintage tot vernissage: dit zijn de tien trends in denim voor het najaar.

To wash or not to wash?

Voor je verder leest: ongeacht de trend waar je voor kiest, is de vraag steeds: hoe was je jeans het best? De echte vraag is echter: wat is je bedoeling? Ga je voor een used look, dan kan je jeans de wasmachine in. Het witte garen van denim is namelijk geverfd en die verf vervaagt bij het wassen. Verdwijnt de verf, dan schemert de oorspronkelijke kleur door. Door je broek binnenstebuiten te wassen bescherm je de kleuring en de buitenste vezels.

Kortom: je jeans verslijt minder snel. Diehards die hem zo lang mogelijk intact willen houden, wassen hem met de hand, binnenstebuiten, in koud water. Ook raw of selvedge denim was je zo weinig mogelijk: de ongewassen en onbehandelde stof wordt mooier door ze te dragen. Hoe vaker je de stukken draagt ​​zonder ze te wassen, hoe meer patina ze krijgen. Richtlijn is ze dertig keer te dragen voor je ze met de hand wast, binnenstebuiten en met een mild wasmiddel, om ze dan hangend te laten drogen. En – dit geldt voor elke soort jeans: mijd wasverzachter en stop ze nooit in de droogkast.

Eentje of geentje

De meest duurzame jeans is uiteraard géén jeans, ofwel: shop tweedehands. Er zijn mogelijkheden te over, on- en offline, om net dat vintage stuk te vinden waar je naar op zoek was. Ga je toch voor nieuw, zoek dan naar iets tijdloos. RÙADH bijvoorbeeld is het ethische en duurzame label van Schots artdirector Jac Cameron, gevestigd in New York. RÙADH betekent ‘rood’ in het Schots-Gaelisch en staat voor (veer-)kracht. Het merk draagt vakmanschap hoog in het vaandel en is gespecialiseerd in kleinschalige, handgemaakte collecties van zorgvuldig geselecteerde materialen zoals biokatoen.

ruadh.com – verkrijgbaar via onder meer net-a-porter.com​​​​​​​

Trend 1: take it low

Wie de vroege jaren 2000 bewust heeft meegemaakt, wendt zich misschien liever even af, maar lowrise jeans is echt terug. Samen met Kylie Jenner, Addison Rae, Bella Hadid en Hailey Bieber heeft Gen Z de favoriete jeans van Britney Spears, Paris Hilton en Jennifer Lopez herontdekt. Hoewel ook de populaire baggy laag mag hangen, maakt een rechte, smallere snit de Y2K-stijl compleet.

Ook de mannenmode zet alles onder de navel in de kijker. Diesel toonde in Milaan jeans die zo laag waren dat een deel van de billen werd prijsgegeven – een knipoog naar Alexander McQueens weinig verhullende ‘Bumster’-broek uit 1993 – en waarvoor een jockstrap nodig is om ze op te houden.

Renzo Rosso haalde in 2020 Belgisch designer Glenn Martens aan boord om de jongere generatie warm te maken voor de jeans van hun ouders. Een enorm skatepark, heel wat graffiti, tonnen Diesel-condooms en enkele twaalf uur durende raves later lijkt die missie geslaagd: de felbegeerde doelgroep blijkt als een blok te vallen voor de sexy Diesel-esthetiek. Ook labels als Dsquared2 toonden jeans met de broeksband laag op de heupen. Bij onder meer Alaïa vind je echter versies met een jersey inzetstuk (denk aan zwangerschapsjeans), waarmee je wel op kantoor durft te verschijnen.

Trend 2: denim klaart de klus

Dat workwear overal is, en zo groot is dat zelfs high fashion zich erop toelegt, hoeven we niet meer te vertellen. En vast ook niet dat workwear ook jeans is, en omgekeerd. Misschien is het gewoon wat de designers zelf graag dragen. Stofjas, barn jacket, werkmansbroek of overall: noem het en er bestaat vandaag wel een jeansversie van met een grote naam op het label.

Van Jacquemus’ La chemise Boulanger en Loewes werkjas tot een tuinbroek van Prada en Diors Carpenter Jeans, we kunnen gerust zijn: er is een denim designerstuk voor elke klus.

Trend 3: oh cowboy

Het Wilde Westen heeft al een tijdje momentum in de mode, en wie cowboys zegt, denkt jeans. Of: Beyoncé. De podiumoutfits voor haar Cowboy Carter-tour bestonden dan ook voor een groot deel uit denim items voor echte prairiemeiden. Een deal met Levi’s, dat ook dit seizoen de westerntoer blijft opgaan met een campagne waarin celebs de ranch onveilig maken in hun 501. Om maar te zeggen: samen met je chaps mogen ook klassiekers als de 501 weer van stal.

Talk of the saloon is dan weer het label Ouest Paris, een jong jeansmerk dat op de officiële kalender staat van Paris Fashion Week, en amper een jaar na de lancering in de finale zat van de Andam Prize 2023. Designer Arthur Robert ging naar de Parijse modeschool Atelier Chardon Savard en werkte tien jaar lang voor hippe merken als Maison Kitsune en Ami Paris. Zijn obsessie voor denim, popcultuur, americana, surfen en streetwear vertaalt hij naar de catwalk. Dit seizoen met een duidelijke cowboy-insteek.

Trend 4: lekker stuk

Je jeans mag dit seizoen gerust de wasmachine in, of ineens samen met je snoeihout in de hakselaar – het is herfst voor iets. Extreem afgeschoten en rafelig denim is namelijk helemaal terug. De trend heeft nog maar weinig te maken met de gescheurde skinny uit je jeugd, maar werd verheven tot kunst door Balenciaga, Simone Rocha, Diesel en Acne Studios. Ook Versace en Dolce & Gabbana gaven de verhakselde jeans een high-fashionupgrade.

Kies voor relaxte, baggy modellen als je elke connotatie met de jaren nul wil vermijden. Nog binnen deze trend: stukken die gerepareerd lijken met contrasterende patches, jeans met een andere wassing, stiksels, ritsen of ander zichtbaar oplapwerk. Upcycling op z’n best.

Trend 5: ik lust je raw

Ook raw en indigo jeans waren dit seizoen prominent aanwezig, onder meer bij Chanel, Prada en Isabel Marant. Hoewel de trend verbonden is aan de noughties-revival, biedt het diepe blauw ook een tijdloze, cleane en elegante look. De dye past tevens binnen het duurzame verhaal: onbehandelde jeans oogt tijdloos, is een echte basic en vraagt minder bewerking tijdens de productie. Dat geldt uiteraard nog meer voor ongeverfde jeans, al valt te betwijfelen of al dat ecru en beige (ook helemaal AW 25-26) in de rekken wel zo naturel is.

Trend 6: brownies

Aardetinten zijn in, ook in het jeansdepartement. Zo presenteerde Stella McCartney chocoladebruine wijde pijpen, Veronica Leoni koos voor haar debuut bij Calvin Klein voor een recht model met ruitjeshemd en Bottega Veneta ging voor een denim chore jacket of klusjas in afgewassen bruin.

Bruin is een echte herfsttint, en als basic warmer dan zwart. Anderzijds komt de kleur met die trendy vintage seventiesvibe, zeker als je er nog een leerlook bovenop doet. Vraag het maar aan Julian Klausner, die behalve enkele jorts — kort voor jeansshorts, nog zo’n herfsttrend – een ruimvallend roestkleurig gecoat exemplaar in de studiocollectie van Dries Van Noten stopte.

Essentiel

Daarnaast komt bruine jeans vaak met een luipaardmotief. Designers zijn er al enkele seizoenen wild van; dit najaar shop je je broek, rok of jas met panterprint bij onder meer Ganni, Baum und Pferdgarten en Essentiel Antwerp.

Trend 8: go baggy or go home

Baggy jeans – al een poos in de mode – onderging een praktische transformatie. In plaats van extreem oversized, gaan ze nu meer de richting uit van een relaxte boyfriend-look: nog altijd ruim, maar zonder je te hinderen als de roltrap in Antwerpen-Centraal het weer laat afweten.

Valentino © Launchmetrics.com/Spotlight

Je vindt deze ‘baggy boyfriend’ bij onder andere Valentino, Stella McCartney en Prada. Bij Celine kregen de pijpen een iets rondere vorm, wat ons naadloos bij die andere blijver brengt: de barrel, die taps toeloopt bij de enkel. Even comfortabel en overvloedig aanwezig in elke collectie, van Loewe en Alaïa tot The Row.

Trend 7: eternal flare

Kendrick Lamar zou dankzij zijn Super Bowl-outfit met flared jeans van Celine in zijn eentje verantwoordelijk zijn voor de revival van de bootcut. Maar misschien hadden de designers bij Chloé, Coperni, Schiaparelli nog andere inspiratiebronnen op hun moodboard. Zowat elk ninetiesicoon werd er immers in gefotografeerd – van Posh Spice, Paris Hilton, Britney Spears en Carolyn Bessette-Kennedy tot pakweg Buffy the Vampire Slayer.

Kendrick Lamar tijdens de Apple Music Super Bowl LIX Halftime Show © Getty Images

Recent werden Pharrell Williams en Bella Hadid erin opgemerkt. Het flatterende boho-model komt trouwens veelal met een hoge taille – voor wie een lowrise niet ziet zitten.

Trend 9: arty party

Het doorgaans sobere basisstuk laat zich al eens versieren. Chanel showde in Parijs denim met gebleekte krijtstrepen, Pucci voorzag ze van z’n iconische Marmo-print, Louis Vuitton bedacht jacquards met monogram en Marine Serre laserde haar logo. Boven op deze meer ingetogen ton-sur-ton motieven, werd er ook compleet loosgegaan met printdesign.

Girls of Dust

More is more, zolang het er maar handgemaakt uitziet. Zo ging Acne Studios, meester van elke jeanstrend, aan de slag met trompe-l’oeils. Soms wordt het zelfs een echt kunstwerk, zoals de door kunstenaar Katie Tomlinson beschilderde workwear van het Antwerpse label Girls of Dust.

Trend 10: bling ding

Een simpele spijkerbroek als eyecatcher? Jazeker, kerst komt vroeg dit jaar, met glitter overal. Voor wie van bling houdt, is dit een hoogseizoen.

Dolce & Gabbana

Jeans met glanzend borduursel (bij Blumarine en – westerngeïnspireerd – bij Louis Vuitton) en stras op de naden, bestrooid met metallics (Acne Studios) en pailletten (Miu Miu). Of versierd met glimmende applicaties, kristallen (Dolce & Gabbana) en glinsterende franjes (Stella McCartney). Het kan niet op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise