Je zat ongetwijfeld al op zijn meubelen, maar wie was de ontwerper Robin Day?

© Mikkel Mortensen // Yellows
Amélie Rombauts
Amélie Rombauts Journalist Knack Weekend

Achter een groot ontwerp schuilt vaak een boeiend verhaal. Zo ook achter de stoel RFH van ontwerper Robin Day.

Naam: RFH, heruitgegeven door &Tradition
Ontwerper: Robin Day (1915-2010)
Eerste uitgave: 1951

Nam je ooit de metro in Londen? Dan is de kans groot dat je tijdens het wachten even op adem kwam op een geperforeerde stalen balkzitbank die alle perrons in de grootstad siert. Wist je dat je toen plaatsnam op een ontwerp van een van Engelands meest invloedrijke naoorlogse meubelontwerpers? Robin Day ontwierp de bank in 1990, maar het was niet zijn eerste wapenfeit. Zo was Day in 1948 nog een anonieme meubelmaker en parttime leerkracht toen hij plotsklaps een designberoemdheid werd. Het modulair kastontwerp dat hij samen met Clive Latimer indiende, won toen de eerste prijs in de Low Cost Furniture Competition van het MoMA. Dat de wedstrijd internationaal veel aanzien genoot, blijkt uit de kandidatenlijst. Ook Charles Eames, Marcel Breuer, Hans J. Wegner en Franco Albini namen eraan deel.

De RFH Armchair (RD7) en Lounge Chair (RD8) werden zopas met nog vier andere ontwerpen van Robin Day heruitgebracht door &Tradition, in samenwerking met de Robin & Lucienne Day Foundation, geleid door Paula Day. © Mikkel Mortensen // Yellows

De prijs legde Day dan ook geen windeieren. Meteen werd hem gevraagd om alle zitmeubelen voor de Royal Festival Hall in Londen te ontwikkelen. De opening van de modernistische cultuurtempel aan de oevers van de Theems maakte in 1951 deel uit van het Festival of Britain. Dat was een groots event dat het beste uit de Britse maakindustrie tentoonstelde. ‘Mijn vader raakte in die tijd net als zijn tijdgenoten Eames en Aalto geïntrigeerd door multiplex en hoe je dat kon buigen’, vertelt zijn enige dochter Paula Day via videocall. ‘Hij experimenteerde thuis met de stoom van onze waterkoker. De flat van mijn ouders was toen volledig ingericht met zijn prototypes.’ Day zag het festival als de uitgelezen kans om zijn ideeën in productie te brengen. De meer dan 8,5 miljoen bezoekers konden er bijgevolg kennismaken met de RFH Armchair (RD7) en Lounge Chair (RD8). De elegant gebogen armsteunen die uit de rugleuning lijken te groeien vormden een ware stijlbreuk met de massief houten meubelen die de Britten toen gewend waren. ‘De stoelen straalden een bepaalde levendigheid uit. Net vogels die op het punt staan om op te vliegen.’

© Mikkel Mortensen // Yellows

andtradition.com
robinandluciennedayfoundation.org

Lees ook: Wie is Ado Chale, de Belgische kunstenaar die mozaïektafels verkoopt aan Lenny Kravitz en het koningshuis?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content