Ligstoel op de bodem van de oceaan: hoe het zeldzame buitenmeubel van Gio Ponti van de radar verdween

Andrea Doria
© GF
Amélie Rombauts
Amélie Rombauts Journalist Knack Weekend

Soms schuilt er een boeiend verhaal achter een groot ontwerp. Deze keer belichten we de ligstoel van designer Gio Ponti.

Naam: D.150.5
Ontwerper: Gio Ponti
Eerste uitgave: 1952

Deze ligstoel is niet de zoveelste heruitgave van een Gio Ponti-ontwerp, wel een eerbetoon aan een van de zeldzame buitenmeubelen die hij tekende. Een design ook dat al bijna zeventig jaar op de bodem van de Atlantische Oceaan ligt, net voor de kust van Nantucket.

Ponti ontwierp de stoel immers voor het zonnedek van de eerste klasse van de Andrea Doria. Het paradepaard van de Italiaanse trans-Atlantische vloot wordt door velen beschouwd als een van de mooiste schepen van na de Tweede Wereldoorlog. Italië spaarde dan ook kosten noch moeite om van de boot een parel te maken. Via een wedstrijd werden de beste ingenieurs, designers, kunstenaars en ambachtslui aangetrokken om een drijvende pr-stunt vol kunst, technologie en goede smaak te creëren, onder wie Ponti. De Andrea Doria telde drie klassen, elk met hun eigen ruimtes voor rust en vertier. Er waren restaurants, lounges, een bioscoop en concertzaal, maar liefst drie zwembaden en een gym. De interieurs waren verfraaid met muurschilderingen, standbeelden en designmeubilair. Alles samen kostte dit destijds 40 tot 58 miljoen dollar. Volgens een online inflatiecalculator zou dat vandaag neerkomen op het twaalfvoudige.

Gio Ponti ligstoel

Meer dan honderd keer voer het schip probleemloos tussen Genua en New York. Tienduizenden passagiers gingen aan boord, onder wie Orson Welles, Tennessee Williams, Cary Grant en Joan Crawford. Tot het tij keerde in de nacht van 25 juli 1956. Door dichte mist en een foute radarinschatting kon de bemanning een aanvaring met de Stockholm niet voorkomen. Het veel kleinere schip, dat ontworpen was om door bevroren zeeën te varen, spieste zich in de buik van de Andrea Doria. De passagiers lagen op dat moment te slapen, dromend van hun aankomst in New York.

Een ramp zoals met de Titanic werd vermeden: 1650 mensen werden gered, 52 lieten het leven. De volgende ochtend zonk het schip finaal met zijn pracht en praal, terwijl de wereld toekeek – het nieuwe medium televisie had immers net zijn intrede gedaan.

Samen met de Gio Ponti Archives bracht Molteni&C een van de zeldzame buitenmeubelen van Gio Ponti uit. molteni.it

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise