Zijn droogtetuinen de toekomst? ‘Een gazon verbruikt twintig keer meer water dan een zwembad’

© Jardin de l'atelier van Antoni Clavé, Saint-Tropez, Frankrijk.
Jacinthe Gigou Kunsthistorica

Je zou het de laatste tijd niet zeggen, maar droogte wordt een probleem voor onze tuinen. Wat is volgens landschapsontwerpers Eric Ossart en Arnaud Maurières, specialisten in droogtetuinen, het beste plan van aanpak?

Het was in de jaren tachtig dat Ossart + Maurières zich voor het eerst lieten opmerken. Onder de Franse minister van Cultuur Jack Lang werkten ze mee aan het Atelier Public d’Architecture et d’Urbanisme in Blois, opgericht door Patrick Bouchain, een Franse architect en scenograaf die bekendstaat om zijn sociaal geëngageerde en innovatieve benadering van stedelijke ontwikkeling. In tegenstelling tot de klassieke geometrische tuinen waar de Fransen al sinds de 19de eeuw van smulden, kwam het duo met een nieuw concept; door grassen, bloemen en zelfs groenten te introduceren en combineren, blijven kleuren en texturen in de tuin volgens de seizoenen veranderen. Hun nieuwe ‘nomadische tuinen’, zoals ze die doopten, verspreidden zich al snel over heel Frankrijk.

Wanneer ik een zaadje plant, denk ik aan de plant die eruit zal groeien, niet aan de rups die het zal vernietigen. Een tuin wordt gecreëerd met hoop.


Doorheen hun carrière hebben Ossart + Maurières hun ontwerpen aangepast aan het klimaat en de omgeving, die steeds meer uit droge gebieden bestaat. Voor hen is droogte een kans om het overheersende model te veranderen. ‘Een droog landschap, zowel poëtisch als minimalistisch, hoeft niet onder te doen voor de Europese tuinen die we kennen’, menen ze. Ze stellen zelfs dat de tuin van morgen een droogtetuin zal zijn of helemaal niet zal bestaan.

Ossart + Maurières Eric Ossart en Arnaud Maurières, twee Franse landschapsarchitecten en auteurs. Gespecialiseerd in het ontwerpen van tuinen en landschappen in droge en mediterrane klimaten. Hun werk wordt internationaal ­erkend en heeft diverse prijzen gewonnen. Zo won hun rozentuin voor het Franco-Syrische paviljoen de eerste prijs op de Damascus International Flower Show in 2003. Hun ontwerp voor het Parijse square de Cluny viel eveneens in de prijzen.

Volgens jullie kan een droog klimaat niet enkel gedefinieerd worden aan de hand van de hoeveelheid neerslag.

‘Droogte is het gevolg van een gebrek aan water. In Mexico regent het meer (750 mm/jaar) dan in Parijs (640 mm/jaar). Toch wordt Mexico als droog gezien en Parijs niet, omdat het in Parijs vaak regent, terwijl het in Mexico alleen in de zomer langdurig regent. Andere droogtefactoren spelen ook mee: de temperatuur en vooral de verhouding tussen temperatuur en vochtigheid, de aard van de bodem en het reliëf.

De droogtefactoren zijn dus talrijk en het is mogelijk om zelfs in een gematigd klimaat droge gebieden te krijgen. Toch blijft het essentiële kenmerk van een droog klimaat een gebrek aan – of zelfs een volledige afwezigheid van – neerslag gedurende meerdere maanden van het jaar.’

Hoe zijn jullie begonnen met het ­creëren van droogtetuinen?

‘We zijn altijd gepassioneerd geweest door planten. In heel wat landen hebben we de natuur verkend, op zoek naar zaden van verschillende soorten. We werken ook al meer dan dertig jaar in landen rondom de Middellandse Zee, waaronder Egypte, Syrië, Tunesië en Libanon. Daar werden we geconfronteerd met de droogte van de woestijn. We moesten nadenken over waterbeheer en planten uitzoeken die geen irrigatie nodig hebben.

In 2000 zijn we naar Marokko verhuisd en gingen we in de kleine stad Taroudant wonen, tussen de zee en de bergen. We waren toen de eerste Fransen die zich er sinds het protectoraat vestigden: het dorp was onbekend bij toeristen en heel authentiek. Vrienden zijn ons gevolgd en vroegen ons om hun tuinen hier ook aan te leggen. Sindsdien hebben we ongeveer dertig tuinen in Marokko aangelegd.’

Als reactie op een radicaal functionalisme in de architectuur kwam de Mexicaanse architect Luis Barragán (1902-88) met een meer spirituele, emotionele architectuur. Jullie spreken van een ‘emotionele tuin’. Is er een link tussen beide?

‘De natuurlijke functie van de tuin is het opwekken van emotie. De tuinier legt zijn tuin aan om zichzelf en zijn bezoekers te ontroeren. In een tuin vind je alle genoegens van het leven, en ook veel teleurstellingen. Maar wanneer ik een zaadje plant, denk ik aan de plant die eruit zal groeien, niet aan de rups die het zal vernietigen. Een tuin wordt gecreëerd met hoop en zonder enige berusting.

De emotionele tuin verwijst naar het manifest over emotionele architectuur van kunstenaar Mathias Goeritz uit 1954. Hij weigerde de mens te reduceren tot zijn materiële dimensie. Luis Barragán deelde dat idee en sloot zich aan bij Goeritz om het El Eco Museum in het centrum van Mexico-Stad te bouwen. Het is ontworpen als een ‘bewoonbare sculptuur’ met als voornaamste doel een emotionele reactie van de gebruikers teweeg te brengen. Geïnspireerd door dat idee hebben we in april een ‘emotionele tuin’ ingehuldigd voor het Internationale Tuinenfestival dat tot 3 november plaatsvindt in Chaumont-sur-Loire.’

Jardin de l’atelier van Antoni Clavé, Saint-Tropez, Frankrijk ‘Dit is een tuin nabij de kust van de Middellandse Zee, op het terrein van het toen verlaten atelier van schilder en beeldhouwer Antoni Clavé, die in 2005 overleed. Het bevindt zich in een beschermd gebied, dus we mochten er niets bouwen. Omdat het huis een bescheiden oppervlakte heeft (150 vierkante meter), hadden de bewoners de behoefte om buiten te kunnen leven. Door de opgelegde beperkingen moesten we inventief zijn. We zijn naar onze favoriete steengroeve in het zuiden van Spanje getrokken om een enorm blok steen te kopen, dat in platen werd gesneden. Dertig platen van zes vierkante meter en vier centimeter dik, om precies te zijn, die we zonder fundering direct op de grond hebben geplaatst, dus zonder enige onderliggende constructie. Zo creëerden we een terras van tweehonderd vierkante meter, met planten tussen de stenen. De nieuwe eigenaar, een kunstverzamelaar, wilde beelden plaatsen op de oude betonsokkels van Clavé. Uiteindelijk zijn die grotendeels tot tafels en banken omgevormd.’ © Bruno Suet

Welk advies hebben jullie voor het aanleggen van een tuin in tijden van klimaatverandering?

‘Wees zorgvuldig bij het kiezen van planten. Met de opwarming van de aarde en afnemende watervoorraden moeten we denken aan planten die droogte kunnen verdragen. Het grootste probleem in de tuin is het gazon, omdat dat simpelweg het meeste water verbruikt. Een gazon verbruikt bijvoorbeeld twintig keer meer water dan een zwembad van dezelfde oppervlakte. In de tuinen die wij ontwerpen vervangen we het gazon altijd door weiden die in de zomer uitdrogen maar niet afsterven (in tegenstelling tot een gazon, red.). Met grind maken we onkruidbestrijding overbodig. Je kunt een gazon ook vervangen door (waterdoorlatende) houten terrassen, stenen of keramiek.

Na vijf jaar zou je een tuin nauwelijks meer moeten onderhouden, en na tien jaar helemaal niet meer. Dan bereikt de tuin zijn natuurlijke evenwicht.

Er wordt vaak gezegd dat je voor inheemse planten moet kiezen, maar die zijn vaak niet meer aangepast aan het veranderende klimaat. Daardoor kunnen ze het slachtoffer worden van ziektes en insecten. We gebruiken regelmatig exotische planten, die niet noodzakelijk invasief zijn. Ga ook niet tegen de natuur in, maar maak gebruik van wat de om­­geving je biedt. Integreer het met de architectuur, en laat het je huis binnenkomen. Plant een vijgenboom tegen de muur, zet potten met aromatische kruiden bij de keuken en plaats een bankje in de schaduw van een boom.’

De collectieve tuinen van de Ourika, Marokko, 2019 ‘Aan de noordelijke voet van het Marokkaanse Atlasgebergte, in de Ourikavallei, ontwierpen we een teelt- en productietuin voor de parfumeurs van Yves Saint Laurent. Deze tuin wordt ook gebruikt voor de communicatie van het merk en als teambuildinglocatie. We bedachten verschillende ruimtes, waaronder de ‘jardin des paradis’, een botanische tuin met palmbomen van diverse oorsprong, een verzameling citrus- en jasmijnsoorten, salieplanten die naar ananas of pompelmoes ruiken, botanische anjers en oude geurende rozenvariëteiten uit de Marokkaanse oases. We werkten uitsluitend met lokale ambachtslieden en pasten ons concept aan hun vakmanschap aan. Een metselaar bouwde prachtige muren met stenen uit nabijgelegen velden. De tuinen worden onderhouden door een gemeenschap van vrouwen die in het Atlasgebergte wonen.’ © Bruno Suet

Hoe onderhoud je een droogtetuin?

‘Allereerst vraagt een tuin om aandacht, ook een droogtetuin. Als je er niet voor wilt of kunt zorgen, begin er dan niet aan! Het eerste jaar na de aanplant is het meest kritische: de planten moeten goed worden bewaterd om hun groei te starten, het tweede jaar ook. Stop daarna met automatische bewatering, geef de voorkeur aan handmatige bediening. Na vijf jaar zou je een tuin nauwelijks meer moeten onderhouden, en na tien jaar helemaal niet meer. Dan bereikt de tuin zijn natuurlijke evenwicht, waarin de planten de plek innemen die ze in de natuur hebben, zich ontwikkelen en verspreiden: de natuurlijke cyclus. Dit evenwicht bevordert ook de diversiteit van dieren en insecten.
Aanschouw dan de onverwachte bloei, pauzeer om naar de vogels te luisteren. Laat je hart samensmelten met dat van de tuin.’

Villa Cactus, Lagoa, Portugal ‘Dit is een siertuin voor een privéwoning op een arme, duinachtige bodem in Lagoa. De zee is te zien achter de duinen. Het Portugese klimaat wisselt tussen droogte en stortregen, met koude wind in de winter en zoute spetters bij harde wind. Daarom ontwierpen we een tuin met veel gras om het zand van de duinen vast te houden, exotische planten om de rijstvelden te begeleiden, en jonge pijnbomen die over een paar jaar een bos vormen. We lieten ons inspireren door het Mexicaanse landschap, met exotische en inheemse planten. We plantten Amerikaanse agaven, Afrikaanse aloë’s en andere vetplanten die geen water nodig hebben. Het is een tuin die (bijna) op zichzelf leeft, en paden heeft die met de seizoenen veranderen. Een beetje wild, zodat je je nooit verveelt en elke dag iets nieuws ontdekt.’ © Nicolas Schimp

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content