Fauteuil & flora: het verhaal achter ‘De Lotus’ van Giò Ponti

Amélie Rombauts
Amélie Rombauts Journalist Knack Weekend

Achter een knap ontwerp schuilt vaak een boeiend verhaal. Chef Design Amélie Rombauts buigt zich over de D 154.2-fauteuil van ontwerper Giò Ponti, die zijn oorsprong kent in een weelderige tuin in Venezuela.

Naam: D 154.2, bijgenaamd Lotus
Ontwerper: Giò Ponti (1891-1979)
Eerste uitgave: 1957

‘Het verhaal achter deze fauteuil is onlosmakelijk verbonden met de legendarische Villa Planchart’, bevestigt Salvatore Licitra me via e-mail. Hij is niet alleen de neef van industrieel designer en architect Giò Ponti (van onder andere de Pirelli-toren in Milaan) maar ook directeur van zijn archief.

De Plancharts waren behalve belangrijke Venezolaanse handelaars, ook trouwe lezers van Domus, het toonaangevend design- en architectuurtijdschrift dat Ponti oprichtte in 1928. Ze bewonderden zijn werk dermate dat ze hem inschakelden om hun droomvilla te ontwerpen op een heuveltop met uitzicht op Caracas. Ponti stemde in en uit hun samenwerking groeide een hechte vriendschap.

© Gio Ponti Archives

‘Later raakte hij geïnspireerd door de prachtige tuin rondom de villa, die liefdevol verzorgd werd door Anala Planchart — om vervolgens meubelstukken te creëren die de organische vormen van diens bloemen weerspiegelden. Vandaar dat de fauteuil ook de bijnaam Lotus heeft’, weet Licitra. ‘Het is een eerbetoon aan de lotusbloem, met een bloemkroonvorm die lichtjes zweeft op dunne stelen.’

De fauteuil, die Ponti na de voorstelling in 1957 enkel in beperkte oplage ging produceren voor zijn eigen projecten, is dan ook best opmerkelijk voor zijn oeuvre. ‘Hoewel de bloemkroonvorm van de fauteuil veel zitcomfort biedt, wint de vorm het deze keer van de functie in plaats van ze te volgen’, legt hij uit.

© Gio Ponti Archives / Archivio storico – courtesy of Molden&C.

De D 154.2 werd meer dan zestig jaar lang niet industrieel geproduceerd noch commercieel gedistribueerd, tot Molteni&C het model uitbracht in 2019. ‘En die heruitgave heb ik nauwlettend opgevolgd’, gaat Licitra verder. ‘We zijn trouw gebleven aan het originele ontwerp, met slechts enkele aanpassingen, waaronder het fiks uitbreiden van het aanbod bekledingen en het gebruik van moderne, milieuvriendelijke materialen.’

De fauteuil groeide intussen uit tot een commercieel succes. In die mate dat het dit jaar bekroond zal worden met een Compasso D’oro. Ponti kreeg er al vijf bij leven, deze ontvangt hij postuum.

D 154.2 bestaat vandaag zowel voor het interieur als voor buitengebruik. 
In Milaan werd ook een gelimiteerde gouden 
serie voorgesteld naar aanleiding van Molteni’s negentigste verjaardag. Prijzen op aanvraag. molteni.it

© MolteniC&c

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content