Ceramic Brussels in Tour & Taxis: 5 keramiekkunstenaars die je moet zien
Het nieuwe jaar begint met een nieuwe kunstbeurs in Tour & Taxis: de eerste editie van Ceramic Brussels. Het evenement zet de beste hedendaagse ontwerpen uit de internationale keramiekwereld in de schijnwerpers. Let zeker op deze vijf.
Antoine Moulinard (25) is een in Brussel gevestigde Fransman. Zijn stijl: functional art meets camp.
Het leven van Antoine Moulinard stond niet altijd in het teken van keramiek. De kunstenaar wilde eerst carrière maken in de mode, maar belandde na een ‘rampzalige’ stage — denk aan een coördinator à la Miranda Priestly uit The Devil wears Prada — per toeval bij keramist Emile Degorce Dumas. Daar werd hij naar eigen zeggen op slag verliefd op aardewerk. Een liefde die wederzijds is, want toen hij in juni vorig jaar zijn diploma keramiek behaalde aan La Cambre, had hij al een unieke stijl die folklore en camp-esthetiek samenbrengt in fantasierijke ontwerpen. Het resultaat zien we in L’effet du logis, een meubelcollectie die recht uit een spookhuis lijkt te komen en meteen een van de tien kunstprijzen van Ceramic Brussels wegkaapt. Met die beurs willen organisatoren Jean-Marc Dimanche (voormalig artistiek directeur bij Eleven Steens) en Gilles Parmentier (directeur van Art on Paper) een platform geven aan beginnende artiesten die nog niet vertegenwoordigd worden door een galerie. Het zou verbazen mocht Moulinard naar huis gaan zonder een stapel telefoonnummers van geïnteresseerden. In een verzadigd landschap slaagt hij erin zich te onderscheiden en een blijvende indruk achter te laten. Zijn antropomorfe meubelstukken laten de fantasie op volle toeren draaien. Zelf droomt hij al van het volgende hoofdstuk van zijn sprookje: “Een vaste werkplek waar ik mijn eigen Palais Idéal uit keramiek kan maken.”
Ming-Miao Ko (39) is een in Antwerpen gevestigde Taiwanese. Haar stijl: contemporaine keramiek
Deze in Taipei geboren kunstenares studeerde keramiek aan de PXL-MAD School of Arts in Hasselt. Ook zij sleepte een van de tien uitgereikte prijzen van Ceramic Brussels in wacht. Thema’s als materialiteit, lichamelijkheid en zingeving nemen in haar werk een tastbare vorm aan. Sensuele symbolen, natuurlijke elementen en zachte kleuren worden samengegoten in een verbijsterend surrealistische symbiose met erotische ondertonen.
Maxwell Mustardo (30) komt uit New Jersey in de VS. Hij is een beoefenaar van het biomorfisme.
Maxwell Mustardo is per toeval aanbeland bij keramische kunst, nadat hij niet slaagde voor een vak aan de filmschool en verplicht werd van richting te veranderen. Het toeval wil dat Toshiko Takaezu, keramiekpionier van de vorige eeuw, op een kilometer van Maxwells ouders woonde. Zij deed hem inzien in welke mate je aarde naar je eigen hand kunt zetten. Deze eigenzinnigheid weerklinkt duidelijk in zijn eigen techniek, waarin hij extreme glazing combineert met neoklassieke inspiraties om zo vazen, urnes en andere biomorfe kruiken te creëren. Zijn esthetiek doet denken aan de werken van George Nakai, de echtgenoot van Amy Lau uit de Netflix-serie Beef. Maxwell zelf geeft in alle bescheidenheid toe dat hij zich inspireert op de kunstwerken die hij zag tijdens museumbezoeken met zijn ouders. Zij zijn eveneens actief in de kunstwereld en gaven hun respect voor artefacten aan hem door. “Een van de beste eigenschappen van keramiek voor mij is hoe het voortdurend nieuwe vormen aanneemt, en hoe je die kunt zien evolueren als weerspiegeling van individuen, culturen en tijden”, aldus de kunsthistoricus.
François Bauer (37) komt uit Frankrijk. Hij creëert poëtische voorwerpen.
Deze in Strasbourg gevestigde kunstenaar beschouwt keramiek als broodnodig, aangezien het de tijd doet stilstaan. Dit blijkt ook uit zijn collectie poëtische verpakkingen, waarin elke vaas uit een kinderschets gegroeid lijkt te zijn. Logisch, want François Bauer omschrijft zichzelf als een verzamelaar van fragmenten, en een beeldhouwer die voorwerpen maakt uit vergankelijke herinneringen.
Beeldhouwster Carolein Smit (63) komt uit Nederland. Ze is gefascineerd door artefacten uit wunderkammers.
Het werk van Carolein Smit doet al snel denken aan middeleeuwse cabinets de curiosité. De Nederlandse beeldhouwster geeft dan ook toe dat haar fascinatie voor wetenschappelijke en religieuze artefacten uit wunderkammers een invloed hebben op haar kunstwerken. Het is niet moeilijk om ervan te houden, meent Smit: “Alles glimt en glittert, het is schattig en de details in de ogen, tongen, neuzen en oren zijn vertederend.” Maar de roos kan ook doorns hebben: de wezens die ze maakt zijn “pijnlijk kwetsbaar, onvervuld en soms gevaarlijk”.
Ceramic Brussels, van 25 tot 28 januari in Tour & Taxis in Brussel. ceramic.brussels
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier