Pritzker Prize-winnaar en architect van Four World Trade Center Fumihiko Maki overleden
De Japanse architect Fumihiko Maki, die het Oosten met het Westen versmolt, is op 95-jarige leeftijd overleden.
De gerenommeerde architect Fumihiko Maki is op 95-jarige leeftijd in zijn huis in Tokio overleden. Maki wordt, samen met Arata Isozaki en Kisho Kurokawa, gezien als een pijler van het Japanse modernisme. Hun stijl is stevig beĆÆnvloed door hun mentor Kenzo Tange, een van de belangrijkste architecten van de 20e eeuw.
Fumihiko Maki was het creatieve brein achter enkele beroemde gebouwen, waaronder het Four World Trade Center, een wolkenkrabber op de plek van het voormalige World Trade Center in New York.
Het Nationaal Museum voor Moderne Kunst in Kyoto, waarvoor hij glas, metaal en beton combineerde, wordt beschouwd als een van zijn bekendste ontwerpen. In Tokio kent iedereen zijn ontwerp voor het Spiral-gebouw. Ook voor het Het Aga Khan Museum in Toronto, het eerste museum in Noord-Amerika gewijd aan islamitische kunst en cultuur, kreeg hij veel lof.
Zijn werk is vooral in Japan en de Verenigde Staten te bewonderen. Hij woonde ook een tijd in de VS, waar hij architectuur en stedenbouw doceerde aan Harvard. In Japan gaf hij les aan de universiteit van Tokio.
Roem en kritiek
Fumihiko Maki kreeg verschillende keren erkenning in de architectuurindustrie. Zo ontving hij in 1993 de prestigieuze Pritzker Prize en in 2011 de Gold Medal van het American Institute of Architects. Maki zei dat het niet zijn doel was om mooie gebouwen te maken – een ongrijpbare kwaliteit, volgens hem – maar om de gebruikers ervan een plezier te doen.
De architect kreeg veel positieve feedback, maar niet elk project werd met evenveel applaus onthaald. Zo werd 51 Astor Place, een kantoorgebouw van dertien verdiepingen in Manhattan’s East Village, bekritiseerd omdat het totaal niet zou passen in de buurt. Het project, dat bedekt is met donker, reflecterend glas, ziet er misplaatst uit in de wijk met vooral laagbouw en bakstenen. Buurtbewoners doopten het gebouw daarom āDeath Starā.
Zelf zat de architect ook niet verlegen om kritiek te uiten. In 2013 bekritiseerde Maki het toen geplande ruimteschipachtige ontwerp van Zaha Hadid voor het stadion voor de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. Het zou te duur zijn en niet passen in de omgeving. Hij haalde zān slag thuis, want uiteindelijk werd er gekozen voor een bescheidener ontwerp van Kengo Kuma, dat hout gebruikte voor een natuurlijke Japanse uitstraling.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier