Alain Gilles is Designer van het jaar 2012
De veelzijdige ontwerper tekende voor Italiaanse meubelmerken en bedacht onlangs nog een lampje dat werkt op zonne-energie.
De veelzijdige ontwerper tekende voor Italiaanse meubelmerken als Bonaldo en Casamania, voor het Belgische Buzzispace, en bedacht onlangs nog een lampje dat werkt op zonne-energie.
De titel ‘designer van het jaar’ gaat dit jaar naar de Brusselse meubelontwerper Alain Gilles. ‘De ontwerpen van Alain zijn concreet, relevant en tonen zijn industriële verantwoordelijkheid, maar hebben evengoed een vleugje poëzie’, klinkt het bij de jury. De titel wordt voor de zevende keer uitgereikt, in de jury zitten de redacties van Knack Weekend en Le Vif Weekend, de directeurs van Design museum Gent, Grand-Hornu Images en experts van Interieur Foundation en Design September. De prijs? Een expo op Interieur 2012. En uw onvoorwaardelijke aandacht voor het uitgebreide interview in oktober.
Persoonlijke aanpak
Alain Gilles (°1970) is een beetje een laatbloeier in de designwereld. Na zijn studies politieke wetenschappen en marketingmanagement werkte hij een tijd in de financiële sector, voor hij aan een tweede leven als industrieel designer begon. Eerst bij ontwerper Xavier Lust en daarna bij Quinze & Milan, tot hij zijn eigen studio opende in 2007.
Gilles ontwikkelde al snel een persoonlijke aanpak op het vlak van product- en meubeldesign. Sindsdien werkt hij samen met tal van internationale producenten zoals Casamania, Bonaldo, Buzzispace, Galerie Gosserez, Qui est Paul en o’sun.
Het verdict van de jury
“Het parcours van Alain Gilles is op z’n minst inspirerend te noemen. Eerst en vooral omdat iemand die zijn job in de financiële wereld opgeeft om zijn droom na te jagen, en er bovendien nog in slaagt om zich te manifesteren als toonaangevend ontwerper, vrij indrukwekkend is. Maar ook omdat zijn creatieve aanpak een zekere modulariteit uitstraalt, een aanpak die perfect in de actuele trends past. Hij houdt er namelijk van dat zijn objecten door de eigenaar kunnen worden aangepast naar eigen believen.”
Delphine Kindermans, hoofdredacteur Le Vif Weekend
“Alain Gilles is een ontwerper met een heldere geest. Rijp ook. In enkele jaren tijd wist hij de verschillende aspecten van design – industrieel, commercieel en sociaal – te bespelen. Niet alleen heeft hij een zeer rationeel, concreet en realistisch instinct. Af en toe laat hij ook zijn poëtische kant zien of betrapt men hem op een fantasietje. Hij brengt kleur in werk- en woonplekken en breekt door standaardformaten heen (cfr. Container bij Casamania).”
Marie Pok, directeur Grand-Hornu Images
“Alain Gilles is verkozen vanwege zijn ethische, industriële en esthetische kwaliteiten van zijn ontwerpen. Zijn aanpak en zijn innovatieve onderzoeken zijn zeer verleidelijk. Hij vond zijn eigen weg en is voor mij een van de meest innoverende en productieve Belgische ontwerpers van 2012.”
Delphine Vercauteren, Design September “Alain Gilles is een designer pur sang. Hij beheerst de techniciteit van het industrieel vormgeven, gekoppeld aan een groot gevoel voor esthetiek. Zijn onconventionele typologie markeert een architectonische ruimtelijkheid die via kleurvariaties en variabele settings aan de gebruiker toelaat om een eigen functionaliteit te creëren.”
Lieven Daenens, directeur Design museum Gent
“Alain Gilles doet niet aan wilde theoretische designexperimenten. Zijn verdienste is dat hij relevante meubels en interieuraccessoires tekent: een opvallende en sculpturale eettafel of grafische bijzetmeubels als blikvangers voor een hedendaags interieur , een akoestische kantoorcollectie uit gerecycleerd vilt, een lamp op zonne-energie die over de hele wereld kan geïnstalleerd worden… Hij is daarmee een goed voorbeeld van een ontwerper die anno 2012 zijn industriële verantwoordelijkheid neemt.”
Lene Kemps, hoofdredacteur Knack Weekend
“De eerste keer toen ik de Big Table zag, een ontwerp van Alain Gilles voor het Italiaanse Bonaldo, was ik er onmiddellijk van overtuigd dat deze brokken zou maken. Deze tafel is meer dan een functioneel werkblad op ondersteunende poten. Een aangenaam grote tafel om gasten te ontvangen. Een kleurrijke sculptuur die haar aanwezigheid in de ruimte opeist. Een stevig ontworpen stuk, even struis als de ontwerper zelf. Wie weet is hier een klassieker in de maak.”
Dieter Van Den Storm, artistic director, Biennale INTERIEUR 2012
Leen Creve
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier