De organisatie Zucsu en Gault&Millau hebben donderdag hun tweede gastronomische gids voor mensen met diabetes voorgesteld. Het boek telt 300 adressen van restaurants die zich ertoe engageren om een "confortabele ervaring tijdens het tafelen te garanderen voor diabetici", zegt dr. Marie-Christine Pelckmans, endocrinologe.

Zucsu is een organisatie die mensen met diabetes wil informeren en ondersteunen. "Het is verheugend om enthousiaste chefs tegen te komen die bereid zijn om ons hun ingrediënten door te sturen zodat wij de nodige informatie over hun menu kunnen verstrekken. Daarnaast geven ze ook aandacht aan vezels door een belangrijke plaats op hun menu toe te kennen aan groenten", zei de initiatiefnemer van het project.

De restaurants in de gids krijgen bovendien een rating toegekend afhankelijk van hun diabetesvriendelijkheid: 1,2 of 3 suikerklontjes. Het project krijgt ook vier ambassadeurs: Wouter Keersmakers van "De schone van boskoop" in Boechout voor Vlaanderen, Lionel Rigolet van "Comme chez Soi" voor Brussel, Olivier Bourguignon van "d'Arville" in Wierde voor Wallonië en René Mathieu van "La Distellerie" voor het Groothertogdom Luxemburg.

De gids kost 15,95 euro en is sinds donderdag beschikbaar in een groot aantal Belgische apothekers.

De organisatie Zucsu en Gault&Millau hebben donderdag hun tweede gastronomische gids voor mensen met diabetes voorgesteld. Het boek telt 300 adressen van restaurants die zich ertoe engageren om een "confortabele ervaring tijdens het tafelen te garanderen voor diabetici", zegt dr. Marie-Christine Pelckmans, endocrinologe. Zucsu is een organisatie die mensen met diabetes wil informeren en ondersteunen. "Het is verheugend om enthousiaste chefs tegen te komen die bereid zijn om ons hun ingrediënten door te sturen zodat wij de nodige informatie over hun menu kunnen verstrekken. Daarnaast geven ze ook aandacht aan vezels door een belangrijke plaats op hun menu toe te kennen aan groenten", zei de initiatiefnemer van het project. De restaurants in de gids krijgen bovendien een rating toegekend afhankelijk van hun diabetesvriendelijkheid: 1,2 of 3 suikerklontjes. Het project krijgt ook vier ambassadeurs: Wouter Keersmakers van "De schone van boskoop" in Boechout voor Vlaanderen, Lionel Rigolet van "Comme chez Soi" voor Brussel, Olivier Bourguignon van "d'Arville" in Wierde voor Wallonië en René Mathieu van "La Distellerie" voor het Groothertogdom Luxemburg. De gids kost 15,95 euro en is sinds donderdag beschikbaar in een groot aantal Belgische apothekers.