De landbouworganisaties waren allerminst te spreken over de campagne 'Melk is dodelijk voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar' van Be Vegan en hadden al stappen ondernomen. Bovendien waren bij Lijncom al ontstemde reacties binnengelopen. Daarop volgde donderdag overleg. 'De besproken Be Vegan campagne voor plantaardige alternatieven voor melk werd in onderling overleg tussen de adverteerder en Lijncom stopgezet', meldt Lijncom na afloop in een kort persbericht. 'De aanleiding hiervoor is dat de promotiecampagne voor plantaardige melk door bepaalde publieksgroepen als kwetsend werd ervaren, wat niet strookt met de deontologische code.'

De organisatie herhaalt dat het allesbehalve individuele landbouwers wil viseren, maar wel de algemene melkconsumptie aan de kaak stellen

Volgens Be Vegan volgde de beslissing na een 'georchestreerde actie van de melksector' die de sensibiliseringscampagne 'censureerde'. De organisatie pleit voor plantaardige alternatieven omdat aan de 'zuivelproductie inherent dierenleed verbonden is'. De organisatie herhaalt dat het allesbehalve individuele landbouwers wil viseren, maar wel de algemene melkconsumptie aan de kaak stellen.

Het aangehaalde cijfer moet verwijzen naar het aantal stierkalfjes uit de zuivelindustrie dat in 2017 geslacht werd. Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) had een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) tegen de campagne. De organisatie was niet te spreken over een 'slag in het gezicht voor vele hardwerkende boeren' en 'fake news' van de veganistische lobby. Ook Boerenbond was in actie geschoten. Voorzitter Sonja De Becker nam contact met de openbaarvervoermaatschappij 'om de stigmatiserende en beschuldigende tramcampagne' aan te klagen en vroeg de onmiddellijke stopzetting. 'Onze veetelers zijn ondernemers die dierenwelzijn juist hoog in het vaandel dragen. Deze campagne is uitermate kwetsend en stigmatiserend voor alle individuele melkveehouders en alle mensen die in de sector werken', liet De Becker weten. (Belga)