Campagne Be Vegan op Antwerpse en Gentse trams stopgezet

Kalfjes © Getty

De reclamecampagne met de slogan ‘Melk is Dodelijk’ op trams in Antwerpen en Gent is stopgezet. Na onderling overleg zetten adverteerder Be Vegan, de Belgische veganismevereniging, en Lijncom, de dochter van de De Lijn die de reclameruimte op de trams en bussen verkoopt, er een punt achter omdat de campagne als kwetsend werd ervaren.

De landbouworganisaties waren allerminst te spreken over de campagne ‘Melk is dodelijk voor 150.000 Belgische kalfjes per jaar’ van Be Vegan en hadden al stappen ondernomen. Bovendien waren bij Lijncom al ontstemde reacties binnengelopen. Daarop volgde donderdag overleg. ‘De besproken Be Vegan campagne voor plantaardige alternatieven voor melk werd in onderling overleg tussen de adverteerder en Lijncom stopgezet’, meldt Lijncom na afloop in een kort persbericht. ‘De aanleiding hiervoor is dat de promotiecampagne voor plantaardige melk door bepaalde publieksgroepen als kwetsend werd ervaren, wat niet strookt met de deontologische code.’

De organisatie herhaalt dat het allesbehalve individuele landbouwers wil viseren, maar wel de algemene melkconsumptie aan de kaak stellen

Volgens Be Vegan volgde de beslissing na een ‘georchestreerde actie van de melksector’ die de sensibiliseringscampagne ‘censureerde’. De organisatie pleit voor plantaardige alternatieven omdat aan de ‘zuivelproductie inherent dierenleed verbonden is’. De organisatie herhaalt dat het allesbehalve individuele landbouwers wil viseren, maar wel de algemene melkconsumptie aan de kaak stellen.

Het aangehaalde cijfer moet verwijzen naar het aantal stierkalfjes uit de zuivelindustrie dat in 2017 geslacht werd. Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) had een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) tegen de campagne. De organisatie was niet te spreken over een ‘slag in het gezicht voor vele hardwerkende boeren’ en ‘fake news’ van de veganistische lobby. Ook Boerenbond was in actie geschoten. Voorzitter Sonja De Becker nam contact met de openbaarvervoermaatschappij ‘om de stigmatiserende en beschuldigende tramcampagne’ aan te klagen en vroeg de onmiddellijke stopzetting. ‘Onze veetelers zijn ondernemers die dierenwelzijn juist hoog in het vaandel dragen. Deze campagne is uitermate kwetsend en stigmatiserend voor alle individuele melkveehouders en alle mensen die in de sector werken’, liet De Becker weten. (Belga)

1.0🔥Breaking 🔥 Threats and intimidations led to censorship by the dairy lobby. We’re only getting started 💪 Full press report in bio. Like & share!
.
.
.
.
#campaign #censored #justthebeginningbevegan.behttps://www.instagram.com/bevegan.be42286548782146687852092822650_4228654878Instagramhttps://www.instagram.comrich658

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://scontent-cdg2-1.cdninstagram.com/vp/2c6ea6d1dcd9a01f0fd617c742f741df/5E3D3F4B/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/69635410_1207272099466190_3844799239264054001_n.jpg?_nc_ht=scontent-cdg2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=102640640

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content