Facebook verontschuldigt zich voor het bannen van advertentie met plus-size model

Advertentiebeeld met Tess Holiday © Facebook

Een campagnebeeld van Tess Holiday in een bikini werd door Facebook niet getolereerd omwille van “Health and Fitness’ richtlijnen. Inmiddels heeft Facebook zich geëxcuseerd voor deze beslissing.

De Australische feministische groepering Cherchez la Femme wilde een panelgesprek over body positivity aankondigen aan de hand van een bikinifoto van Tess Holiday. Dat was buiten Facebook gerekend. De richtlijnen van het sociale medium rond gezondheid staken daar een stokje voor.

Facebook reageerde als volgt op de advertentie: ‘Reclamebeelden mogen geen bepaalde staat van gezondheid of lichaamsgewicht adverteren als perfect of zeer ongewenst. Advertenties zoals deze worden niet aanvaard omdat ze gebruikers van Facebook slecht doen voelen over zichzelf.’ De social media gigant raadde aan om een meer relevante afbeelding te kiezen, zoals iemand die aan het joggen of fietsen is.

Fout

De groepering uitte hun ongenoegen over deze beslissing via hun Facebookprofiel. Wat bleek? Facebook had een vergissing begaan. Afbeeldingen zoals die van Tess Holiday mogen wel degelijk ingezet worden als campagnemateriaal. ‘Ons team moet iedere week miljoenen advertenties screenen, en soms verbieden we verkeerdelijk advertenties die wel toegelaten zijn. We verontschuldigen ons voor de fout.’

Jessamy Gleeson, een lid van de feministische groepering, vertelde aan The Guardian dat ze geen genoegen nemen met deze verontschuldiging. ‘Facebook moet zijn richtlijnen in verband met vrouwenlichamen aanpassen. Wat met alle gelijkaardige voorvallen die geen media-aandacht kregen? Ze hebben zich in het verleden ongetwijfeld al talloze keren vergist.’ (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content