Vooruitblikken met Autobouwer Xpeng: ‘Vliegende wagens zullen de toekomst van mobiliteit hertekenen’

Xpeng Landcraft Carrier
In de koffer van de Xpeng Landcraft Carrier: een opvouwbaar eVTOL-vliegtuigje.

Xpeng verovert de wereld bij storm – over land en in de lucht. Want als het van de Chinese autobouwer afhangt, zullen we straks niet enkel met de wagen rijden, maar – letterlijk – vliegen. In afwachting van deze vliegende voertuigen, testen wij alvast de rijdende versies.

Nog niet zo lang geleden bracht een auto je simpelweg van punt A naar punt B en draaide het om pk’s – horsepower dus. Vandaag draait het in de autobusiness vooral om brainpower; om wagens die waarschuwen, zelf remmen, luisteren, praten en zichzelf parkeren.

Xpeng G9 Black Edition
Xpeng G9 Black Edition

Xpeng creëert de toekomst, met machines die zien, horen en denken’, vertelt Bart Hamminga, Managing Director Benelux van Xpeng. ‘Wij nemen “Driving the future” zeer serieus en willen de leider worden in AI-mobiliteit.’

De lucht lonkt

Bij Xpeng is de sky niet langer de limit, en gaat de toekomst van mobiliteit verder dan auto’s. Naast hun vlaggenschipmodellen – de X9 en G9 – investeerde de Chinese autobouwer fors in vliegende auto’s en het verkennen van onbekend terrein, een domein waar andere autobouwers nog niet eens over zijn beginnen na te denken.

‘Vliegende wagens zullen de toekomst van mobiliteit hertekenen’, aldus Hamminga. ‘Onze Xpeng Landcraft Carrier brengt ons steeds dichter bij dit doel, met al zevenduizend bestellingen voor levering gepland in 2026.’ De Xpeng Landcraft Carrier is geen gewone auto, maar een elektrisch aangedreven bestelwagen met een opvouwbaar eVTOL-vliegtuigje achterin dat je kunt uitrollen om mee te vliegen.

De Landcraft Carrier is geen gewone auto, maar een elektrisch aangedreven bestelwagen met een opvouwbaar vliegtuigje achterin dat je kunt uitrollen om mee te vliegen.

Dat Xpeng al zo ver staat, is best straf te noemen als je weet dat de autobouwer pas elf jaar geleden werd opgericht. De groep ondernemers achter het autobedrijf, waaronder internetpionier en technologisch leider in intelligente mobiliteit He Xiaopeng, delen dezelfde visie: de toekomst van mobiliteit transformeren met technologie.

Xiaopeng heeft de droom de wereld opnieuw vorm te geven, via intelligente innovatie en een naadloze mix van technologie en consumenteninzicht.

Samen sterker

Xpeng is jong, maar zeer ambitieus. Tot op vandaag leverden ze al meer dan een miljoen volledig elektrische voertuigen tot bij de eindconsument. Sinds 2025 zelfs 35.000 per maand. De verkoop groeit exponentieel, maar groei vraagt ook financiële slagkracht.

Xpeng is genoteerd op zowel de New York Stock Exchange als de Hong Kong Stock Exchange; de beursgang in 2020 leverde 1,5 miljard dollar op en was daarmee een van de grootste van een Chinese EV-fabrikant.

Xpeng G9 Black Edition
Xpeng G9 Black Edition

Xpeng krijgt ook in Europa steeds meer voet aan de grond. De autobouwer is al aanwezig in achttien landen, met nog negen landen op komst, waaronder Slovenië, Oostenrijk, Zwitserland, Griekenland en de Baltische staten.

Een ander belangrijk hoogtepunt is de samenwerking met Volkswagen. Een van ’s werelds grootste autobouwers koos voor Xpeng om zijn EV-platforms te versterken, met een investering van meer dan 700 miljoen dollar. Samen werken ze aan de China Electronic Architecture (CEA), die geïntegreerd wordt in nieuwe elektrische modellen. Vanaf 2026 zal deze nieuwe architectuur toegepast worden op alle volledig elektrische VW-modellen voor China. Vanaf 2027 wordt dit uitgebreid naar benzine- en plug-inhybrides voor de Chinese markt.Ons succes danken we niet alleen aan onszelf’, vertelt Hamminga.

‘We zijn een coöperatief merk en werken samen met Europese stakeholders, regionale overheden, dealers en collega’s. We zijn er om te blijven.’

Nieuwe wereld

Vandaag telt Xpeng meer dan twaalfduizend medewerkers; maar liefst veertig procent daarvan zijn ingenieurs, gespecialiseerd in R&D (onderzoek & ontwikkeling), software, mobiele telefonie en AI. Xpeng is, kortom, niet louter een autofabrikant, maar een technologiebedrijf dat stilaan de vergelijking met Amazon, Apple en Microsoft kan doorstaan.

Robot ‘Iron’ is 1,80 meter en erg vriendelijk. Hij is ontworpen om de mens te ondersteunen. Zo helpt hij bijvoorbeeld in de fabriek bij het assembleren van automodellen.

Innovatie zit in hun DNA, en de Chinese autobouwer is klaar om een van de leiders te worden in onze nieuwe wereld; een wereld waarin AI een steeds prominentere rol zal gaan spelen.

Hamminga: ‘Onze humanoïde robot “Iron” is 1,80 meter vriendelijkheid, vermengd met technologie. Hij is ontworpen om de mens te ondersteunen: hij kan autonoom lopen, communiceren en eenvoudige taken uitvoeren. Zo helpt hij bijvoorbeeld in de fabriek bij het assembleren van modellen zoals de P7+. Iron kan vrij bewegen op de fabrieksvloer, rondlopen tussen andere machines en medewerkers en objecten ontwijken. Van onze fabriek is het maar een kleine sprong tot de huiskamer.’

Getest: De vernieuwde Xpeng G6

Je zou het haast vergeten, maar Xpeng heeft natuurlijk ook ‘gewoon’ auto’s. De vernieuwde Xpeng G6 mixt futuristisch design – geïnspireerd op de gestroomlijnde contouren van een ruimteschip – met slimme, dagelijkse innovaties. De nieuwe ‘ducktail’-spoiler geeft hem een sportieve toets én ondersteunt de dynamiek onderweg. Hoewel het stuurgevoel nog iets directer mag, rijdt de G6 bijzonder soepel en comfortabel en parkeren gaat moeiteloos dankzij de 360°-camera met transparant chassis.

Xpeng

Binnenin draait alles om comfort: elektrisch verstelbare zetels met ventilatie, verwarming én massage, waarbij zowel zitting als rugleuning verwarmd en gekoeld kunnen worden. Achterin is ruimte te over, en de rugleuning kan tot 11,4 graden achterover. De vernieuwde ambilight-verlichting – een andere opvallende nieuwigheid versus de vorige G6 – is helderder, breder en volledig personaliseerbaar, wat zorgt voor een extra immersieve ervaring.

Xpeng G6 Black Edition
Xpeng G6 Black Edition

De digitale binnenspiegel met kristalhelder beeld (indrukwekkend in vergelijking met de concurrenten) vergroot de veiligheid en het zicht, zelfs bij regen, mist of op donkere wegen. Het slimme cabineconcept omvat meertalige spraakbesturing met richtingsherkenning: zeg je ‘open het raam’ vanuit de bestuurdersstoel, dan reageert enkel het raam naast je. Praktisch blijft hij ook, met 571 liter kofferruimte, uitbreidbaar tot meer dan 1300 liter met neergeklapte achterbank.

Prijs vanaf € 46.990 voor de Long Range.

De Xpeng G9 Black Edition onderscheidt zich in essentie enkel door de zwarte stylingaccenten – zwarte spiegels, velgen en raamomlijstingen – en toch beleefden we met deze wagen een écht wowmoment, nota bene tijdens het laden. Dankzij de 800V-architectuur en 5C-snellaadtechnologie, eigen aan de nieuwste generatie XPeng-platformen, gaat opladen van tien naar tachtig procent in amper twaalf (!) minuten. In de praktijk betekent dat: een koffiepauze van tien minuten en meer dan 350 kilometer extra rijbereik.

Prijs vanaf € 73.990.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise