Renault gaat compleet de mist in met seksistische reclame

‘Oh no, they didn’t’ is het eerste wat ons te binnen schiet als we het met clichés gevulde reclamefilmpje voor de New Twingo van Renault te zien krijgen. Een clip waarvan je je afvraagt of de maker ervan ooit al met een vrouw heeft gesproken.

‘Oh no, they didn’t’ is het eerste wat ons te binnen schiet als we het met clichés gevulde reclamefilmpje voor de New Twingo van Renault te zien krijgen. Een clip waarvan je je afvraagt of de maker ervan ooit al met een vrouw heeft gesproken.

Situatieschets: een jongedame parkeert haar New Twingo midden op een rondpunt en laat (nota bene op een inlegkruisje) haar nummer achter met lipstick om alvast ‘sorry’ te zeggen. De toon waarop de voice-over ‘wij vrouwen’, in het Frans welteverstaan, praat is op zijn minst tenenkrullend te noemen.

Alsof elke vrouw haar auto, zelfs al is die erg klein, niet geparkeerd krijgt en haar wagen dan maar ergens dropt met een sorry-briefje achter de ruitenwisser. Vooral dat elke vrouw vanzelfsprekend inlegkruisjes uit die handtas opdiept om met rode lippenstift haar nummer achter te laten. ‘Want vrouwen gooien toch gewoon hun charmes in de strijd om niet weggesleept te worden’, lijken de reclamemakers te denken.

Wij weten niet of vrouwen die op zoek zijn naar een nieuwe auto zich meteen geroepen zullen voelen om deze Twingo van Renault aan te schaffen, vooral omdat je ook een reeks ‘excuses’-kaartjes kan bestellen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Sleep mij alstublieft niet weg, want ik heb hoge hakken aan’. Die briefjes en de clip lijken ondertussen ook al van de website verdwenen te zijn, want ze zullen het misschien ook gemerkt hebben dat dit clipje echt een brug te ver is. (AB)

videoId=3703108945001&playerID=1330248265001&playerKey=AQ~~,AAAAjgltpmk~,3G6d8W41NOQ19IiTezZ7ZLKgEaJIflU4&domain=embed&dynamicStreaming=true

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content