Nobelprijswinnares Malala ontwerpt fleurige sjaal voor het goede doel

20/01/16 om 14:13 - Bijgewerkt om 14:13

De 19-jarige Malala Yousafzai, die in 2014 de Nobelprijs voor de Vrede kreeg, zit niet stil. Met haar Malala Fund wil ze alle meisjes overal ter wereld basisonderwijs verschaffen. Nu slaat ze de handen in elkaar met TOMS, een geëngageerd accessoirelabel, om een sjaal op de markt te brengen.

Nobelprijs- winnares Malala ontwerpt fleurige sjaal voor het goede doel

© TOMS

De kleurige sjaal bevat de quote 'One child, one teacher, one book and one pen can change the world', wat meteen ook de belangrijkste boodschap is van de jonge Pakistaanse. Ze werd bekend in 2009 toen ze onder een pseudoniem blogposts schreef voor de BBC over de schrijnende situatie onder de Taliban. In 2012 werd ze het slachtoffer van een doelgerichte aanslag, waarbij ze geraakt werd door een kogel in het hoofd. Haar strijdlust verloor ze echter niet.

Malala als jongste Nobelprijswinnaar voor de Vrede ooit.

Malala als jongste Nobelprijswinnaar voor de Vrede ooit. © BELGA

TOMS is vooral bekend om hun leuke schoenencollectie, waarbij elk verkocht paar goed is voor een paar schoenen voor een minderbedeeld kind. Deze 'One for One'-filosofie uit 2006 kreeg in 2011 navolging toen ze hun zonnebrillencollectie lanceerden. Voor elke bril die over de toonbank gaat garandeert Toms dat ze een kind opnieuw helpen zien. Dat Malala samen met TOMS een nieuw concept bedacht, hoeft dus niet te verbazen.

De volledige opbrengst van de verkoop van de Malala-sjaal gaat naar het fonds van de Nobelprijswinnares, waarmee ze hoopt om elk kind van onderwijs te voorzien. (AB)

Onze partners