De mythe van duurzame palmolie: 'Meer communicatie dan actie'

06/02/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 07/02/18 om 15:06

Wie tijdens het winkelen waarde hecht aan duurzaamheid, is er bij palmolie aan voor de moeite. Dat zeggen verschillende Belgische ngo's in een nieuw rapport. 'Het lijkt erop dat men meer inzet op de communicatiestrategie dan op het grondig veranderen van de sector.'

Palmolie is een wonderproduct in de industrie. Het is goedkoop te produceren, de opbrengsten liggen tot tien keer hoger dan bij bijvoorbeeld soja, het bewaart lang en het is multi-inzetbaar. Daarom wordt het goedje niet alleen gebruikt in allerlei soorten voedsel, diervoeder en cosmetica, maar ook voor de productie van elektriciteit en als biodiesel. Die laatste toepassing is overigens nog flink in de groei. Maar liefst 46 procent van alle in Europa ingevoerde palmolie wordt uiteindelijk omgezet in biodiesel, zes keer meer dan in 2010.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners