Jonge modellen spreken zich uit over hun job: ‘Perfectie is perceptie’

Janne Buelens, model bij Dominique Models © Robin Joris

In de modellensector gaan agentschappen actief op zoek naar jonge, frisse gezichten. Die zogenaamde ‘New Faces’ komen terecht in een omgeving waar perfectie een evidentie is. De integratie loopt niet altijd voor alle modellen op rolletjes. We wierpen een blik op de wereld van beginnende modellen.

Sociale media brengen mensen bij elkaar, en dat leidt niet zelden tot een vruchtbare professionele relatie. Samenwerkingen tussen creatievelingen en bedrijven zijn legio, en in een wereld waarin succes een prioriteit is, lijkt het net of jongeren steeds sneller, vaker en jonger opgemerkt of ‘gescout’ worden.

Dat geldt zeker voor de modellensector. Heb je een Instagramaccount en ben je fotogeniek, origineel en/of hip? Dan is de kans al iets groter dat je straks de zogenaamde ‘New Face’ van een modellenagentschap wordt. Zo groeide afgelopen jaren een kersverse generatie jongeren tot veelbelovende mannequins. Ze staan in magazines en verschijnen reclamespots. Ze zijn te zien op de rode loper en worden Instagramberoemdheden. Ze showen met hun goede genen en hun krasvrije levensstijl.

Maar is het leven voor het beginnende model echt zo vlekkeloos als het lijkt? Want wie mooi wil wezen, moet pijn lijden. Toch?

Aangename verrassing

Catwalk- en modemodellen moeten aan strenge criteria voldoen: de zogenaamd perfecte maten zijn niet voldoende, je moet ook nog over X-factor beschikken. Als je aan de eisen van een modeagentschap voldoet, kun je aangenomen worden. “Uiteraard is het een spannend moment als je opgemerkt wordt”, vertelt Samuel Valor Reyes, een 19-jarige model. Een lokale fotograaf in Thailand had hem een aantal jaren geleden gefotografeerd. Bij zijn terugkomst naar België deed hij auditie bij FlagModels, waar hij werd aangenomen. “Hoewel het niet per se mijn ambitie was, liet ik het gewoon op me afkomen.'”

Samuel Valor Reyes - Flagmodels Agency
Samuel Valor Reyes – Flagmodels Agency© Aylin Koksal

Ook Janne Buelens (15) werd op haar dertiende gescout en meteen aangenomen door Dominique Models. “Ik wist niet wat me overkwam. Ik was bang want ik was heel jong en hield me absoluut niet bezig met mode.” Na de auditie werd ze meteen aangenomen. Haar zelfbeeld kreeg een boost.

“Van mijn allereerste fotoshoot verwachtte ik niet veel. Ik was er echt van overtuigd dat ik lelijk op de foto’s zou staan”, vertelt ze. “Maar het resultaat was verbluffend.” Sindsdien staat Janne sterker in haar schoenen, staat ze open voor nieuwe uitdagingen en kijkt ze uit naar de toekomst.

A hard knock life

Na de verrassing komt de bewustwording. Wie dacht dat het leven als model een en al glamour is, heeft het mis. “Het is soms urenlang in de kou staan met een bloot bovenlijf in pijnlijke posities en dat allemaal for the sake of art”, zegt Samuel.

Naast alle fysieke inspanningen zijn er ook de mentale. “Het schoonheidsideaal is erg begrensd, als je erbuiten valt, is het moeilijk om binnen te dringen”, vertelt Samuel. Zijn net iets te korte lengte en zijn alternatievere stijl hielden hem vaak tegen. “Ik weet dat ik nooit gevraagd zal worden om in een reclameboekje te staan of mee te lopen in een defilé omdat ik daarvoor niet de uiterlijke kenmerken heb.”

Dat de maatschappij geobsedeerd is door perfectie is geen geheim. Uit een studie van Dove bij 11.000 vrouwen in dertien verschillende landen, blijkt dat 85% onzeker is over haar uiterlijk. Die onzekerheid is nu groter dan ooit, en volgens Australische wetenschappers komt dat grotendeels door de invloed van mode en media. Uit een bevraging van duizend tieners, bleek dat wie erg actief is op sociaal media, er een slechter zelfbeeld op nahoudt dan wie inactief is.

Op Instagram promoten beroemdheden en modellen steeds vaker een fitte levensstijl, gewichtsverlies en modemerken. Op sociale media en in modebladen is de vraag naar perfectie hoog.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Een sociaal experiment door D.EFECT, waarin modellen hun eigen imperfecties blootgeven.

“De maatschappij verwacht een volmaakt beeld, maar je moet uiteindelijk accepteren dat het oké is als jij dat niet bent”, zegt Samuel. Onzekerheid is ook dagelijkse kost voor modellen. “Soms denk ik dat niet goed genoeg ben, maar perfectie is evenmin de boodschap die ik als mens wil overbrengen. Ik maak het beste van mezelf. Mijn onzekerheden verberg ik door te doen alsof ze niet bestaan. Als model mag je je focus niet op je zwakheden leggen.”

Volgens de jonge Janne is de perceptie van volmaaktheid een illusie. “Staar je niet blind op perfecte modellen en op sociale media. Er zijn duizend andere dingen waar je goed in kan zijn, en schoonheid betekent niet per definitie succes”, besluit Janne.

© 2016 – StampMedia – Aylin Koksal

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content