Opkomst van Metaverse verovert ook de fashion scene

Koop je mooie schoenen straks in een virtuele wereld, waar je nieuwe mensen leert kennen en op stap gaat met je vaste vriendengroep? Het is de gedachte achter Metaverse, een initiatief van Decentraland. Als het aan de ontwikkelaars van dit platform ligt, is deze virtuele wereld straks net zo belangrijk voor mensen als de fysieke wereld waarin zij leven.

Dat het invloed heeft op de fashion scene blijkt wel uit het feit, dat onlangs de Metaverse Fashion Week georganiseerd werd. Koop online sneakers, een leuke outfit en wat accessoires om straks zelf ook deel te kunnen nemen aan deze fashion week! Voor velen is Metaverse nog onbekend, het maakt dat er kansen liggen voor mensen die nu starten met het opbouwen van een karakter in deze virtuele wereld.

Wat is Metaverse?

Metaverse zou je kunnen zien als een combinatie van VR, virtual reality, en een digitaal tweede leven van mensen. In het verleden bood Second Life een vergelijkbare ervaring. Metaverse biedt een virtuele omgeving, waarin je een eigen identiteit op kunt bouwen. Dit doe je onder meer door kleding te kopen en aan te trekken, door gesprekken aan te gaan met anderen binnen Metaverse en door je bijvoorbeeld aan te sluiten bij groepen. Het lijkt in die zin sterk op de fysieke wereld en toont wat Metaverse betekent voor de fashion scene.

NTF’s van bekende schoenen

Overigens is Metaverse niet het enige virtuele product, wat van invloed zal zijn op de fashion scene. Hetzelfde geldt voor NTF’s, een non-fungible token. Deze NTF’s geven je het alleenrecht op het bezitten van afbeeldingen of virtuele objecten. Van verschillende bekende merken worden deze NTF’s voor kledingstukken aangeboden. Ze komen terug in de Metaverse, onder meer Nike is hiermee gestart door RTFKT Studios over te nemen.

Fashion Week in de virtuele Metaverse

Zoals we in de fysieke wereld een fashion week kennen, werd deze onlangs ook georganiseerd in de Metaverse. Tijdens de fashion week worden verschillende shows gegeven, die nieuwe kleding aan deelnemers laten zien. Decentraland is de host van deze shows. Onder meer labels als Tommy Hilfiger en Dolce & Gabbana namen eind maart deel aan deze show. Belangrijk voordeel van de virtuele fashion week: iedere deelnemer zit op de eerste rij, zonder hier een eind voor te moeten reizen. Je hebt daarnaast geen groot netwerk nodig om toegang te krijgen tot de fashion week; iedereen is er welkom. Grote vraag is nu; krijgt dit evenement een vervolg in Metaverse?